/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
mat graf
Fra : Nik_
Vist : 577 gange
40 point
Dato : 21-09-05 17:21

tegn grafen for følgende sammenhæng

a) y=3-7x
b) y=1/3x+1
c) y=3
d) y=2,5*x

altså først troede jeg det var en linær funktion, så fx med b skulle gå 1 og på y-aksen og en ud til højre og 1/3 op osv., men det kan man jo ikke med a når x står til sidst? eller skal det gøres helt anderledes?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-09-05 17:30

Prøv at lave et "sildeben"/"gebis"..
Sådan her:

X | 1 | 2 | 3 |
y |-4 |-11|-18

Og så videre derudaf.. Det du gør at simpelthen at indsætte tallet i X rækken som X, så 3-7X bliver til 3-7(gange)1.
Derefter sætter du bare ind i dit koordinatsystem..

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-09-05 17:32

I øvrigt er de alle lineære funktioner ..
Husk nu at indsætte et par negative tal som X også..

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 21-09-05 17:36

ehh.. det kan ikke gøres på den anden måde hvor man springer sillebenet over? Det har jeg nemlig altid gjort, og er derfor r** dårlig til det:p

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-09-05 17:44

Lige den første ved jeg ikke med, men tror det ikke.
De andre kan.
Men tænk på at hvis du nu laver det sildeben får du også lidt øvelse i det jo

Accepteret svar
Fra : nebis

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-05 17:55

Hej Nik,

a) y=3-7x
b) y=1/3x+1
c) y=3
d) y=2,5*x

De er alle lineære funktioner på formen y = a x + b
(a) y = 3 - 7x = -7x + 3
Dvs. linien gør gennem (x,y) = (0,3) så "går" du 1 til højre og 7 ned
(b) y=1/3x+1
Linien starter i (x,y) = (0,1) så "går" du 3 til højre og 1 op
(c) y=3
Linien er parallel med x-aksen og går gennem (x,y) = (0,3)
(d) y=2,5*x = 5/2 x
Linien starter i (x,y) = (0,0) så "går" du 2 til højre og 5 op

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 21-09-05 18:37

Tak for svaret nebis.