/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
retunering af vare
Fra : CCjunior
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 19-09-05 14:47

Jeg har solgt min nabos mobil over nettet som " uden sim lås " nu siger den nye ejer at de har prøvet 3 forskellig kort og intet virker. Jeg sendte et link til en unlock side og forklarede hvordan, men det virker heller ikke.. Nu har jeg fået en mail hvor de vil ha pengene igen og oven i købet ha pengene inden de sender telefonen retur.
Jeg tror ikke på at telefonen fejler noget..
må jeg ha lov til følgende :

1. vente med at tilbagebetale pengene til jeg har tjekket telefonen ??
2. tage et gebyr for tilbage levering ??
3. hvis den ikke fejler noget, så prøve at sælge den igen på qxl og lade hende betale et eventuelt tab ??
4. hvem betaler fragten nu ??

andre forslag til hvordan det løses..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-05 15:03

Hvis du har solgt telefonen "uden simlås" og den ikke er det, har du givet urigtige oplysninger og har pligt til at tage varen retur, eller sørge for at telefonen bliver låst op så køber kan bruge den.

Og du har sådan set ikke ret til at tage gebyr eller kræve at der skal betales for et evt. tab.

Og du hænger også på fragten, hvis det virkelig viser sig, at telefonen er solgt som værende noget den ikke er (altså låst op)

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-09-05 15:10

den er jeg med på Dova og jeg er også sikker på at han vil betale.. men hvad hvis den er låst op.. det lydder ikke rigtigt at den ikke er låst op. den var afprøvet med 2 forskellig kort inden den blev sendt (ifølge min nabo) og de har selv prøvet 3 gange hos et unlock firma. jeg tror det er fordi de har fortrudt handlen eller lign.

Claus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 15:21

Jamen det er jo lidt svært at finde ud af, for hvis det bare er fordi de har fortrudt, kan de ikke kræve handlen tilbage.

Men det kan I jo kun finde ud af, ved at vedkommende sender telefonen tilbage så din nabo kan tjekke om telefonen virker som lovet, og han/hun kan ikke kræve at få pengene før I har fået varen retur.

Så må I prøve at finde ud af en eller anden ordning om hvem der betaler portoen for det, og hvis telefonen er låst op, så sendes den tilbage til køber, og hvis ikke den kan låses op, må naboen så tilbagesende pengene.

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-09-05 16:56

Sådan er planen også, men hvis de nu forlanger pengene retur med det samme, så var det rart lige at kunne smide en : i henholdt til paragraf ? kan vi ikke udbetale penge endnu...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-09-05 21:32

Hvis de ikke vil godtage at du tjekker telefonen uden at få pengene, så kan de bare beholde telefonen,og du kan glemme dem.Jeg mener du viser at du er villig til at ordne problemet.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 20-09-05 14:43

Tak for svaret dova.

Min underbo har nu valgt at retunere hele beløbet til hende inden hun sender telefonen.. i mine øjne er han sq for dum, han ved ikke hvad stand den kommer retur i..

Claus