/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ny hund i familien
Fra : snusi
Vist : 418 gange
150 point
Dato : 20-09-05 19:44

Min datter og svigersøn har købt en hundehvalp, som de får hjem midt i oktober. Jeg har selv to hunde som den nye hund jo gerne skulle kunne være sammen med. Er der noget særligt jeg skal tænke på for at de kan lære at enes?
Eller er det lidt ligesom når man får hund nr. 2?

snusi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-09-05 19:49

Ja, det er lidt det samme. Lad dem mødes på neutralt terræn første gang. Mødes de meget tidligt vil enhver normalt fungerende hund acceptere en hvalp. Hvalpen vil naturligt underkaste sig de voksne. Men presset på hvalpen vil som sagt være lidt mindre, hvis det foregår uden for begge parters hjem.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-09-05 20:55

Ja, sådan gjorde vi også da vi fik hund nr 2 og det gik rigtig godt. Skal jeg tage begge mine hunde med, eller en ad gangen?
snusi

Kommentar
Fra : maggidud

Dato : 20-09-05 21:36

jeg vil forslå at du tager en ad gangen den første gang og selvfølgelige som tidliger nævnt på et neutralt sted . Det er det bedste for alle parter såvel som hunde som mennesker. Og du vil se hvor hurtigt hvalpen bliver accepteret.
Skulle det svipse den første gang skal du ikke fortvivle men forsøge stille og rolig en gang mere det skal nok gå.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-09-05 22:19

Jamen, du skal da tage førerhunden først. Nummer to kan lugte førerhunden har været der.

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 21-09-05 12:24

Du skriver intet om dine hundes alder, køn, race eller grad af socalisering, eller hvilket køn og race den nye hvalp har. Er den (hvalpen) en tæve vil der aldrig være, eller blive problemer med vel socialicerede voksne hunde. Alder køn og race kan dog have inflydelse når der er tale om han hunde. Her har aldersforskæld og race stor betydning, men kan styres, hvis hundene kun er sammen under opsyn.

Accepteret svar
Fra : bublebee

Modtaget 150 point
Dato : 21-09-05 14:56

Ja´det bedste er at lade hundene mødes på neutralgrund. Lad din ældste (bestemmerhunden) møde den lille først og herefter den anden. Nogle gør dog det at de slipper alle 3 hunde løs et sted og lader dem selv finde ud af det. plejer kun at tage et øjeblik.
Hvis i er i tvivl om hvor vidt de har godkendt hinanden helt så lad dem mødes på neutral grund et par gange først og tag dem så i snor og tag dem med hjem af. her kan de så lege lidt i haven og se at de godt må. Og husk at i så skal sidde ude i haven ved dem og snakke lidt med dem alle og sådan. Så de to andre hunde kan se at du også gerne vil have hvalpen i dit hus.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 21-09-05 16:57

Tak for svaret bublebee.

Jeg tror det bliver denne løsning jeg bruger, hvor jeg lader hundene mødes på en neutral grund (hvilket jeg i øvrigt også havde regnet med) og derefter tage dem med hjem i haven og lade dem lege, det tror og håber jeg vil lykkes.
I øvrigt, mine hunde er en 5 årig cairn terrier, og en terrieblanding på 1½ år, begge tæver. Den lille ny er en pomerania (håber det er stavet rigtig) på 8 uger, også tæve.

snusi

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-09-05 17:15

Hej snusi.
Da din gamle hund ikke har gjort din hund nr. 2 noget vil den heller ikke gøre den næste noget da der er indbygget et moderinstingt i den, og det er der også i din nr.2 hvis den er lige så normal. Så der er ikke dømt problemer, det eneste I skal passe på er at den lille ny er ikke så stabil bygget som de andre, så I skal dæmpe dem ved at give dem noget andet at tænke på hvis de bliver for voldsomme.
Held og lykke
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-09-05 13:38

Det var da så lidt snusi.

Ud fra hvad du fortæller der kan jeg ikke se at der skulle blive problemer, for ja, en hun hund har et "indbygget" moderinstinkt og skulle gerne passe på den lille i stedet :)

Så held og lykke med vovserne

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 22-09-05 14:17

Ja, det er rigtig med moderinstinktet, det oplevede vi da vi fik hund nr 2. Det er mere det at jeg jo har to hunde nu, og de skulle jo gerne kunne enes alle tre. Det betyder jo meget hvordan de mødes de første gange. Det er ikke fordi jeg forventer at der bliver problemer, men det er altid rart at høre hvad andre hundevenner/ejere har af gode råd.

snusi

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 23-09-05 08:42

Da vi skulle introducere vores lille nye lab for mine forældres to hunde (en Golden på 1 år (han) og en Cairn på 10 år (hun)), må jeg indrømme at vi ikke fik dem til at mødes på neutral grund først. Vi tog ham (vores) med hjem til mine forældre og da de lige havde snust til hinanden sad vores i halsen på den store Golden (i leg, han overfaldt nærmest den store hund, og det så altså sjovt ud, og de har leget sammen lige siden, de elsker hinanden, hehe Cairnen er hende der betemmer og hun synes også han var rigtig sød og det gør hun stadigvæk. Når de to store bliver for voldsomme, så går hun imellem og stopper dem, og hun vil også gerne lege med nogle gange, så jager hun vores rundt i haven, og han synes det er mega sjovt. Men når der rigtig skal skældes ud så er det altid vores det går ud over, så de to andre holder lidt sammen alligevel, hehe.

Det var min historie om hvordan vi førte vores hunde sammen, ikke ligesom vi måske skulle have gjort, men det gik heldigvis fint. Vores er i dag 1 1/2 år, den Golden er 2 og Cairnen er 11, og de har det stadig rigtig godt sammen, der er virkelig gensynsglæde når de ser hinanden, og det er dejligt
Så held og lykke med at få ført jeres sammen også, og skriv lige hvordan det er gået, det er da lidt spændende at høre

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 15-10-05 21:27

Hej igen.
Ja så kom den lille nye familiemedlem. Mødet med mine hunde gik rigtig godt. Det blev som skrevet på neutral grund. Jeg er dog lidt i tvivl mht Sherry som nu er 21 måneder, hun har hele tiden været bange/nervøs overfor andre hunde, også til hundetræning. Hun virker også nervøs overfor den lille nye. Hun lægger ørerne ned og kigger nervøs på mig. Hun går væk fra hvalpen. Min "store" hund på 5 år, Snapsi, reagerer helt som da vi fik Sherry, hvilket er rigtig dejligt. Jeg vil dog gerne gøre det rigtige mht Sherry (21 mdr) og lille nye Fie.
Jeg har gjort det at lade Sherry selv bestemme hvor hun vil være. Hun går om bagved mig, og når hun kommer frem og snuser til Fie, roser jeg hende. Gode ideer er meget velkomne Det skulle jo gerne lykkes at alle tre kan enes.

snusi