/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Vandregning
Fra : 888
Vist : 1103 gange
200 point
Dato : 22-09-05 09:10

Har tidligere på året modtaget en urimelig vandregning. Problemet er at der ikke blev læst måler af sammen med udlejer ved indflytning. Der er målt af 4 måneder inden jeg flyttede ind, men det er jo ikke til at vide om der er brugt vand eller om der måske er et toilet eller lign. der har rendt...
Har haft sagen for huslejenævnet, og de godtog bare hans forklaring om at der ikke har været brugt noget inden jeg flyttede ind. Han påstod ydermere at han målte af 2 måneder inden jeg flyttede ind, men han har aldrig skulle vise noget på skrift, eller noget med en underskrift fra en tidligere lejer... Er det fair? HAn har tidligere prøvet at snyde mig med ekstraregninger på el og varme, men her har han givet efter da jeg klagede, fordi vi ikke havde læst af sammen. Men gælder de samme rettigheder ikke ved vand?
Kan det svare sig at bringe sagen for boligretten? Det drejer sig om ca. 3000,-
Og i så fald- hvordan griber jeg det så an?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 09:20

Uh, hvor kan jeg dog blive sur på dine vegne... jeg ville spørge en advokat f.eks her www.familieadvokaten.dk, jeg kan ikke forså han ikke har skulle vise noget skriftligt. Du kan også henvende dig hos www.llo.dk det er lejernes landsorganisation, de har garanteret haft sådanne sager før. Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 10:17

Det havde været lidt nemmere hvis du havde skrevet hvor stort forbruget har været, og om det kun er for vand, eller om du også opkræves spildevandsafgift.(hvis du da ved det)
Og det er desværre lige så meget dit eget ansvar at sørge for at sådan noget er ok ved indflytning.

Tror så ikke det kan betale sig med en sag, men det kræver lidt flere oplysninger:
Er det et værelse, en lejlighed eller et hus du bor i. Er der separat vandmåler, og har du fået en udspecificeret regning.

Et normalt parcelhus forbrug, ligger på ca 150 kubikmeter vand om året for en familie på fire.

mvh dova

Kommentar
Fra : 888

Dato : 22-09-05 10:35

Der er brugt 132 m2 på et år, hvor jeg har boet der de 8 måneder...
Det er både vand og afledningsafgift eller hvad det hedder....
Det er et lille (gammelt pilråddent hus) Bor alene (har dog tit besøg af kæresten) har vaskemaskine (kører 2 gange i ugen) og en opvaskemaskine(kører ca. 1 gang i ugen)
Der er seperat måler.Der er en eller anden fast afgift på 500, som skal deles med en opgang ved siden af som han også ejer. Der havde han opkrævet for meget ved mig, så huslejenævnet havde nedsat efterregningen med ca. 100 kr. men det er også det eneste de har gjort.
Har tidligere haft huslejenævnet ude og se på lejemålet p.g.a. fugt problemer. Men de anede ingenting om noget som helst, så de spurgte bare udlejeren hvad det var og hvad der kunne gøres. Han foreslog at de kunne male det over. Og det mente de så var ok. Nogle af steder slap han endda af sted med at sige at pletterne var snavs som var blevet tiltrukket af de varme rør der løber rundt i huset. Bare mærkeligt når der nu også er pletter op af væggene i det meste af huset.
Så stoler altså ikke så meget på at det huslejenævn helt ved hvad de laver....
Er det mon på tide at kontakte LLO, eller er det for sent nu hvor huslejenævnet har afsagt kendelse???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 10:45

Jeg ville snakke med LLO, under alle omstændigheder, også selv om huslejenævnet har været indblandet, det er da et forsøg værd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 11:04

Hvis det er for 8 måneder, og beløbet er beregnet ud af det samlede forbrug, lyder det rigtigt nok med prisen for vand og vandafledning.

Jeg betaler omkring 4800/år for forbrug og spildevand, for samme vandmængde, i min kommune....I andre er det noget dyrere, det afhænger lidt af kommunernes kapacitet til spildevandsrensning.

mvh dova

Kommentar
Fra : 888

Dato : 22-09-05 11:07

Jeg har boet der i 8 måneder men regningen er for 1 år...han påstår der ikke har boet nogen der i de 4 måneder, men han har ingen skriftlige beviser....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 11:15

Ring nu til LLO, de har forstand på sådan noget, og har garanteret hørt sådan noget før, og ved om der er mere at gøre ved det, er der ikke det, kan du så sige til dig selv, at du har gjort hvad der var muligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-05 11:39

Du skriver at huslejenævnet "bare" har godkendt hans forklaring vedr. at der IKKE har boet nogen i de 4 mdr. og der derfor ingen forbrug har været. Det har jeg meget svært ved at forestille mig. En eller anden form for bevis må han have bragt.
Hvis IKKE vand er blevet aflæst ved din overtagelse af lejligheden, kan du ALDRIG komme til at hænge på mere end 2/3 af forbruget. (8 ud af 12 mdr.)

Kommentar
Fra : 888

Dato : 22-09-05 11:42

Ikke desto mindre er det sandt. Har snakket med huslejenævnet og jeg har selv set hvad han har fremsendt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-05 11:47

Har du betalt regningen ?

Kommentar
Fra : 888

Dato : 22-09-05 12:46

Nej. Overvejer jo at anke. Har en uges tid endnu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-05 12:54

Betal 2/3 af regningen og henvis til at du kun har beboet lejligheden 2/3 af tiden.
Så ligger det op til udlejer at bevise at HELE forbruget er dit.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 13:05

Inden du foretager dig mere med hensyn til den regning, ville jeg ringe til LLO, og forhører mig, hvis de siger du skal betale er det det du skal, der er jo ingen grund til at der bliver mere ravage dig og udlejeren imellem end højst nødvendigt