/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp til engelsk svar.
Fra : Sygate
Vist : 306 gange
195 point
Dato : 21-09-05 15:20

Jeg skal tage biilleder af en pige i aften, og har desværre ikke en ekstern flash til mit kamera. Så jeg er tvunget til at bruge den indbyggede flash der jo som bekendt giver et meget skrapt lys i ansigtet på modelen.
Så jeg spurgte i et engelsk forum om der var en der havde et godt tip til hvordan jeg undgår det skrappe lys i ansigtet på modellen med den indbyggede flash.

Dette svar kom:

First figure out how long your shutter speed is with your flash, typicaly 1/60 or 1/90. then set your apature for your background, ie get a good picture with out a flash of your background at the shutter speed of your flash. now insert girl into picture and turn on flash.

Lukkertiden er jeg med på.
Så siger han at jeg skal stille blændeværdien. Den er jeg også med på.

Men mener han at jeg først skal tage et billede UDEN PIGEN? Eller mener han at jeg bare skal "komponere" billedet uden at tage et billede, og så tage det når pigen går ind foran bagefter?

Eller skal jeg tage 2 billeder, et uden hende og et med hende og så sammensætte dem i photoshop bagefter?

Nogen der ved hvad han mener helt præcis?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 21-09-05 15:21

P.s.
Kan ikke spørge ham igen om hvad han mener.
Jeg HAR også spurgt i fotokritik.dk
Men uden held.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 205 point
Dato : 21-09-05 15:28

jeg er lidt i tvivl. men så vidt jeg forstår det skal du først tage et billede af din baggrund unden pige og flash. Og dernæst et billede med. (giver det nogen mening?)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-09-05 15:33

Nu ved jeg jo ikke, om I taler om digitalt kamera oder was, men hvis det er et sådant du benytter tror jeg, at han mener at du skal teste dine indstillinger med et billede uden pigen - når det så ser godt ud, så kommer pigen ind og Vupti.

Er det derimod et analogt kamera, så kan jeg godt nok ikke lige regne fordelen ud ved at tage et billede først....

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 21-09-05 16:00

Det er et digitalt Spejlrefleks. Canon EOS 300D

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 16:03

Det ser jo ud til at vaxen og jeg er enige, så mon ikke det er rigtigt??

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 21-09-05 16:22

Han mener helt sikkert at du skal gøre som han siger. D:V:S at det første billede er uden model, belysning er uden flash (men med flashens udløsnings tid. således at billede er indstillet med hjælp af lens åbening alene) der næste at tag billedet med pigen og flash samtidige. Vi brugt systemet når vi skulle tage maskin udstilling på Bella centre. Fotografen tog adskillge med blitz (fLASH) uden personer før til sidste!!

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 21-09-05 16:28

Tak for svarene..
Der var nogle andre der svarede på photo.net hvor jeg stillede spørgsmålet.
Så jeg fandt en helt anden teknik jeg hellere vil bruge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 16:30

Oki, og pøj pøj

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 21-09-05 16:45

Sygate download den hacked firmware til 300D

Med den kan man skrue op og ned for den indbyggede flash

Jeg har kørt med den i 3/4 år og den virker fint og uden problemer

Du kan hente den her www.gpi.dk/300d
der er også "manualer"