/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Grøn og Rød lamper ved turbo?
Fra : Bragesvej
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 21-09-05 09:47

Bil:Toyota Landcruiser lj 70 (87)

Ved min omdrenings måler er der en grøn lampe, den tænde ved ca 2000 omdregninger, der er også en rød lampe der tænder ved høje omdreninger.

Der står Turbo i midten, jeg går ud fra at den grøne fortæller at den slår turboen til, men hvad med den røde lampe?

Hvor mange Hk har en Landcruiser lj 70 2,4 turbo diesel?

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-05 10:34

Turboen virker "optimal" ved bilens højeste drejningsmoment (fra den grønne lampe tænder til den røde lampe tænder).

Bilen har 90 Hk

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-09-05 10:37

OK det vil sige når den røde lampe tænder, så skal der skiftes Gear?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-09-05 11:09

Helt KLART , JA!!! ...og gerne før Det er aldrig godt at køre den ud over grænsen...og slet ikke ved "ældre mekanik"

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-09-05 11:12

Dvs at du finder ud af hvornår den røde lampe lyser og skifter så gear >100 omdr. før.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-09-05 14:13

Jeg trodet måske den lyste fordig man kørte uøkonomisk....

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-09-05 14:14

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-09-05 14:44

Det gør du jo også indirekte: jo højere omdr. jo mere brændstof vil den ha'. ( og jo større er risikoen for motorhavari = dårlig (total)økonomi )
På benzinbiler som har en tilsvarende grøn og rød lampe, er det rigtigt at den virker som en "økonomimåler". Den virker ved at "måle" på det vakum der er i indsugningsmanifolden: jo større vakum, jo større er suget fra motoren = mere benzinforbrug.

Tak for din accept!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-09-05 23:15

Hej Palle, du plejer at have ret, men stort vakuum opstår ved "pæne" omdrejninger og lavt speedertryk, og betyder altså lavt forbrug. Lavt vakuum får du når du vader klampen i bund og dermed åbner fuldt for indsugningen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-09-05 18:53

Jeg syntes bare det er underligt jeg skal skifte fra 3 til 4 gear ved 3000 omdr, det betyder jeg skal skifte ved 60 km i timen eller´s lyser den rødelampe..
og ved 3000omdr lyder motoren slet ikke som om den bliver presset.