/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
rygskævhed
Fra : Oompa_Loompa
Vist : 2438 gange
50 point
Dato : 19-09-05 17:04

hej.

Da jeg var mindre fik jeg røntgenfotograferet min ryg, hvor jeg fik konstateret en skævhed i lænden. jeg er nu 24 og har netop igen fået røntgenfotograferet hele ryggen da jeg døjer med et piskesmæld. De viser nu at den rygskævhed jeg havde som barn er vokset på plads. Det kan derfor ikke skyldes de smerter jeg har hver dag. men mit spørgsmål er nu...

Hvornår mener man at et menneske er fuldt udviklet? altså ved hvilken alder? Jeg mener selv det er omring 18-20 år, men er ikke sikker. derfor håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig med et svar.

Hilsen

Oompa Loompa

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 19-09-05 17:07

Man er som pige udvokset i 18-19 års alderen - drenge en smule senere...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-09-05 17:14

I øvrigt - Du kan sagtens have en skævhed i ryggen, der giver dig smerter uden at det kan ses på røngtenbilleder. Skævheden kan komme af at dine muskler er opspændte af forskellige neurologiske årsager.

Vaxen

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 19-09-05 17:17

har du fået undersøgt om du har schuermann?? det er en lidelse man er født med og som kan sidde i lænden/ryggen, den kan være smertefuld, og det er noget man er født med hvis man har det, jeg har i en alder af 29 lige fået den konstateret for nogle mdr siden, har oz døjet med ryggen, i mange år, den blir som regel først opdaget i 20 års alderen, og kan være arvelig, den kan også få ryggen, og lænden til at vokse skævt, den kan se på et røgten billed, nogle læger ser det ikke hvis de tror det er noget andet, mange læger tror heller ikke den er så slem som den er, kun os der har den ved hvor ondt den kan gøre, og hvilke problemer vi kan have i hverdagen, den er endnu ikke så kendt, så mange læger ved ikke meget om den, den kan minde om lidelsen der hedder skolise.

Man siger som vaxen skriver at piger som regel er færdig udvokset som 18-19 årig, dog nogle senere, jeg voksede stadig da jeg var 20 år, og jeg er kvinde, dreng er færdig udvokset lidt senere.

Håber du får vished ang din ryg, da den er et vigtigt redskab for at fungere på et arb marked.

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 19-09-05 17:25

Jamen det der lidt er mit problem er at jeg ikk har døjet med de smerter inden piskesmældet. der mærkede jeg kun det i min læn hvilket jeg ikke har gjort i mange år nu.

Men jeg mener at efter alle de undersøgelser jeg har været igennem ville de have konstaret scheuermann hvis jeg havde det... eller hvad??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-09-05 17:34

Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med det alternative, men der findes en neurologisk videnskabelig behandlingsform, som har meget gode resultater både med piskesmæld, morbus Scheurmann og mange andre former for smerter i bevægeapparatet.
Det hedder posturologi og er meget brugt af læger og tandlæger i udlandet. Lige så stille bliver det nu også kendt i Danmark og enkelte læger og tandlæger har taget det til sig. Det bliver i hovedsagen praktiseret af akupunktører, men har intet med kinesisk akupunktur at gøre.
Vil du vide mere, kan jeg forklare lidt og give lidt links til yderligere information.

En ting er helt sikkert! Du skal ikke acceptere at have konstante smerter. Det er livet for kort til!

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-05 17:43

Oompa_Loompa... får du ikke nogen behandliger efter dit piskesmæld i ryggen??, min datter går til fysioterapeut hver uge..

ob401.... Så ukendt er Scheurmann nu heller ikke, jeg har en bekendt der fik diagnosen morbus Scheurmann for over 30 år siden??

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 19-09-05 18:02

jeg går til fysioterapi hver anden uge. det hjælper også lidt, men smerterne vender hurtigt tilbage igen.ø

men jeg har j egengtlig fået svaar på det jeg skulle og lidt mere til. tusind tk for hjælpen alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 19-09-05 18:02

Tak for svaret vaxen. Lige det jeg skulle vide.

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 19-09-05 23:23

hej vaxen jeg vil gerne vide mere om posturologi, da jeg lider meget med min scheuermann, jeg kan ikke arbejde, og det er sjællebt jeg kan komme tidligt ud af min seng, da jeg som regel vågner om natten med stærke smerter i ryg, læn, og hofter hvor den også kan smerte, og så ligge jeg vågen nogle timer til smerterne aftager så jeg kan falde i søvn igen, jeg har også prøvet lige pludselig ikke at kunne løfte mine arme op over hovedet, og en af mine veninder har en mor som også har scheuermann, hun siger hendes mor flere gange har prøvet det med armene, og idag får hun pension pga sin scheuermann, det vil jeg helst undgå da jeg stadig er ung, og godt vil tilbage på arb markedet.

Jeg fik afvide det ikke var så kendt endnu, og af min læge fik jeg besked på at finde oplysninger og svar på eventuelle spørgsmål om hvad den gør ved mig og min ryg på nettet, eller snakke med en fys om det, jeg har søgt massevis af gange på nettet og har fundet en foreningsside, samt læst lidt på netdoktor om det, en fys har jeg ikke råd til da jeg lever af sygdagpenge.