/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
oliefyr kombineret med træ
Fra : CCjunior
Vist : 4513 gange
100 point
Dato : 21-09-05 21:46

vi har lige købt nyt hus som bliver opvarmet med enten olie eller træ.
desværre kan systemet ikek selv skifte mellem olie og træ. hvad kræver det for at det selv skifter til olie når temeraturen er ved at være lav ??
hvem laver det og hvad koster sådan et system ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 21:51

Er det et tokammer fyr? Hvis det ikke er det, kan det ikke lade sig gøre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-05 21:51

Normalt sætter man thermostaten til oliefyret lidt lavere end normalt så det vil starte hvis temperaturen på fastbrændselkedlen falder.
Det kræver selvfølgelig at oliefyret er tændt (og ikke kører før temp. falder).

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-05 22:03

Når man læser overskriften går man vel ud fra, at der er tale om et kombifyr og det burde kunne klare det lille nummer.
Hvis der er tale om to separate kedler kan det lade sig gøre hvis man lader vandet løbe gennem begge kedler hvilket giver varmespild.

Det bedste råd må være at finde det firma der skal lave lovpligtig service på installationen, evt. skorstensfejeren og lad dem rådgive omkring brug.
Man kan spare mange penge på både brug og vedligeholdelse ved at betjene installationen korrekt så det vil helt sikkert kunne svare sig med et eftersyn og rådgivning selv om det er i utide.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-09-05 22:08

som det er nu tror jeg ikke der bliver lavet eftersyn på det. Den tidligere beboer var smed og sørgede selv for det hele..

nu ved jeg jo hat om det her, så hvad er et 2 kammer fyr ??

oliefyr står i et rum og brændefyr står på den anden side af muren..altså 2 forskellige fyr med ca ½ meter imellem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-05 22:15

Altså to et-kammer fyr og ikke et kombifyr.

Du bør helt sikkert få efterset fyret så snart som muligt og samtidig få noget driftsvejledning.
Ulempen ved de to separate fyr er, at det er for dyrt at lade oliefyret starte automatisk ved temperatursænkning fordi det kolde oliefyrs kedel vil afkøle vandet og sende varmen i skorstenen, men der er også en fordel fordi fastbrændselsfyret skal udskiftes oftere med mindre det er en ældre model med støbejernskedel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-05 22:17

..altså er det billigere kun at skifte den separate unit, der for øvrigt normalt holder længere end kombifyr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 22:18

CCjunior, så er det ikke et tokammerfyr du har, for der sidder tingene sammen i en enhed, og bruger det samme vand. Prøv at snakke med en vvs-mand, han kan svarer dig når han har set på din installation

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-09-05 22:21

der er ny brænder på oliefyret og helt nyt fast brændsels fyr.. navnet på brænderen er Gulliver Riello og fastbrændsel fyret hedder Sime.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-09-05 23:38

CCjunior -> du bør som BjarneD også siger sørge for snarest at få dit oliefyr efterset og testet, det er lovpligtigt een gang om året - normalt er det skorstensfejeren der måler på røgtemperatur - Co2 osv. men du kan selv bestille en VVS mand til at gøre det, og så kan han i samme forbindelse give dig gode råd om hvordan du bedst bruger anlægget i hverdagen.
Umiddelbart er der ikke noget i vejen for at stille temperaturen på oliekedlen lidt lavere end du normalt kører når du fyrer med brænde, på denne måde vil oliefyret så starte når temperaturen på brændekedlen falder, f.eks hvis du ikke er hjemme og derfor ikke fyrer med brænde.
Men der er flere detaljer omkring det mest økonomiske i denne brug som din VVS mand vil kunne vejlede dig om, når han kikker på anlægget.
Held og lykke med det.
hilsen
<\\Benny (Blik & Rør)

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 25-09-05 19:10

Tak for svaret BjarneD.