/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gode input til ny bil
Fra : erling_l
Vist : 1099 gange
100 point
Dato : 21-09-05 15:21

Jeg er en - i øvrigt tilfreds - ejer af en C5, 2.0 2002.

I forbindelse med job, forventer jeg dog at komme til at køre noget længere, end jeg gør i dag (i alt fald 150 km om dagen i alt). Derfor går overvejelsen på at skifte til en lidt mindre bil - evt til en diesel - ganske enkelt for at spare lidt på de variable omkostninger (=benzin) . Egentlig vil jeg gerne have den plads, C5'eren tilbyder, men vil dog godt være villig til at gå (lidt) på kompromis.

Spørgsmålet er bare - hvad pokker skal man vælge??

Jeg har været ude at prøvekøre nogle stykker, og som udgangspunkt går de fleste biler efterhånden godt. Jeg har forestillet mig, at jeg vil ofre 250 - 350.000 på den - og jeg vil hellere have en ny bil, end en 350.000 km gammel Mercedes. ¨

Men en ting er prøvekørsel - er der nogen som selv har nogle erfaringer med nyere biler omkring den prisklasse? Hvad skal man vælge, og hvorfor??

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 21-09-05 15:59

Nu skriver du ikke, om valget af C5'eren er pga. komforten!
Så finder du nok ikke andre mærker, der opfylder kravene!
Vil du derimod gerne have en bil, med gode køreegenskaber og så slippe for gyngehesten, er der mange muligheder

Gert

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-05 16:04

Det er jo svært at svare på, ud over at du skal bruge en diesel bil.

Det kommer jo lidt an på dit temperamant m.m.
I princippet er det jo lige meget om den kører 17 eller 22 km/l diesel, skal bilen på værksted én gang for meget er hele brændstof besparelsen sat over styr.

Personligt kører jeg 140 km hverdag 50.000 km årligt, i en Opel Vectra Diesel, den er ikke den hurtigste i optrækket, men ligger godt på vejen extrem billig i rep. og kører 17-19 pr/l
Den har alt i udstyr, aut klima anlæg m.m.
Tit så hænger tingene ikke sammen hvis man køber en lille bil som kører langt på literen, og som ikke kan fås med diverse ekstra udstyr. Biler som kører langt på literen, skal som regel og køre man mange timer i bilen og vil så selvfølgelig gerne have noget komfort.

Jeg har hørt rigtig meget godt om Toyota Yaris, diesel, god brændstof go værksted økonomi, kan fås med aircondition m.m. og er en ganske pæn bil.

Hvis du vil købe en forholdsvis ny bil og køre mange km i den, må du forvente at den har en voldsom afskrivning.
Kører du over 30.000 km om året er det anbefalelseværdigt at få betalt bilen på max. 5 år, ellers skylder du for meget på den når den skal sælges, medmindre du vil køre den helt ihjel.

Men som du selv skriver så kører næsten alle biler godt idag og uden nævneværdige rep. medmindre det er en "mandagsbil"

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-09-05 16:07

Komforten er OK - men jeg valgte i sin til C5'en pga. pladsen - der er altså bare plads til brede skuldre (og store maver). Der er forskellige former for komfort - jeg kan godt lide at køre citroen, men har faktisk taget en prøvertur i en Skoda Octavia 2.0 HDI - skal lige hilse at sige, at der absolut også var (sjov) comfort i... omkring 140 dieselheste kan nok lave bundtræk - jeg blev s'gu' rystet i alle mine Skoda fordomme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 18:00

Ja, nu er der jo ikke rigtig nogen der kan vælge bil for dig, og når du er vant til at køre C5 som er kendt for god komfort , tror jeg du får svært ved at vænne dig til ret meget mindre bil.

Nu er jeg så helt med på, at du vil ha' en ny, men alligevel kan jeg ikke lade være med at komme med et par kommentarerer derom.

Det var vist det med prisen og den "350000 km's" Mercedes, der udløste det.

Altså, for det første taber en ny bil utrolig meget i værdi.
Og jeg vil til en hver tid fastholde, at du får betydelig bedre og mere driftsikker (flere kilometer) og holdbar bil, ud af en 350000 km's Mercedes på diesel end du får ud af de fleste andre nye biler i den prisklasse du nævner der.

Når de andre dieselbiler nærmer sig det der kilometerantal, ka' du smide dem over højre skulder og sige Købt, brugt, smid væk

Og små biler/små motorer er altså ikke mangeårige slidere, der er beregnet til mange kilometer om dagen.

Den eneste anden dieselbil jeg lige kan komme i tanke om at ville anbefale, kender dog ikke prisen på en ny, er VW Passat.

Men derudover: I dag er der ikke sparet særlig meget på at køre dieselbil.

Diesel er jo næsten oppe i samme pris som benzin, og vægtafgiften er noget større på en dieselbil end på en benzinmodel.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-09-05 18:07

Køb en toyota avensis eller en VW Passat.Ikke køb fransk bil.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-09-05 20:11

Hvis du er glad for C5 hvorfor så ikke købe en C5 diesel. Eller hvis den godt må være mindre en 307.

alimak -> Køb ikke andet en franske biler

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 20:30

Franske biler

www.mandagsbil.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-09-05 21:05

Er det ikke blot en gammel fordom at det skulle koste mere at vedligeholde franske biler end andre?

I øvrigt vil jeg gerne betale lidt mere for at køre i en fransk bil, end en kedelig folkevogn eller Toyota!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-09-05 22:54

Dova : Har prøvet den nye passat. 36- 370.000 for en 1,9 TDI. Superflot bil - men alligevel .... så kan jeg trods alt købe andre biler med bedre motor til billigere penge - men lækker - det er den godt nok.

Jeg kunne såmænd også nemt finde på at købe Citroen igen - jeg kunne bare godt tænke mig at høre andres erfaringer med andre biler

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-09-05 23:02

Jeg kan godt forestille mig at det må være lidt kedeligt at bruge 350.000,- på en C5 igen.

En Volvo S40 2.0D koster 383.695,-

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-09-05 08:55

--> Dova du er helt galt på den med hensyn til økonomien Diesel versus benzin.

Et hurtigt regnestykke.
140 km om dagen i en Opel Vectra.

eks.
Benzin er en 1.8L benzin versus en 2.0 Turbo diesel
Priserne er Shells dagspriser fra nettet 95= 10.19, diesel 9.08

1.8 liter kører 12,5 km/l 140 km vil så koste 114,7
2.0 kører 18km/l - 140km vil så koste 70,62
Besparelse 44 kr pr dag.

Forskellen på vægtafgift er 500,- kr pr år.

så på 12 dage er forskellen i vægtafgiften udlignet.

En vectra diesel har service interval 50.000 km - benzin modellen hedder 30.000km
service koster min. 3000 kr pr gang.

diesel modellen er lavet med kædetræk frem for tandrem.
p.t. har min diesel motor gået 220.000km med værksted regning for 5000,- kr (eksl. olie, bremser, bremsevæske m.m. skift)

Velvidende at en diesel bil koster 40.000 kr mere i indkøb. Så over 7 år skal den betales små 6000 kr mere om året.
Hvilket nemt betaler sig hjem ved brændstof besparelsen og ved værksted besparelsen.

Men enig, besparelsen er mindre end tidligere diesel versus benzin.
Risikoen ved at købe en dyrere dieselbil, skifter man arbejde og ikke skal køre så langt skal bilen sælges med et tab.

Får man en "mandagsbil" falder det hele til jorden om det er benzin eller diesel, den risiko løber man altid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 10:58

thulin

Ja, okay, jeg vil så godt vedgå, at efter det andet system med vægtafgifter trådte i kraft sidst i 90erne, skete der for visse bilmærkninger nogen omrokeringer m.h.t. priserne, (diesel blev faktisk ikke dyrere,men billigere i vægtafgift end de var før) især for de tunge dieselbiler der går langt på literen i forhold til hvor meget de vejer.

For jeg kan give dig et grovere eksempel på vægtafgiftforskelle end det du nævner:

Mercedesen som den jeg kørte i på diesel, kostede i vægtafgift for de ældre årgange, 10200/år i vægtafgift.
Og gik 11 km/literen. en magen til på benzin, koster omkring 6500/år og går 8-9 km/l.

Samme Mercedes vil i de nyere årgange på diesel koste 6000/år, hvor benzinmodellen er dyrere i ejerafgift (ca 7600).
Og hvis man så køber diesel CDI modellen, bliver den endnu billigere i forhold til benzinmodellen, nemlig 4500/år, fordi den går omkring 16-17 km/l

Mange klager så dog over, at kilometer pr. liter næsten aldrig lever op til det lovede, for visse bilmærker, ofte kan det variere op til 4-5 kilometer på literen (selvfølgelig også afhængig af køremåden), men nogen går meget op i økonomisk kørsel og har så fundet ud af, at det ikke passer.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 23-09-05 01:04

Tak for svaret thulin.