/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Grøn og Rød lamper ved turbo?
Fra : Bragesvej
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 21-09-05 09:47

Bil:Toyota Landcruiser lj 70 (87)

Ved min omdrenings måler er der en grøn lampe, den tænde ved ca 2000 omdregninger, der er også en rød lampe der tænder ved høje omdreninger.

Der står Turbo i midten, jeg går ud fra at den grøne fortæller at den slår turboen til, men hvad med den røde lampe?

Hvor mange Hk har en Landcruiser lj 70 2,4 turbo diesel?


 
 
Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-05 10:34

Turboen virker "optimal" ved bilens højeste drejningsmoment (fra den grønne lampe tænder til den røde lampe tænder).

Bilen har 90 Hk

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 21-09-05 10:37

OK det vil sige når den røde lampe tænder, så skal der skiftes Gear?

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 21-09-05 11:09

Helt KLART , JA!!! ...og gerne før Det er aldrig godt at køre den ud over grænsen...og slet ikke ved "ældre mekanik"

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 21-09-05 11:12

Dvs at du finder ud af hvornår den røde lampe lyser og skifter så gear >100 omdr. før.

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 21-09-05 14:13

Jeg trodet måske den lyste fordig man kørte uøkonomisk....

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej


Dato : 21-09-05 14:14

Tak for svaret pallenoc.
                        

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 21-09-05 14:44

Det gør du jo også indirekte: jo højere omdr. jo mere brændstof vil den ha'. ( og jo større er risikoen for motorhavari = dårlig (total)økonomi )
På benzinbiler som har en tilsvarende grøn og rød lampe, er det rigtigt at den virker som en "økonomimåler". Den virker ved at "måle" på det vakum der er i indsugningsmanifolden: jo større vakum, jo større er suget fra motoren = mere benzinforbrug.

Tak for din accept!

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 21-09-05 23:15

Hej Palle, du plejer at have ret, men stort vakuum opstår ved "pæne" omdrejninger og lavt speedertryk, og betyder altså lavt forbrug. Lavt vakuum får du når du vader klampen i bund og dermed åbner fuldt for indsugningen.

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 23-09-05 18:53

Jeg syntes bare det er underligt jeg skal skifte fra 3 til 4 gear ved 3000 omdr, det betyder jeg skal skifte ved 60 km i timen eller´s lyser den rødelampe..
og ved 3000omdr lyder motoren slet ikke som om den bliver presset.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407939
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste