/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Brug af initialer i mailadresser -MS Out~
Fra : Jorgen_ros
Vist : 642 gange
200 point
Dato : 20-09-05 20:55

Jeg støder hele tiden på et irriterende fænomem i Outlook (gælder både Office XP Professionel og Office Professional Edition 2003 pakkerne)

Vi har godt 800 mailadressser på firmaets ansatte og vi har lige fra start været vænnet til kun at skrive initialerne (3 bogstaver) i TIL - feltet når vi skal skrive til en kollega og det virker alm. vis upåklageligt.

Men en medarbejder stoppede for noget siden og flyttede til et andet firma (lad os kalde ham Jan Johansen med initialerne jjh og mailadressen jjh@firma.dk). I det bye firma han kom bruges også tre bogstaver til initialer og han fik de tre bogstaver som tidligere, så mailadresssen blev jjh@firmany.dk.

Vi havde lidt mailveksling med ham på hans nye maiadresse i det andet firma, men ingen på vort lokalkontor har skrevet den nye mailadresse i kontaktpersoner.

Nu fandt han så ud af at græsset ikke var grønnere på den anden side og kom tilbage til sit gamle job og fik sin gamle mailadresse igen.

Nu det der bare det at når vi skriver jjh i TIL-feltet oversætter outlook det til "Jan johansen", men adressen bag er fra det firma han nu er rejst fra. Når vi højreklikker på mailadresssen og vil slå personen op i Outlook-adressekatoteket, får vi meddelelsen, at adressen ikke findes i kataloget. Men ikke desto mindre er det den adresse outlooke vælger og bliver ved med at huske.
Det opleves lidt forskelligt på de forskellige computere. Hos nogen får man valget mellem "Jan Johansen"[jjh@firma.dk] eller "Jan Johansen [jjh@firmany.dk], andre får intet valg, men kun den fra det firma han er rejst fra, selm om den rigtige mailadresse står pågældendes kontaktpersoner. Hos en enkelt går det helt galt for mailen sendes til en helt tredie i firmaet uden det kan ses i adresse feltet.

Vi kan selvfølgelig vælge den rigtige adresse, ved at slå ham op i kontaktpersoner hver gang, men det er ret irriterende når vi sender en mail til flere personer, hvor vi for alle andres vedkommende kan nøjes med at skrive de tre initialer- trykker return og de næste tre initialer o. s. v.

Spørgsmålet er så om der er nogen her, der har et kvalificeret svar på hvor dette kan/skal rettes i Outlook.

PS! det nytte ikke at højreklikke og væge egenskaber på adressen og her ændre til den rigtige mailadresse, for rettelsen huskes ikke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-09-05 21:01

Slet ham totalt fra jeres Outlook-system og opret ham igen med ny adresse f.eks. jjo@o.s.v. I kan jo altid først udskrive den gamle kommunikation fra den tidligere ansættelse på papir. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-09-05 10:33

Hejsa

kører i med exchange server ?? for så må det kunne rettes der.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 21-09-05 17:37

Noget kunne tyde på det er autocomplete funktionen i outlook der har taget den nye (og nu forkerte) mail adresse til sig, men hvordan det lige rettes er jeg pt ikke lige klar over, forslaget med at slette ham og oprette ham påny er lidt grebet ud af den blå luft, og et eller andet sted halvt en dårlig lappeløsning. Jeg vil lige se om jeg kan støve noget brugbart frem på nettet et sted.

Accepteret svar
Fra : kennybear

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-05 17:56

Jeg fandt noget her på denne side http://www.depts.ttu.edu/helpcentral/directions/update_gal.php som du måske kan bruge, nedenfor et uddrag af nederste del af siden.

Update AutoComplete Entries
When typing an address into the To:, Cc:, or Bcc: lines of a new message in Outlook 2003, Outlook will use AutoComplete and automatically suggest an address based on addresses it has cached. Outlook stores the cached e-mail information locally but does not keep it updated when new changes are made. In order to reflect any new changes made to the Global Address List, you must delete or disable the AutoComplete entry so that the information will be retrieved from the GAL instead of from the local cache.

To remove one address from the AutoComplete list:

Open a new message and begin typing in the address or person's name. Use the up and down arrow keys to select the address to be removed from the addresses suggested. When the address to be removed is highlighted, hit the Delete key on the keyboard. The next time you type the address, Outlook will check the GAL and update the local names cache with the new information.

To turn off AutoComplete so that addresses are never suggested:

Go to the Tools pull-down menu, choose Options.
Click the E-Mail Options button, and the Advanced E-mail Options button.
Uncheck the box for "Suggest names while completing the To, Cc and Bcc fields".

Godkendelse af svar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 21-09-05 20:48

Tak for svaret kennybear.

Det var lige det der skulle til - TAK, TAK og endnu engang tak for et hurtigt og præcist svar.

Jeg giver dig ret i at det andet forsøg på besvarelse er som at tisse i bukserne.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 22-09-05 08:21

Velbekomme da, sku' det være en anden gang