/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk - hvordan?
Fra : tbayh
Vist : 666 gange
100 point
Dato : 21-09-05 18:27

Jeg ved INTET om dette emne så derfor disse spørgsmål.
Jeg har en stationær computer og min kone har lige fået en bærbar. Hun vil gerne kunne komme på nettet herhjemme og vi tænkte på om vi skulle blive "trådløse". Men hvad behøver jeg få at komme igang? Hvad er prisen og er det let opsætning?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 18:29

En trådløs router og trådløs kort i begge maskiner.Det er rimeligt, der følger manualer med til routeren, men ellers må du jo bare komme herind igen

www.edbpriser.dk

og her skulle være nogle priser

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 18:33

... Det er rimeligt at sætte op, skulle der stå

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 21-09-05 19:12

Du behøver ikke trådløs netkort til den stationære, du sætter en trådløs router op, og forbinder din stationære med kabel som du altid har gjort, sætter et trådløst netkort i den bærbare, og så skulle den være i vinkel.

Personligt benytter jeg DLink produkter købt i Computercity, det er utroligt nemt at have med at gøre

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-05 20:22

Lige en lille tilføjelse. Kabling af en maskine på et netværk er nødvendigt især når du skal ind i routerens opsætning. Normalt er der ikke adgang fra en trådløs til routermenuen. Ellers ville enhver kunne hacke sig ind på din router og lave ravage.
Men det er rart at have begge muligheder i begge maskiner, for skulle den trådløse forbindelse miste tråden så er der altid den kablede mulighed for at få huld til geografien.

Accepteret svar
Fra : KimOtto

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-05 20:26

Der er sansyneligvis et trådløst netkort i den bærbare i forvejen hvis den er ny. Det er standard i de fleste idag.

Det er forholdsvis nemt at sætte op. Jeg kan anbefale at gå ind på edbpriser.dk og tjekke trådløseroutere ud der inde. Der kan du læse anmeldser af routerne. Bærk om de skrive at de har haft problemer med det software der fulgte med routeren. Det er ikke altid en god ide at installere det. XP kan ofte finde ud af at oprette netværket uden at installere noget.
Husk at oprette en kryptering på forbindelsen når netværket er oprettet. Det kan enten gøres med den medfølgende software eller ved at gå ind på routeren igennem internetbrowseren (sansyneligvis internet explorer)
Der skriver du i addressefeltet ip-addressen på routeren (typisk 192.168.0.1 Det står i manualen)
Så kan du oprette noget der hedder wep kryptering eller du kan finde begge computeres mac-addresse og gøre sådan at det kun er de to computere der har adgang.
På den måde undgår du at andre "snylter" på din internetforbindelse.

Der er ikke så advanceret. Der står sansyneligvis en gennemgang af det hele i manualen til routeren.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-05 21:58
Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 21-09-05 22:30

Jeg er lidt uvidende, men kan man ikke få sådan et par USB dongles og sætte i hver maskine, og så har man netværk?
Ret billigt???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-05 17:24

Jo det kan du godt men stadig skal du sætte dem op så de kan kommunikere sammen.
Dog vil jeg anbefale at du kører det over en router. Det er nemmere at få til at fungere ordentligt, og så har du internet på begge, uafhængig af den anden maskine, samt du har så mulighed for at udvide det lokale netværk med:
* Flere maskiner
* Netværksprinter/server
* Netværksdrev
* IP-telefon

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-09-05 10:08

I skal have mange tak for jeres svar. Jeg vil lige prøve mig frem.... Der er dog ikke et trådløst netkort i min kones, men jeg kan se at der er en port som åbenbart er til sådan et.. Jeg vil vende tilbage,..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-09-05 19:10

Din kones PC er en bærebar så er der en PCMCIA port i siden, hvor du kan indsætte et WLAN netkort. Hvis den så er af nyere dato, vil der sansynligvis også være indbygget et trådløs forbindelse, som også KimOtto nævner.
Din maskine er stationær (slæbebar), kan du benytte en USB doggel eller indsætte et trådløst netkort.
Hertil skal du bruge en router med acces-point (trådløs forbindelse). Hvis du skal have begge PC'er på nettet og kun har en IP-adresse til rådighed, så er en router nødvendig, især hvis de skal virke uafhængig af hinanden. Og så giver denne løsning en langt større sikkerhed, hvis du får sat routeren rigtigt op.

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 25-09-05 10:36

Tak for svaret KimOtto og alle jer andre.