/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af lejemål - Formular? (hurtig~
Fra : miss_rita
Vist : 9545 gange
50 point
Dato : 21-09-05 18:08

Vi skal flytte og skal opsige vores lejemål hos udlejer (privat). Hvordan opsiger vi, så vi har gjort det "rigtigt" (altså så udlejer ikke kommer og siger at det med at vi skal flytte, det har han aldrig hørt..!)? Vi har tre måneders opsigelse og vil gerne sige op til d. 1/10. Vi har indskudt 24.000,- kroner ved indflyttelsen og dem skal vi jo have igen efter de tre måneder. Finder der en officiel formular? Eller skal der stå noget specielt i min 'hjemmelavede' opsigelse for at den kan betragtes som gældende? Med håb om hutig hjælp - Rita

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 18:14

Næ, du skal bare skrive et brev til udlejeren, om at du fra den dato opsiger lejemålet til fraflytning når opsigelsesperioden er udløbet (eller måske før hvis det er planen, men så kan udlejer kræve husleje i hele opsigelsesperioden, hvis ikke den genudlejes inden de tre måneder er gået)
Tag en kopi og send det anbefalet.

Nu skriver du, at du skal have indskuddet tilbage, men der må vel være noget der skal modregnes m.h.t. klargøring af lejligheden, så det er ikke sikkert du får det hele tilbage.

Men der findes regler udlejeren skal overholde m.h.t. opgørelse og udbetaling af indskudsbeløbet.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 18:15

Du skriver bare et anbefalet (og et alm.) brev til ham (husk en kopi til dig selv)

I brevet skriver du selvfølgelig hvornår du vil flytte (løbende måned + 3 mdr.).

Altså opsiger du nu, kan du flytte til 1 januar.

Alt øvrigt kan I jo aftale hvis han kan leje den ud hurtigere og du kan flyrtte hurtigere. (så sparer du husleje)

Kommentar
Fra : miss_rita

Dato : 21-09-05 18:19

Ok! Vi vil nu gerne flytte ud allerede d 1/11 og vil gerne have at han finder en til at overtage allerede dér. Skal opsigelsen bare være "almindelig" (som I har beskrevet) eller skal der indgå noget om at "... med ønsket fraflyttelse d 1/11 2005?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 18:26

Du kan skrive i brevet at du er parat til at flytte 1-11, og såfremt den kan lejes ud fra den dato er du villig til at flytte.
Han har dog ikke pligt til at leje den ud hurtigere, men pligt til at forsøge.
Alternativt kender du måske selv en der vil overtage den.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 18:35

Så skal du bare sige op pr. 1/10 med fraflytning pr 1/11.

Udlejer må så bruge 14 dage til klargøring af lejligheden til den næste lejer (de 14 dages husleje skal du betale).

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 18:39

Ja, den sidste kommentar var vist lidt misvisende.

Udlejer skal så forsøge, at udleje lejligheden så hurtigt som muligt, men han må bruge 14 dage, som du skal betale, til at klargøre lejligheden.

og hvis ikke han finder en ny lejer inden opsigelsesperioden udløber, skal du betale husleje i hele de 3 måneders opsigelsesperiode.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 18:49

Alternativt kan siges at såfremt dine 24.000 består af 3 mdr. depositum og 3 mdr. forudbetalt leje behøver du ikke længere at betale husleje - de bliver blot fratrukket din aconto betaling.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-09-05 19:03

Har lige sagt lejlighed op, og i stedet for at sende et anbefalet brev, som man kan lade ligge på posthuset, fik jeg lavet en postindleveringsattest - dvs. at du får en kvittering på at du har afsendt brev til xx, og hvilken dato samt et stempel for rigtigheden. Det kostede 5.75.

Men kan ikke finde ud af, hvad der er depositum og hvad der er forudbetalt husleje i dit beløb - det gør en temmelig stor forskel.

Held og lykke - Ripley

Kommentar
Fra : miss_rita

Dato : 21-09-05 19:49

Det er depositum - men depositum er 3 måneders husleje..... hvad er forskellen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-05 20:01

Forskellen er at depositum IKKE kan bruges til at betale husleje med - det kan foreudbetalt leje.
Depositum er udlejers garanti for at du ikke har vandaleret lejligheden mens du boede der.
Så du skal stadig betale husleje mens du bor der.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-09-05 20:08

Hvis du har betalt det som depositum skal diverse udbedringer af maling, ridser og skrammer trækkes fra, før du får noget tilbage og det kan godt blive dyrt.

Jeg har selv skrevet under på (fordi jeg nu troede at her skulle jeg bo "for ever") at udlejerens egne håndværkere skulle sætte det lejede hus i stand ved fraflytning, ved endnu ikke, hvad det kommer til at koste.

Men hvis det hele er depositum har du ikke nogen gratis måneder at bo i - og du kan stadig risikere at hænge på 3 måneders opsigelse. Det gør jeg selv, selv om jeg faktisk har købt et hus fra 1/10

Ked af at komme med dårlige nyheder - hvis du har et rimeligt forhold til din udlejer, ville jeg i første omgang ringe og tale med ham/hende og høre om muligheder for en tidligere fraflytning, det kan du godt nå og stadig, hvis udlejer siger nej, nå at sige op rettidigt inden den 1.

Hilsen Ripley

Accepteret svar
Fra : Nuserpigen

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-05 21:44

Hejsa
Prøv også og kigge hos Danmarks Lejerforening: http://dklf.dk/
Det er en rigtig god side... Der er en gratis brevkasse hvor man kan stille spørgsmål...

Hilsner fra Nuserpigen

Godkendelse af svar
Fra : miss_rita

Dato : 21-09-05 21:59

Tak for svaret Nuserpigen.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 21-09-05 22:03

Hej igen...

Det var så lidt

Håber du finder noget brugbart derinde

Hilsner fra Nuserpigen