/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udskiftning af Eternittag
Fra : ole65
Vist : 2684 gange
100 point
Dato : 20-09-05 11:00

Jeg fik for 12 år siden udskiftet husets originale tag som indeholdt asbest .
Tømreren foreslog Eternit, som nu var kommet over sine børnesygdomme og derfor var tip top.
Det var ikke tilfældet, så nu skal jeg altså skifte taget ud igen.
Jeg har set på Decra plader og Eternit plader, men det er svært at vurdere på andet end garantiperioden, som er 15 år på Eternit Bølgepladerne og 30 år på Decra pladerne.
Favoritten lige nu er Decra elegance som kan lægges oven på det eksisterende tag.
Er der nogen her som har erfaring og viden om dette, som kan hjælpe mig til at vælge det bedste? - og også gerne den bedste entreprenør. (huset ligger i Hillerød)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-05 11:28

Det må så komme an på dit træværk, om det er i så god stand at det kan betale sig at lægge Decra-tag ovenpå det eksisterende.

Det vil jo være dumt, at lægge et tag med en produktgaranti på 30 år ovenpå spær/lægter der måske ikke forventes at holde i samme antal år.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-05 14:42

ole65.... inden du begynder på det nye tag, så prøv at henvende dig til producenten af Eternit taget, vi har selv samme problem med vores tag, lagt i 1998, og de vil sende en ud og kikke på det, for det skal altså kunne holde mere
end det har gjort Inden du ringer, så skal du lige op på loftet, for at se nummert på pladerne (undersiden af pladerne)

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 23-09-05 00:20

Hej "Nordsted1"

Du kan på siden http://users.cybercity.dk/~dko8370/eternit%20tag.htm se mit tag og den korrespondance som har fundet sted.

Hvis du skal have syn på dit tag, så forlang det skiftet, - men de fraskriver sig nok ansvaret

Det var noget skidt de leverede til mig, og det dækkede man så til med et lag maling, som nu flyver af i store flager, - men se selv på billedet.

Jeg må desværre udskifte taget, - og jeg føler mig særdeles dårligt behandlet, - men arbejder videre med at få hentet en erstatning hjem af både entreprenør og levrerandør, som har handlet imod hvad de selv som fagfolk burde vide var korrekt.

- men tilbage til udgangspunktet, - er der nogen som har erfaring med Decra tag?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 21:20

Hej .

Jeg bor i Norge og har en nabo som har lagt Decra for en del år tilbage.......... Jeg så dit spørgsmål for et par dage siden og gik hen for at spørge ham hvad han mente,,,,,,,,, Han var bare begejstring (jeg troede næsten at han ejede aktier i firmaet ) Han har typen Decra Elegance og har selv lagt det op. Det som han nævte som fordel var at det var sømmet ordenligt på lægterne -noget som han var tryg med i vind sammenhæng. En anden ( norsk fordel) var ar sneen let kunne glide af taget og at den dermed "vaskede" det fri for mos og skidt.
Jeg må jo sige at hvis et firma tør give 30 års garanti på et tag mod gennem rustning og afskalning så siger det jo lidt om kvaliteten-skulle jeg lægge nyt tag idag ville det nok blive glaseret tegl eller Decra...
At du kan lægge det nye tag ovenpå det gamle skulle jo ikke være noget problem hvis de lægter der er under det gamle tag bare er 12 år gamle ...Det er jo bare en fordel i Danmark hvor vind og regn altid kommer når man mindst har brug for det.
Håber du fik lidt mere mod på livet

Mvh sverola

Kommentar
Fra : minmads

Dato : 15-12-05 20:10

ja jeg tror gerne det kan holde i lang tid i Hillerød men der er en der skriver hans nabos har liget i 12 år
hvor gammel er det egenligt jeg trode ikke det var så gammel min nabo har nemlig fået det for 3 år siden
jeg syntes det laver meget larm så snar det regner jeg bor selv helt ude ved vesterhavet så jeg er
spændt på hvor længe det holder ved naboen hilsen Minmads

Godkendelse af svar
Fra : ole65

Dato : 15-12-05 21:29

Tak for svaret Nordsted1. Det prøver jeg
mvh
Ole

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-05 22:10

Selv tak Ole, håber det vil lykkedes for dig.