/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Vær tilfreds med hvad jeg har. Ikke hva ~
Fra : AhHaIC
Vist : 432 gange
100 point
Dato : 22-09-05 13:46

Hvordan blir man glad for det man har og ikke det man ville ønske man havde?? For tiden når jeg vågner om morgenen føler jeg at der er så mange ting jeg personligt gerne ville mestre, blive bedre til, ting jeg gerne ville ha, mennesker jeg gerne ville bruge mere tid på osv. Men jeg er gået lidt i stå, fordi jeg ikke længere føler mig glad for det jeg har, altså de ting jeg har kæmpet mig til her i livet og har i dag.. Jeg er mere fokuseret på hvordan jeg gerne ville ha det, hvis det hele skulle være perfekt. Det gør også at jeg går lidt i stå og ikke kan finde ud af at planlægge en fremtid, vedligeholde ting og venskaber osv for tiden.. Nogen gode råd?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-09-05 14:30

Jeg vil vove den påstand, at det er et valg.
Alt er selvfølgelig afhængigt af humøret, men spørgsmålet er, om det egentlig ikke også kan vælges?

Du kan jo spørge dig selv, hvilke gevinster du får af at være sortseer? Får du omsorg og opmærksomhed? Legitimerer det at du kan få lov til at sætte dig ned og kigge ud i luften - fordi du egentlig har brug for fred?
Du kunne også overveje om den perfektionisme du besidder er dine egne værdier, eller måske en parameter for kærlighed. Altså jo mere perfekt, jo mere kærlighed har du fået/får du fra dem, du har omkring dig.

Hvis du virkelig inden i dig selv ønsker at være glad, så vær glad! Smil!! Vær taknemmelig for dit liv og hvad du har opnået. Der skal ikke den store psykoterapi til, men du skal ville det helt inde i sjælen. Og så er det altså "bare" at gøre det.

Vaxen

Kommentar
Fra : clou

Dato : 22-09-05 14:33

Kære AhHaIC

Jeg tror du enten er inde i en mindre depression, eller også har du simpelthen for meget om ørerne, så tyder det i stedet må noget stressrelateret.

Kender symptomerne fra mig selv, men du er kommet langt ved at sætte dig ned og skrive indlægget.

Godt gået og god vind fremover.

Knus fra

Clou

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 22-09-05 14:52

Hej AhHaIC

Hvad er det som du gerne vil ha'/opnå? Er det noget specifikt?

Skriv ned hvad du har af kort- og langsigtet mål for din fremtid - fx. jeg vil kunne mestre .....

Dernæst skal du finde ud af hvorledes du kan nå dine mål. Lav en tidslinie hvor de enkelte delmål fremgår.

Hvis du fx. ønsker at blive optaget på en uddannelse, skal du spørge dig selv om du har de fag der skal til for at kunne blive optaget. Hvis du mangler nogle fag, vil hvert fag være et delmål. Du kan gøre det samme med dit privat/sociale liv - hvem savner du at omgås og hvorledes kommer du til det - kræver det blot en telefonopringning eller ....

Prøv at se positivt på de ting du har opnået, og brug det som en ballast til at komme videre.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-09-05 15:03

Hej, AhHaIC.
Det lyder som om du stiller høje krav til dig selv. Du vil helst gøre alting lidt bedre end du gør.. Og selvfølgelig også helst "belønnes" for al den umage du gør dig, ved at du får de ting, du gerne vil have, ---og ved at du bliver lykkelig..
Og nu synes du måske, at du alligevel ikke bliver "belønnet" for dine anstrengelser? Det er ved at gå op for dig, at "lykke" ikke har noget at gøre med ting -eller hvad man siger eller gør.
Det er faktisk temmelig skuffende, når man opdager det.. For hvad så?

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 22-09-05 15:35

Vaxen, tror også det er et valg.. Er også et valgt jeg altid har taget, at være gald og smilende osv. Men "har glemt" hvordan man gør, eller mistet multivationen. Tror det er gode selvmulitiverende råd jeg mangler og planlægnings konsepter. Det at sige, du skal bare være glad og tilfreds er nemt, men hvordan man gør er svært!

Clou:
Tror også jeg er kommet længere ved at skrive indlæget, for kan mærke jeg mangler et spark i røven eller noget lignende, en prædiken grim som det lyder!.. Stres tror jeg nu ikke det er, for jeg har massere af tid for tiden, kan tværdigmod tro at det er fordi jeg ikke føler jeg får lavet nok og kommer frem ad i livet.

Ampere:
Lyder som en rigtig god ide jeg tit tænker over, men bare det at komme over toppen og få det gjort virker for tiden svært.. Jeg er pisse god til virkelig at være glad for hvad jeg har og har opnået, når jeg er presset og kan mærke jeg hele tiden når delmål, uden at ha skrevet dem ned. Men en ting jeg er rigtig dårlig til er at huske på at gøre de gode ting/metoder jeg har fundet frem til når der er gået et stykke tid. Med mange ting lære jeg af mine fejl, tænker godt så fik prøvet hvordan det ikke sku være, find en metode for hvordan du kan undgå det frem over og følg den.. Men hen af vejen har jeg svært ved at følge en rutine og ta mig selv i nakken huske mig selv på at gør du sådan og sådan går der ikke længe før du blir skidt over det og skal til og kæmpe med det problem igen. You know, aner ikke hvordan man finder frem til at "ta alt det gode til sig" i længere tid af gangen, har brug for at brænde mig nogen gange, og det gider jeg ikke sq, for så vælter hele korthuset og så tænker man lidt, så det sq også lige meget det hele.. Måske sådan jeg har det nu, samtidig med jeg realisere at det er jo ikke bare lige meget det hele.

Birgitta
Der er mange ting der er gået op for mig på det sidste tror måske også det er det der har taget pusten og multivationen fra mig.. Vil ikke blive spicifik omkring hvad, men gode livsråd og fremgangs måder vil være guld for mig nu.. Og gode grunde til at komme op af stolen og få lavet den plan... Gode råd til at følge den plan.. Gode råd til at bevare den plan.. osv :)

Er kanon i gider svare på mine spørgsmål, komme med ideer, erfaringer og kommentere.. skal i alle ha mange tak for, suger til mig, så hold jer endelig ikke tilbage..

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 22-09-05 16:12

Stress kan nu være mange ting.

Citat
Stres tror jeg nu ikke det er, for jeg har massere af tid for tiden, kan tværdigmod tro at det er fordi jeg ikke føler jeg får lavet nok

Personligt kan jeg sagten sidde og stene en time eller to. Glo på en åndsvag film i fjernsynet, eller bare koble af.

Til gengæld stresser jeg klart mest i en arbejdssituation, hvis jeg ikke rigtigt har noget at lave. Så det at have lysten, føle man har evnerne, måske oven i købet have tiden - men der er et eller andet, der stopper én, det synes jeg faktisk mange gange er bere belastende end det at have vildt travlt. Så der kan efter mine egne oplevelser godt være noget om det.

Jeg har på et tidspunkt haft et lille slogan hængende: "Vær glad, men ikke tilfreds". Det prøver jeg selv at leve lidt efter. Jeg er faktisk glad - der er mange ting, som jeg synes kører dårligt omkring mig i øjeblikket (job, bopæl) - men bare det at få besluttet, at nu sælger vi huset og forsøger og finde andet job i en anden by er i alt fald med til at hive mig op igen - så sker der da noget.

Der er mange ting at glæde sig over - konen, knægten, ferien, U2 i Parken, grillbøffen i forgårs, den glade e-mail fra jesper osv. - men jeg vil da stadigvæk forbeholde mig min ret til alligevel at stræbe efter noget mere.

Det lyder for mig som om, du måske har nået meget af det, du egentlig gerne ville - og nu tror du så, at du har valgt forkert, fordi du alligevel ikke er rigtigt glad. Men det er da langt fra sikkert. Da du engang i sin tid planlagde, at du ville være, hvor du er nu, kunne du måske ikke gabe over mere - men nu har du så nået det, og så kommer tomrummet - for hvad nu? Men tomrummet er vel "bare" at sætte sig ud over - helt banalt: Sæt nye mål og kom i gang!!

Jeg synes, det lyder som lidt bøvlet, at du er så fokuseret, på det, du ønsker - at nu er du gået i stå. Prøv at sætte dig ned og skrive op, hvad du virkeligt ønsker - virkeligt, virkeligt.

Kik på det - streg de mindst betydende ud - kik på de andre ting og spørg: Hvordan opnår jeg det så??

Så har du noget at stræbe efter.

I øvrigt: Glem hvis du har valgt lidt forkert frem til nu. Se på, om ikke det alligevel har været lidt sjovt at komme dertil, hvor du er - nogen gange er en positiv proces bedre end et super resultat!

I øvrigt øvrigt - læser du bøger ? Så vil jeg anbefale, at du får fat i "7 gode vaner" (Steven Covey). Tror du vil kunne få meget ud af den (og tror i øvrigt oven i købet, den er på tilbud i føtex eller sådan noget)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-09-05 17:05

Jeg vil lige tilføje at bogen '7 gode vaner' lige har været på tilbud hos Bog & Ide - jeg tror den er det endnu

I øvrigt er der ingenting der gør een selv glad som - at gøre et andet menneske glad!

Det er gode indlæg du har fået her - helt sikkert! Jeg vil blot tilføje at hvis du lige vil starte op med at prøve at blive mødt med smil af dine medmennesker - så prøv at gøre et andet menneske glad. Bare et vilkårligt menneske. Gør en anden en tjeneste som du ved han/hun vil sætte pris på.
Følg den gamle over gaden.
Fej naboens fliser når du alligevel fejer dine egne.
Giv blomster til en du kender.
Bær naboens indkøbspose hjem.

Det er ligemeget hvad, al uventet hjælp følges af en dejlig positivitet og glade smil

Held og lykke derudad.

Varme tanker fra vil.du.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 22-09-05 17:32

Kom i øvrigt lige i tanke om en ting, som en af mine medarbejdere sagde til mig: "Man skal mindst hver 14. dag gøre noget, som man vil huske om 10 år".

Om intervallet lige passer, er jo op til en selv - og ens udfordringer - men tænk tanken...

Det behøver ikke at være en tur til Caribien, men kan sagtens være nogle meget mere almindelige ting, som man bare gør godt / har en speciel oplevelse ud af.... - gør DET til en vane...

"Hvis dit liv var en film, ville du så gå ind og se den?"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-09-05 18:00

Puha... øh, jeg kan da godt se, at jeg måske er uenig med de fleste her...

Jeg tror! at du, AhHaIC, hele tiden GØR en masse ting for at opnå ting, tilfredshed, lykke..
Men du føler dig vist skuffet. -Dels over dig selv; -du synes ikke, at du er god nok til visse ting, -du vil blive bedre... for at dit liv skal blive mere perfekt og lykkeligt.. Og dels bliver du skuffet over at du ikke opnår det perfekte liv og den lykke, som du arbejder så hårdt på at opnå..

Jeg tror ikke, at løsningen ligger i en masse råd om, hvordan man bliver endnu bedre, smiler endnu bredere, hjælper endnu flere mennesker i kampen for det perfekte liv...

Personligt har jeg dage, hvor jeg er sur og irritabel. Jeg har dage, hvor det regner -både udenfor og inde i mig. Dage, som bare er noget møg og jeg bare vil have overstået. Hvor alt ser uoverkommeligt og sort ud.
Men jeg har også dage, der IKKE ser sådan ud. Hvor jeg oplever sjove, dejlige og pragtfulde ting. Hvor jeg bobler af godt humør og har overskud til at smile til andre og lytte til en fremmed i nød. Og jeg bare elsker de dage. Og føler mig som noget ganske særligt, når jeg kan gøre en forskel for et andet menneske.

Hvem siger, at Livet SKAL være perfekt?? Hvem siger, at man SKAL være lykkelig HELE tiden??

Jeg tror IKKE på: "Smil til verden og den smiler igen".. Jo på et meget overfladisk plan. Men jeg holder altså mere af at kunne dele BÅDE smil OG sorger med min omverden. ---Hvad nytter det, at jeg får naboen til at smile, hvis han alligevel går hjem og tager sit liv fordi der ikke var nogen, der lyttede til hans sorte tanker?

AhHaIC, jeg kender ikke din alder, og jeg kender ikke din livssituation. Men uanset hvad, så må du have nogle mennesker omkring dig, som du kan vise dit sande ansigt til. Som du kan vise, at du ikke er tilfreds med dig selv, eller med hvad du har opnået. Prøv på at åbne dig for de mennesker, der holder af dig. --Ikke for at de skal hjælpe dig med at gøre dit liv mere perfekt. Men fordi det er mere til at holde ud, at livet IKKE er perfekt hvis man kan snakke med nogen om det...

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 21-11-05 19:16

Jeg så engang et Oprah Winfrey show i tv, hvor hun sagde, at noget af det, der havde været mest banebrydende for hendes psyke var, at hun blev anbefalet at skrive en taknemmeligheds-dagbog. Øvelsen går ud på, at man hver dag skriver 3 ting, som man er glad for her i sit liv. Og det kan være ALT, lige fra "Jeg er glad for jeg har et dejligt hjem" eller "Jeg er glad for at jeg har købt lækre clemmentiner på tilbud i dag", "Jeg er glad for at have en god ven(inde), jeg kan tale med"...hvad somhelst. Det hjælper én med at fokusere på, hvor utroligt meget godt og positivt, vi har i vores liv, og det får alt det positive til at fylde mere. Det er ikke nogen dårlig ting.
En anden ting, man også kunne skrive i dagbogen, var en anerkendelse af én selv. F.eks.: "Jeg er glad for/tilfreds med mig selv fordi jeg fik gjort rent, selvom jeg ikke gad."

Jeg ved godt, at livet ikke er nogen dans på roser, der er meget, der er svært her i livet. Men det er en rigtig god idé at øve sig i at tydeliggøre alt det gode, man har i sit liv. Jeg har selv prøvet taknemmeligheds-dagbogen, det er rigtig effektivt.