/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billeder forsvinder fra harddisk
Fra : Fijala
Vist : 1203 gange
300 point
Dato : 21-09-05 20:36

På jobbet har jeg en harddisk på min pc (Primær slave) hvor jeg gemmer de billeder der bliver taget ifb, med vores arbejde. Når jeg så lægger billeder ind fra vort kamera med guiden - Overførsel af billeder - der er indbygget i XP Pro
så går det fint, men mange gange hvis jeg så skal bruge dem senere er de væk eller nogle af dem. Det gælder billeder i alle de mapper der er lavet. Det er i jpg format og filerne er der stadig og hedder det rigtige navn og fylder de samme kb, men de virker ikke. ????.
De fleste billeder har jeg lige efter de er overført til harddisken, mailet videre til vores kunder og de ligger stadig som vedhæftede filer i mailen og alle virker.
Jeg har prøvet at genskabe dem med PC Inspector Smartrecovery og det finder dem alle, men genskaber dem lige som de er uden at de virker af den grund. Jeg har pt. 9300 billeder så det tog 3 dage og en weekend. Det er af stor betydning at jeg har disse billeder da de indgår i garantisager og som dokumentation.
Selvfølgelig tager jeg backup men jeg kan bare ikke forstå hvad det er der sker og er træt af at bruge kræfter på at flytte billeder i tide og utide.
Det skal måske nævnes at billedmappen er delt på vores netværk. 4 pcer i et alm. lille netværk, med router og kabler. Hardwarebaseret firewall og Norton 2005 på alle pcer. Alle er fri for spyware. Med garanti, jeg er selv edb ansvarlig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 20:51

hvis du nu trækker et af dem der "ikke virker" op i paint og gemmer igen som jpg eller hvad du nu vil - virker de mon så heller ikke ????
Jeg får ofte foto tilsendt der netop gør det samme og efter jeg har gjort det - men paint eller paintshop - så kan de ses som de skal
du kan jo give dem et nr efter filnavnet for at se forskel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 20:52

ps.. jeg oplever også de optræder "usynligt" - men de er der sq

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 20:57

forskellen på jpeg - jfif compliant (jpg - jif - jpeg)
og
jpeg2000 (jp2 - j2c - j2k - jpc jpx)

tror jeg gør sig gældende - ikk´ ????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-09-05 22:31

Hejsa

hvilket billedprogram bruger til at åbne billederne med ??
lyder som om det program du bruger ikke kender formatet.....

eller også er der ikke valgt et program til at åbne filtypen med, prøv at højreklik på eet af billederne og
vælg "åbn med" vælg så dit billed program, i første omgang så fjen flueben ved "brug altid dette program til at
åbne med"

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-09-05 12:41

Havde også det problem, men kun på haddisk nr.2 de forsvandt bare og val der aligevel,
Indlæsning i PSP7 fik pc'en til at låse, og det krævede genstart, for at komme videre.
Jeg reddede hvad der kunne reddes, over på drev nr.1 brugte fdisk og frabrikkens diagnosetool.
Alt var ok, og jeg begyndte forsiktigt at fylde på igen, ca en måned efter startede det forfra.
Fik drevet (nr2.) byttet, og tog hele turen igen, det samme skete.
Nu har jeg et næsten nyt 160GB drev liggende og kede sig, da jeg jo ikke stoler på det.
Købte et USB drev på 250GB og lavede backup på det, virkede fint. men USB2 er altså for langsomt i de mængder,
Så drevet blev pillet ud af boksen og monteret som nyt nr.2 , og virker fint, eller rettere virkede.
Nu er mappen med mpeg røget sig en tur og ligger som 'reddede frakmenter' i filer på alt fra 32kb til ca.2GB.
ca.130GB data ligger sådan.
fakta:
System Win-ME Fat32 1024mb ram (2x512mb)
1 dvd-drev , 1 cdbrænderdrev 1 nr1. hddrev på 120GB
Grfikkort på MB + PCIkort med selvstændig 128mb ram.
Tv/radiomodul + det løse usb, webcam,pindrive, digitalcam,mus,keyboard,massagedims,,,,osv.
nr.2a 160GB er en MAXTOR
nr.2b 250GB er en Segate

Jeg er kommet der til at det er fejl på.
1.
Motherboard, Måske en opdatering kan klare det(når jeg finder den),
eller en fysisk fejl som vil kræve nyt motherboard.
2. strømforsyningen er ustabil, eller den kan ikke trække alle de ting (340W)

Ja så langt er jeg kommet.
Men at det lige er mapper med jpg og mpg, tror jeg er et tilfælde, og jeg mener at det hos mig er opstået efter
overførsel af store datamængder (mpg) og stort antal filoverførsler(jpg).
Og så leder det mine tanker hen på at jeg bruger fat32 og at det er et filhånteringsproblem.

Tror at det ender i at forsøge at provokere fejlene frem på en anden pc med disse 'syge' drev monteret.

SUM = SURT SHOW
Mvh. Jørgen

Ps. har forresten også en mistanke omkring fordelingen af IRQ og måske DMA

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-05 20:30

Hej igen

Det er ligegyldig hvilken program jeg bruger til at åbne med så virker de ikke
Og til dig Jørgen, det du beskriver lyder som en ordentlig omgang og om fejlen skyldes tildeling af forkert dma eller ej skal jeg lade være usagt.
Jeg har nu lavet et forsøg og lagt nogle billeder 2 steder på 2 forskellige diske og vil nu se hvad der sker.
Det sidste mystiske er at når jeg åbner billedmappen og klikker ind i den mappe jeg vil arbejde med sker det til tider i (Windows billed og faxfremviser) hvis jeg kun klikker en gang kan man få vist detalter ned til venstre i menuen, og der er det til tider muligt at se billeder, men dobbeltklikker jeg så for at se det i fuld størrelse virker det ikke.?????????

Kommentar
Fra : bholmv

Dato : 28-09-05 21:48

Hej.
Jeg er ny på dette forum, men prøver lige med et indlæg.
Jeg føler mig blandt lidelsesfæller, efter at have læst ovennævnte.
Jeg har lige købt en ny pc, og i forbindelse med at jeg ville kopiere ALLE mine billedfiler over på den ny harddisk... forsvandt de! Både fra den nye og den gamle.
Jeg har ligeledes genskabt en stor del af de tabte data med PC Inspector file recovery, men de fleste billeder ligger der som små ikoner, men kan ikke åbnes.
Jeg håber på et supergodt råd, om hvordan jeg kan redde dem.
Men klog af skade har jeg investeret i en lækker extern harddisk - Maxtor one-touch 2 - og den tager automatisk backup to gange om ugen. Så fremtiden er lidt mere sikker - problemet er bare de gamle billeder.
Er der mon et eller andet firma, hvortil man kan sende sin harddisk, og så lade dem ordne problemerne - evt. brænde det hele på en disk?

Mange hilsener Bente.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-09-05 22:42

Hej Bente

Vil det sige at de ligger der og har et navn, og fylder et eller andet antal kb. Så ligner det min situation

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-09-05 22:45

Hej bholmv, og velkommen til.
Jo sådanne firmaer findes, men priserne. de er meeeget høje. >10.000kr. mener jeg engang at have læst.

Måske skulle vi alle sammenligne hvad vores pc'er består af, og se om der var noget fælles.

Hos mig er det kun sket på drev 2(slave), det var et stort drev på 160gb og anden gang på 250gb,
begge formateret til Fat32 , styresystem Win-ME.
Jeg mener at det er opstået i forbindelse med flytning af store mængder data.

Mvh. Jørgen.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 28-09-05 23:40

en bekendt har (havde) et meget lignende problem, det viste sig efter mange underlige forsøg at problemet var det tegnsæt, filnavnet var skrevet i!
Han arbejdede på en ungarsk xp, som uden varsel en dag begyndte at nægte at åbne filer med danske bogstaver i (æøå).
Jeg ved ikke om løsningen kan være at omdøbe (rename) filer og mapper med problemer, men hvis det virker er det da enkelt.

Håber det hjælper jer videre. Jeg har ikke selv haft lejlighed til at tjekke problemet ud, da computeren står i Ungarn...

NB xnview kunne godt åbne og konvertere de defekte billeder (www.xnview.com)

Kommentar
Fra : bholmv

Dato : 02-10-05 17:45

Fijala... ja, det ser sådan ud.

Natmaden... Kender du evt. adressen på sådan et firma, måske er de til at snakke med - eller kan henvise til noget andet. Jeg synes jeg i forbifarten læste om et firma, der gjorde det for 600 kr., men jeg kan bare ikke genfinde det firma.
Hvis vi skal sammenligne, så kan jeg fortælle dig, at min gamle harddisk er på 20 gb og formateret fat32. Den nye som jeg forsøgte at kopiere til er 160 gb formateret ntfs. Og jo, jeg forsøgte at flytte store mængder data på en gang.... Jeg bruger windovs xp nu - 98 på den gamle.
Men er det noget, du bliver klogere af at vide??

Nuber2... Jeg har hele tiden brugt dansk version, så det tror jeg ikke løser problemet. Men jeg skal da lige undersøge hvad xnview er, og om det er noget, jeg kan bruge.

Tak for jeres hurtige svar.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 18:06

Men når der snakkkes om store mængder er det vel i mb vi snakkker, og overførsel fra kameraet med måske 20 billeder af hver 200kb, er jo ikke en stor mængde

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 18:07

glemte lige at jeg skal også have afprøvet xnview.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-05 19:16

Fijala tanken var, om der var en fællesnævner på problemet.
ang system, hdstørrelse, datamængde osv. måske var der noget man på den måde kunne udelukke.
Jeg vil også kikke på www.xnview.com , men tror ikke at det hjælper.
Jeg fandt en side med noget jpg repair, men typisk, jeg fik lige surfet videre, og glemte at bookmarke...men den dukker nok op igen.

Vender tilbage når at jeg finder den, og når jeg finder det/de firmaer der redder harddiskindhold.

Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-05 19:21
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 20:11

jeg skal lige tjekke hvad min pc består af i morgen så vender jeg også tilbage.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-05 20:22

Måske skulle kandu selv prøve en filredning, jeg havde ellers lige lagt et indlæg her, og nu er det væk

Men meget kort, kik på.
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
http://www.quetek.com/prod02.htm

Det med at det kan blive en dyr afære.
http://www.datarecovery-europe.com/default.htm

Et par google søgninger. (der er meget)
http://www.google.dk/search?hl=da&q=hd+recovery&meta=
http://www.google.dk/search?hl=da&q=hd+repair&meta=
Jeg har ikke selv lige mod på, at gå i gang, men håber at du finder noget brugbart.
Tænker at nogen af dem finder mere end at man ville, og derved står med det omvendte problem, eller at der skal bruges dage til at sotere, affald

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 20:32

Som jeg startede med i spørgsmålet har jeg kørt både smartrecovery og filerecovery fra Pc Inspector men uden held.
Og jeg tror heller ikke de er defekte mine billeder, de kan bare ikke vises, og det er det der er det store spørgsmål. For når de både har det korrekte filnavn og den korrekte størrelse så må de jo være der.

Kommentar
Fra : algla

Dato : 03-10-05 16:54

Lyder morsomt, troede ikke at der var andre med samme problem. Har lige købt et Nikon coolpix 7900, og når jeg overfører billederne til min pc, "mangler" der 5-10 stk ud af 100, men ikke i størelse, der står de og fylder ca 2mb.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-10-05 17:42

jeg har nu afprøvet Xnview, men det var ikke den store succes. Det kunne ikke vise flere billeder en andre programmer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-10-05 22:16

jeg ved ikke rigtigt - men jeg har fået nogen der ikke kunne vises til at lukke op i bla paintshop - om det er held eller hvad - hmmm ?????????
følger med her af nysgerrighed og håber der kommer en løsning der vil noget

<nosy>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-10-05 09:30

Prøvede PC Inspector filerecovery, glemte at tage tid, men det tog ca. 6-8 timer.
Den fandt ~ 23000 filer i 1400 mapper. og det er ikke sjovt.
Kun gamle fragmenter af ting der var almindeligt slettet.
Klog af skade, har jeg , i mange år brugt at kopiere fra hd til hd, for at så først derefter at slette hvor at jeg kopierede fra.
For det sker at der midstes data under en direkte flyttning.
Det samme fra kamera til hd.
Et par enklte billeder har jeg reddet gennem PSP, men andre har fået pc'en til at fryse, så selv musen ikke rykker.
Ctrl+Alt+Delete virker, men der går så laaang tid inden at en boks kommer frem og derefter er en genstart umulig,
der skal resettes.

Hvis at man åbner en jpg som tekst, kan man se at den har en næsten læsbar header, og selfølgelig en masse ulæsbart billeddata.
Hvis at man gør det samme med en 'skadet' jpg, er det tydeligt at der er noget galt, måske er det 'kun' headeren der er gået i kludder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-10-05 09:48

Nå her var I - kunne ikke lige finde spørgsmålet

Fik et hint fra en der nok bruger camera og overførset på samme måde og til samme formål som Fijala. Han havde flere gange oplevet at billeder fra cam enten var blevet væk - eller overskrevet - han ved ikke meget om det men fortæller kort sådan:

"Idet jeg mente at det kunne skyldes at være pga. af evt. ens billed id, bestemte jeg mig til at omdøbe samtlige filer i en separat mappe, og har siden kunnet finde dem alle. Jeg tror det måske kan skyldes at min cam "starter forfra" med at give fotos numre."

har fået lov at kopiere det herind - og tjah - stof til eftertanke måske ????

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-10-05 10:21

Nope mirit, pc'en vil spørge og den må overskrive det gamle filnavn.!
Jeg gør det at jeg altid lader det sidste billed ligge på cam, for så fortsætter nummerreringen derfra.

Kommentar
Fra : bholmv

Dato : 04-10-05 10:24

Jeg vil lige sige, at jeg faktisk kopierede fra en harddisk til en anden (ikke flyttede), men da processen var færdig efter ca. 15 min, var alle data væk - på begge harddiske.
De billeder, jeg har fået genskabt med PC Inspector File Recovery ligger og kan ikke åbnes. Dog kan jeg ved mange af billederne se den øverste kant (vel 3-4%) af billedet. Jeg har også forsøgt at "anvende som skrivebord", men det er det samme: Jeg kan se et 1-2 cm af motivet. Resten bliver ensfarvet i en "matchende" farve.
Hvad pokker er der galt??!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-10-05 10:26

aha natmaden så er der måske trods alt noget om snakken

(uden usb i nakken)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-10-05 16:51

Jeg har også forsøgt med flere forskellige redningsprogrammer og har også oplevet det samme med en ensfarvet bund på billedet og kun lige det øverste kan skimtes.
Når jeg flytter billeder fra camera til pc bruger jeg guiden i xp og der opretter de mapper jeg vil og navngiver billederne med hvad jeg vil, så det er ikke for at de bliver overskrevet.

Næ, den med dma der ikke er helt i orden, hælder jeg måske mere til. Jeg har lavet et forsøg hvor jeg har kopieret billederne både til mit billeddrev men også over til en anden disk som er min hoveddisk indeholdende xp olign. Der er de mærkværdigvis ikke forsvundet fra. Endnu da,
Faktisk har jeg billeder fra forrige uge der allerede er på vej "væk"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-10-05 19:03

Har tjekket min pc's konfiguration idag på jobbet.
Dell Dimension 8300
MD Dell Dimension 8300
Pentium 4 2,56GHZ
512 MB DDR PC 3200
1 HD 120GB partioneret til 1 på 60 GB FAT 32 med XP og programmer
og 1 på resten NTFS, det er der billederne i en mappe delt på netværket
Kombo DVD/CD drev/brænder.

Alle ting fungerer perfekt og i diskhåndtering er alt ok. Jeg har dog et gult spørgsmåltegn i enhedshåndtering med en PCI device som ikke er installeret, og hvis jeg fjerner den kommer den igen efter genstart.

Pcen er aldrig slukket da det er den der står som server og der bliver taget online backup hver nat.

Kommentar
Fra : bholmv

Dato : 12-10-05 12:11

Hej igen.
Nu er mit problem løst!!!
Jeg installerede IrfanWiev, som er et billedvisningsprogram, og der i mappeoversigten lå ALT det, som jeg dengang kopierede under navnet "Gammel disk". Ubeskadiget.
Men det kan stadig ikke ses i stifinder. Heller ikke hvis jeg siger "vis skjulte...".
Så nu kopierer jeg alt det, jeg skal bruge til de rette steder - og så kan det ses. Og anvendes.
Jeg er meget glad for mine genfundne billeder og filer...
Tak for hjælpen alle.
Mange hilsener fra Bente.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-10-05 16:49

Ja det program kender jeg, men har ikke brugt det i flere år. Det er vel også snart det eneste program jeg mangler ar afprøve, så det gør jeg i morgen.
Det var da dejligt for dig at dine "gamle" billeder lod sig vise igen Bente.

Med hensyn til min test om at have billederne liggende 2 steder, er der også sket lidt. Mit billed drev som er det der volder problemer er der stadig vrøvl med, mens den anden disk hvor jeg har kopieret dem til stadig er helt ok. Der er måske noget om snakken med master slave dma olign.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-10-05 23:40

sad og kikkede på ødelagte og hele jpg billedfiler , de har en header 'Exif', ExifReader kan læse dem (headeren), men ikke billedet,
og med noge er det omvendt, billedet vises, men headeren mangler.
ExifReader skal ikke instaleres, kun downloades og startes.
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=291

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-10-05 17:31

Har afprøvet Irfanview uden succes. Nu må jeg vel også afprøve ExifReader. Det er dejligt med en masse links.

Jeg har også talt med en edbansvarlig på et gynmasiun idag. Han kunne ikke umiddelbart komme med en løsning på problemet, men han havde hørt om det og han ville mene det var noget om fil-allokering at gøre. Der er jeg nok ikke lige helt med. Er der nogen der er hjemme der?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-10-05 12:46

Fil-allokerings listen svarer til indholdsfortegenelsen i en bog.
Men det ville ikke kun lave kludder i bestemte type filer, men i alle typer.
Jeg mistænker stadig noget timeing (dma,irq), jeg har heller ikke mistet noget fra drev C.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-10-05 14:44

Jeg har nu også afprøvet ExifReader og med samme dårlige resultat. Der findes ikke nogle programmer der kan læse filerne. og ExifReader fortæller mig at det er en ukendt filtype. Underligt da de stadig hedder .jpg.
Jeg har også prøvet med forskellige omkonverterings programmer for at lave et andet format men det kan heller ikke lade sig gøre.
Natmanden, hvordan tror du at tildeling af dma osv. kan gå i kludder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 10:18

Pas lige på med Xnview, som arbejder med billederne der hvor de ligger.
Altså lav en kopi, og arbejde med den.
Hvis der er løst memorycard i camera så brug en kortlæser til overføring.
Ekstra USB-harddiske bør formateres som FAT 32

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-10-05 16:08

Eyvind.

Det er godt at se du er kommet på banen. Hvis du har læst hele tråden, vil du kunne se at det ikke drejer sig om et memorycard, men en partition på en hd som driller.
Det er på jobbet jeg har en partition på primær hd, hvor jeg gemmer billeder, og de forsvinder lige så stille. De har stadig det rigtige navn xxx.jpg og de fylder også det samme i kb. som de plejer, men jeg kan bare ikke åbne dem. ????
Når jeg overføre billeder sætter jeg kameraet til pcen og overfører dem til pcen med xp's indbyggede guide og det virker fint, men ligeså stille forsvinder de en efter en. hvis du har løsningen ville det være super. Jeg tror at alle oplysninger er fremme i lyset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 17:28

Men jeg ville bruge et memorycard til overførsel i stifinder, så der er fuld kontrol over hvad og hvor der overføres.
Det kunne være XP/kameraoverførsel som "låser" billederne.

Prøv lige:
vises der noget når der markeres et billed i stifinder. (visning sat til store ikoner)

Ved H-klik på billedfilen>åbn med>hvilke mulighedder er der vist.

Har du prøvet at åbne billedet i programmet paint, husk at vælge alle filer i filtype.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 07:58

Der vises ikke noget billede uanset om det åbnes i paint, stifinder, eller hvilket program det nu måtte være. Jeg har afprøvet næsten alt. Ved højreklik på billedet ser det hele normalt ud, selv under egenskaber er det som om det er ok. Korrekt navn og korrekt størrelse.
Det med memorycardet kan jeg godt se det smarte i og jeg har været på nippet til at købe en. Det er sommetider nogle af mine kollegaer der skal have noget lagt ind fra deres egen kamera, og så er det noget nemmere med en kortlæser til forskellige kort.
Men jeg tror bare ikke det ændrer noget, da jeg jo har prøvet at overføre billederne til både billed mappen (mit D drev)men også en alternativ placering altså en anden partition(C drev). Der sker der intet med billederne ??
Jeg er nødt til at have billed mappen delt på netværket for at andre på kontoret kan få gavn af billederne, så jeg har delt mappen "Billeder" på mit d-drev, men den anden placering på c drevet er ikke delt. Grunden til at jeg gerne vil have det til at ligge på d og ikke c, er jo at hvis jeg får et nedbrud, går mine billeder ikke til spilde.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 16-10-05 09:45

Hmm er c og d forskellige partitioner på samme harddisk? så løber du stadigvæk den risiko at miste det hele hvis systemet står af.

Få en xtra harddisk (eller spørg jeres IT-mand om et netværksdrev af passende størrelse).

Er der fejlmeldinger i systemets logbog (event viewer) når du forsøger at læse de defekte billeder?

logbog (kontrolpanel->administration->logbog) har (mindst) 3 afsnit, system, programmer og sikkerhed. Her er system den interessante. kig efter fejl-poster for io-operationer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 10:09

Jeg har lige siddet og skrevet en længere "afhandling" som svar til dig nuber2 og så forsvandt det hele bare

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 10:12

Citat
Fra : Fijala Dato : 05-10-05 19:03

Har tjekket min pc's konfiguration idag på jobbet.
Dell Dimension 8300
MD Dell Dimension 8300
Pentium 4 2,56GHZ
512 MB DDR PC 3200
1 HD 120GB partioneret til 1 på 60 GB FAT 32 med XP og programmer
og 1 på resten NTFS, det er der billederne er i en mappe, delt på netværket
Kombo DVD/CD drev/brænder.

Alle ting fungerer perfekt og i diskhåndtering er alt ok. Jeg har dog et gult spørgsmåltegn i enhedshåndtering med en PCI device som ikke er installeret, og hvis jeg fjerner den kommer den igen efter genstart.

Pcen er aldrig slukket da det er den der står som server og der bliver taget online backup hver nat.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 10:18

Jeg har aldrig tænkt på at kigge i logbogen, det vil jeg selvfølgelig prøve.
Jeg skal selv forestille mig at være IT ansvarlig i firmaet, da alle de "superkloge" edb folk der igennem tiderne har været tilknyttet, måtte ty til hjælp hos undertegnede når de røg i problemer, så jeg har smidt dem alle på porten, og sparet firmaet for en hel bunke penge. Jeg er godt nok også selv intereseret i at regnskabet ser godt, da jeg er ansvarlig for den daglige drift af firmaet (og på overskudsdeling ).
Jeg har også tænkt på at købe en extern hd. men de´t er bare aldrig rigtigt blevet til noget.
Mit store spørgsmål er også hvorfor det sker. Jeg har backup af billederne brændt over på cder:

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 10:21

hvorfor mit c drev er som Fat32 ved jeg ikke rigtigt, det har det bare altid været fra Dell side, og det fungerer udmærket. Jeg luftede tanken forleden med at jeg ville omkonvertere til NTFS, men chefen blev meget bange for at der skulle ske noget da min pc indeholder for mange data, der ville være katastrofale at miste.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-10-05 10:35

Ja kandu taber også indlæg, især om natten.

Eyvind uanset overførselsmetode, så er mine billeder ok til at starte med, det er i løbet af noget tid at de går i udu.
Dette sker aldrig på c: , eller andre pationer på primær master drev, det sker kun på primær slave, og så er det for den sags skyld,
ligemeget hvad bogstav drevet er tildelt.
Jeg har prøvet det på 2 fabriksnye hddrev, af forskelig mærke, med samme resultat.
Jeg har overvejet at prøve med hd nr 2. som sekundær master.

primær master hd1
primær slave dvd

sekundær master hd2
sekundær slave cd
Tekniskt set er opstillingen anderledes, da primær og sekundær kører hver sin proces , og på hver sit kabel,
så måske det kan udelukke et timingsproblem.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-10-05 10:49

Fijala, Hvis du overvejer et exernt drev, vil en netværksboks med et drev være bedre, det kan også køre selvstændigt på netværket.
Det vil optræde på netværket som et delt drev og vil desuden også kunne fungere som ftp udefra, hvis det ønskes.
Det fås forholdsvist billigt, og har et meget lavt strømforbrug.
Og så er det meget hurtigere end usb2.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 11:52

natmanden. Et netværksdrev, dvs et drev der kan tilsluttes til routeren eller hvad.??? spørger fordi jeg er uvidende

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-10-05 12:29

ja det sættes på routeren/switch'en og kan administreres på en webside(lokalt), den har så sit eget (komputernavn) og egen IP.
dette er en tilfælgig som jeg fandt http://www.jack-dtp.dk/shop/default.asp?ProductID=28698 den har både usb og net

selv har jeg sådan en her : http://www.allnet.dk/produktark/all6200.htm men fandt det nu ikke så nemt at opsætte den,
men mest fordi at rigtige mænd ikke læser manualer Den kører fint nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 16:49

Fijala - hvis du har et neutralt billede - så prøv at sende det til mig.
Så kan jeg prøve at åbne det - måske.
eyvindc¤gmail.com

Natmaden - den allnet server ser interessant ud.
Så kan den vel også hoste en hjemmeside.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 17:14

Eyvind jeg prøver lige at sende dig et par billeder i morgen når jeg kommer på job,(hvis jeg får tid)

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 16-10-05 19:31

Eyvind> Der skal en del mere til at hoste en hjemmeside end en ftpserver; et eller andet der kan trække en apache.

Så allnet-tingen kan ikke hoste en hjemmeside, der mangler alt serverside.

Men interessant ser den ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 19:36

Ok - så vil jeg bare bruge den til lager/ftp

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-10-05 05:04

Jeg har brugt/bruger den til bla. ftp. og har ladet mit webhotel(med PHP) hente filer derfra,
alle der kikker på siderne og kildekoden kan kun se webhotellets IP/mitdomæne.
så sådan kan et webhotel på 175MB udvides med 250GB.
Det kræver jo selfølgelig at man selv har en fornuftig hastighed,
og denne model har kun plads til 5 samtidige ftpbrugere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 16:54

Eyvind, har du modtaget 4 billeder på mail idag. 2 der fungerede og 2 der ikke fungerede?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-05 16:59

jeg kigger lige i mine postkasser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-05 17:10

nej der er ikke nogen.
Hvilken adresse har du sendt den til (uden snabela)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 17:17

eyvind@gmail.com det tror jeg da, Jeg er ved at blive gammel men jeg mener da jeg har sendt dem. Jeg skal lige tjekke imorgen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 17:19

Tja det med at blive gammel passer vist godt nok. Jeg tror jeg har glemt dit c i navnet.
Jeg prøver igen i morgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-05 17:28

eyvindc¤gmail.com
¤=sabela

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 18:05

i know i know, men gamle jeg mente jeg kunne huske det uden ad, men glemte altså c-et

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 18:05

i know i know, men gamle jeg mente jeg kunne huske det uden ad, men glemte altså c-et

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 18:06

ja og nu sender jeg sgu også 2 gange. ak ja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-05 18:24

Det er min navnebror som har været hurtig.
Det gjorde han også i en TDC mailadresse.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-05 19:31

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-10-05 04:29

Så har din navnebror osse fået mail fra mig.
Men du havde nu skrevet den uden c i en anden tråd.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-10-05 04:35

ang. gmail og 30gig.(har ikke prøvet gmail)
Så er denne altså god, og er på EN TERABYTE !!

Det kræver ingen invitation, den kan bare oprettes, og det kan ikke være nemmere,
indeholder også en advanseret adressebog, spamfilter, mobil/wap adgang og mere.
Vedhæftede filer kan være op til 10mb.
http://www.mailnation.net
Hvis at man har tillid til den, kan der være en hel del billeder på en terabyte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-05 08:11

Jeg har lidt nicknames og mailadresser som jeg kokser rundt i.
Når jeg sender mails til mig selv bliver de også væk en gang i mellem.
<rodehoved>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-10-05 10:26

jeg har lige været 2 dage om at få en mail fra mig selv gennem 30gigs , så det kan jeg ikke bruge til noget.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 11:29

Eyvind

Du har du vel fået mine billeder ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-05 16:59

Jo tak - men det ligner en hård nød.
De to kølemaskiner fra enden og fra siden vises alm.
Men de første 001 002 som vises som jpg er jo 4 gange større.
Indtil nu vil de ikke åbnes

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 17:59

Det har aldrig været et problem at åbne dem, og jeg har heldigvid backup af de fleste billeder. De er taget umiddelbart efter hinanden, så vidt jeg husker. Nu kan jeg ikke lige huske hvor meget de fylder men det er ikke overvældende meget. Da jeg sendte dem til dig gik jeg ind i billedmappen og sendte dem som email derfra. Da kommer xp og spørger om jeg vil gøre mine billeder mindre for at være lettere at sende som mail.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 18:01

Nu er lige netop de billeder en tilfældighed at det var dem jeg sendte. Der er mange lignende tilfælde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-05 19:03

Ja det er mystisk - når det tilsyneladende er .jpg filer.
Jeg har prøvet forskellige programmer - men de to af dem vil ikke åbnes.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 19:22

Ja og sådan er det med alle de billeder der er defekte. De hedder det samme som de altid har gjort og fylder det samme, men defekte det er de.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-05 20:18

De to billeder står i et af mine programmer som "Damage"
Så min ide er at der sker et eller andet i din overførsel.
Jeg vil foreslå at de bliver lagret direkte uden behandling, helst via kortlæser.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 18-10-05 21:17

prøv at sende dem til mig også
ebbe€amara.dk

Dels har jeg en bekendt med nogenlunde samme problem, dels har jeg et par grafikere at trække på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-05 21:27

Men fijala - du skal ikke sende dem fra XP - men gå i Gmail programmet og hent dem ind som vedhæftet fil, som de er fra camera. Gmail kan håndtere dem.
Jeg kunne også tænke mig at prøve med "ufortyndede" billedfiler.
Fra camera fylder billedet fra 0,7 til 1,5 Mb

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-10-05 22:58

Eyvind uanset måde at overføre på, så kan de virke , for så at holde op(efter en måned).
Det er for mig også sket med gif, mp3 ,mpg, Divx ,osv. det er altså alle mediafiler.
Det fælles er måske at det(mindst en gang) er sket under kopiering/flytning af mappe indhold (hd <> hd).
Der er aldrig fejl på device0.
Så vidt jeg husker, skete det sidst efter en genstart, den startede med beskeden om at windows ikke var lukket korrekt, for derefter at skandiske.
Da den startede windows havede den 'rettet fejl' på D:(HD nr. 2), kun en mappe havde fejl, den hed 'film' og var nu blevet til en ukendt fil på 32kb.
Der er så opstået 6 mapper+undermapper med navnet DIR00000 til DIR00005 .
Undermapper har delvist holdt deres navn, men forkortet til dos 8.3 så en mappe kaldet sportsklip er ændret til SPORT-~1
Og et filmklip som 'japan_yoyocontest2003.mpg' er blevet til 'JAPAN_~1.MPG'. divx er blevet til DIV , mpeg er blevet til MPE .osv.

Derudover opstod der 46 filer med en længde på ca400-800mb pr. styk og 2 outsider på 32kb.
de er nummerrerede fra FILE0006.CHK og så derudaf i hex.
prøvede at køre 'PC Inspector File Recovery' efter maaange timer havde den fundet en masse gamle slettede fragmenter.
valgte en enkelt film mellem alt dette rod og fik den gendannet på hd0 Alt så ok ud (navn&fillængde), men filen var ikke en skid værd.

Det var den samme filadfærd, da det forrige gang var mappen 'billeder' det gik ud over, mappen lå også på D: (hd1).

Eyvind den læsbare exif i billederne er der ikke i de ødelagte.
Mange af mine ødelagte jpg , kan vise thumpnails i PSP7 , men åbner jeg dem , risikere jeg at pc'en fryser 100%
Tryk på Ctrl+Alt+Del , virker nogen gange med med enorm forsinkelse 30sek-30min.
Man kan så tvinge PSP til at lukke, og alt virker normalt, men det opdages snart at pc'en er blevet meget ustabil,
og må lukkes og tændes, nogen gange med grovfilen(stikket ud), da den hænger i sin nedlukning.(sort skærm med blinkende cursor).

Så kortlæser eller ej. det er lige meget, er billederne først inde og kan læses den ene dag,
så skal de så sørme da også kunne læses den næste.

Eyvind, jeg sender dig 2 indentiske billeder, i en zipfil, lidt senere.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 20:48

Eyvind.
Det har ikke noget at sige at de er sendt fra XP. Grunden til at de 2 "gode" billeder, fylder en fjerdedel af de defekte er at jeg har gjort dem mindre i xps guide for lettere at kunne sende dem som mail. De 2 defekte har så åbenbart ikke kunne laves mindre. På min hd fylder de ca. 200kb alle sammen. Jeg har afprøvet ved at sende hjem til mig selv privat, og det var akkurat det samme.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 20:50

Jeg nikker genkendende til din beskrivelse Jørgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-05 21:03

Hvis de fylder 200kb så er de behandlet og ikke som de var i camera, med mindre det er en optagelse direkte til web.
Nå - men så er der HD problemet master/slave/CS/partition/tabt under flytning(altid kopier........ikke flyt)
Ligger de drev ordentligt eller kan XP ikke finde ud af det evt. grundet USB/cameratilslutning
Bliver USB grej ordentlig "afmonteret" (h-klik på den grønne pil)
Er HD for stor til bios/styresystem

Det var lige de tanker jeg kom på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-05 21:07

Og du flytter/kopierer vel ikke for store filer/filsamlinger ad gangen,
Er der ram nok på comp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 21:15

Nu er billederne taget i lav opløsning da de mest bliver brugt til mail og som dokumentation.
Mit d drev er en partition på den samme disk som c og det kan der vel ikke laves om på.
Der har dog til tider været problemer med d drevet om dens eksistens efter en genstart, så har den lige skulle køres en scandisk for at rette fejl. Om det har betydning ved jeg ikke.
Jeg har fx også idag haft problemer med c drevet efter en opgradering af Norton Internet Security 2005. Da ville jeg fjerne det gamle 2003 først og installere det nye bagefter. I tilføj fjern programmer var der ingen uninstall dertil og heller ikke i selve programmet eller nogen som helst steder for den sags skyld. Da måtte jeg fjerne manuelt med oprydning i registreringsdatabasen og hele svineriet. Bagefter installation af Norton og indstilling af samme kørte jeg en diskoprydning og vile køre en defragmentering, da fik jeg at vide at der var en fejl i drevet c. Kørte så en chkdsk /f og fik rettet fejlen og nu kører den godt. Har oprettet et nyt gendannelses punkt.
Da jeg så lige ville kigge på mine billeder var der intet på mit d drev igen Den skal lige genstartes i morgen så er det hele der igen.
Sig mig lige engang, hvad i alverden er det der sker.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 21:18

Citat
Fra : Fijala Dato : 05-10-05 19:03

Har tjekket min pc's konfiguration idag på jobbet.
Dell Dimension 8300
MD Dell Dimension 8300
Pentium 4 2,56GHZ
512 MB DDR PC 3200
1 HD 120GB partioneret til 1 på 60 GB FAT 32 med XP og programmer
og 1 på resten NTFS, det er der billederne i en mappe delt på netværket
Kombo DVD/CD drev/brænder.

Alle ting fungerer perfekt og i diskhåndtering er alt ok. Jeg har dog et gult spørgsmåltegn i enhedshåndtering med en PCI device som ikke er installeret, og hvis jeg fjerner den kommer den igen efter genstart.

Pcen er aldrig slukket da det er den der står som server og der bliver taget online backup hver nat.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 21:21

Tja om jeg kopierer for store filsamlinger ag gange ved jeg ikke. Jeg tager de billeder der er på kameraet og ligger dem ind, typisk 5-10 stk ad gangen på hver ca 200 kb. Bagefter ligger jeg dem jo ind et andet sted på c drevet og der sker der intet med dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-05 21:44

Jeg ved godt at man kan.........og du gør det jo.
Altså læse og skrive fra Fat 32 til NTFS
Men det er lidt den omvendte verden hvor man evt har FAT32 som ekstra-drev og styresystemet på NTFS på første partition.
Dette:
Pentium 4 2,56GHZ
512 MB DDR PC 3200
1 HD 120GB
ser fornuftigt ud.
Billederne bør være skrivebeskyttet i delingen - og det er vel ikke samtidig opbevaring af originalbilleder.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-10-05 22:02

Tja, usb drev kan nemt rykke om på drevbogstaver. med underlige følger, jeg har en ftpmappe på d: en dag da mit cam sad til havde det lagt,
sig som d: og skuppet d: til e:, resultat min veninde sendte mig billeder fra Colorado, dem kunne jeg ikke finde, og hun holdt på at de var overført.
Et par dage efter fandt jeg dem, de lå på mit kamera ftpkamera
Fijala dit gule spørgsmålstegn, er nok dit lydkort, da jeg mener at forstå at du ikke bruger lyd på pc'en.
dog burde driveren vel være instaleret på en dell, da den vel er køreklar når man får den ?
Ved køb af et løst motherboard er der altid en cd med, som indeholder de drivere som er skræddersyet til chipsættet på motherboardet.
Mit chipsæt er VIA KM266
Fijala du kan få en hel del at om din pc med Everest Home, det kan fås gratis her:
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-10-05 22:50

jeg har everest installeret.
Grunden til at der er Fat 32 på MBR er at Dell gerne vil kunne afvikle dos programmer på det og da den var præinstalleret da jeg fik den, har jeg ikke lavetom på det.

Der har ikke været rykket om på drevene, det har jeg aldrig set.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-10-05 23:51

Den dårlige drevstyring hænger nok sammen med at jeg bruger win-me som ikke kan bruge ntfs, kun Fat32
Mit 250GB drev (D:) bliver ikke gendkendt af min bios, men når den står til auto bliver mærkelig nok gendkendt under opstart.
Så der er måske et problem der, havde en gang et 80GB som d: og husker ikke om der var den slags problemer, men tror det faktisk ikke.
Dog er fijala's jo et enkelt drev som er delt i c: og d: og dell har vel tjek på hvad de sætter sammen.. såååe hmm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-05 10:14

Det er muligt at Dell har lavet partitionerne C: og D: men ikke med hver sit filsystem.
Ja men det er lagepartitionen jeg ville have som FAT32 når styresystemet ligger på FAT32
Alle mine lager-drev er FAT32 og de sættes i via skuffe.
De fleste styresystemer kan snakke med FAT32
Mine styresystemer ligger på FAT32 og NTFS og snakker godt med mine lager harddiske (FAT32)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-10-05 20:02

Jeg vl hellere lave det hele om til NTFS, da det kører bedre synes jeg. Når lige jeg får tid til det omkonverterer jeg mit c drev til NTFS

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-05 20:15

Ja fijala - men det turde jeg ikke foreslå.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-10-05 20:30

Tillykke med et års røgfri dagen Der er sgu flot.
For ar drille så vil jeg lige fortælle at jeg holdt op i 9 år for så at begynde igen for 3 år siden. Det er let at holde op men svært at lade være med at begynde igen. Nå jeg må ud og have en smøg.

Jeg når ikke at lave noget om på pcen i denne uge, for i uge 43 holder jeg ferie, så det må vente til uge 44.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-10-05 20:59

Det er let at holde op men svært at lade være med at begynde igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-05 21:15

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-05 15:56

Jeg fik desværre ikke tid til at gøre noget ved pcen idag. Vi havde så travlt at jeg satte alle mine folk i sving med arbejde der strækker sig over hele weekenden, så jeg måtte til sidst selv ud og svejse i nogle rør, for at de havde en chance. ;-( Det manglede bare. Nu mangler det bare at det jeg har svejset ikke er tæt når de skal trykprøve til 40bar, så ender det jo nok med utæthedbajere når jeg kommer tilbage. (Det er nu også en regel jeg selv har indført. 1 øl pr. utæthed.) Det er jo altid godt at have noget at hakke i chefen med. Brede skuldre skal man have.
Nu står den på ferie så pcen må lige vente.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 150 point
Dato : 22-10-05 08:28

god regl.
Hav en God ferie.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-05 10:49

Ja Fijala - men hvis du svejser for meget, skal du måske bestille hos bryggerierne så de ikke løber tør.
God ferie.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-10-05 18:29

Miritdk linkede hertil, så jeg linker lige retur.
http://www.kandu.dk/dk/spg/76712

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-05 11:12

Hejsa igen

Nu har jeg rodet lidt med billederne, men har ikke konverteret til NTFS på C drevet endnu. Jeg vil lige lave nogle forsøg først.
Som tidligere fortalt har jeg oprettet en identisk billedmappe på mit c drev, ligesom den på d drevet med de forsvundne billeder. Der forsvinder billederne ikke fra mens de fortsat forsvinder et efter et fra d drevets mappe.
Det kunne tyde på at det er noget med FAT 32 kontra NTFS, da de 2 drev jo har hvert sit format.( C - FAT, D - NTFS )
Nogen der har noget erfaring om hvad der er galt ud over at jeg nok konverterer C til NTFS

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-05 16:39

Jeg snakker aldrig med NTFS fra den lavere stående FAT 32. (jeg ved godt at man kan)
Mine logiske drev er altid FAT 32 (lager)
Jeg snakker også med mit lager fra win 98 (FAT 32)
Mit win 2000 kørte med FAT 32 indtil jeg reddede partitionen ved at convertere til NTFS med programmet Partition Magic.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 10-01-06 18:26

Selv om vi ikke fik løst mysteriet, må jeg hellere få lukket spørgsmålet. Du var den der holdt ud længst, selv om det sidste vi var i, var mere hyggesnak en fakta:

En stor tak til alle jer andre der deltog.

Ps. Billederne forsvinder stadig, men nu er jeg flyttet til mit helt eget kontor med spritny pc, så problemet er ude af mine hænder.
Jeg har på den nye pc ikke mistet nogle billeder endnu, men jeg har jo også kun haft pcen i 2 uger.