/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udbetaling af honorar til person, ikke v~
Fra : Natuglen
Vist : 6989 gange
20 point
Dato : 19-09-05 13:26

Hej

Jeg har i min enkeltmandsvirksomhed fået en person til at hjælpe mig med nogle opgaver og vil gerne udbetale et honorar. Kan denne person lave en faktura til mig, selvom hun ikke har et firma?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-05 13:40

Den går ikke.
Du er arbejdsgiver i den beskrevne situation og kan ikke omgå diverse regler og udgifter på den beskrevne måde.
Du er forpligtiget til at overholde reglerne vedrørende sygedagpenge, feriepenge mv.,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-05 13:52

Man kan vel være honorarlønnet konsulent. Vedkommende skal så bare opgive honoraret som B-indkomst......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-05 14:02

Man kan så meget, men det kan være temmelig dyrt at omgå reglerne fordi lønmodtageren efterfølgende kan komme med en fagforening i hånden.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-09-05 14:04

Den er god nok at udbetale pengene som honorar og lade personen afregne B-skat af beløbet, på den måde undgår du feriepenge og alle de andre ting, og det er FULDT LOVLIGT

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-05 14:09

Nej, det er ikke lovligt når der er tale om "nogle opgaver". Der er jo tale om et ansættelsesforhold når det strækker sig over en periode.
Hvis den slags var lovligt ville der være utroligt mange "honorarlønnede".
Ønsketænkning for skrupelløse!

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 19-09-05 14:12

Normalt skulle der ikke være problemer med, at der bliver lavet en faktura til dig. Men det forudsætter, at der blot er tale om lidt kortvarig hjælp. Såfremt der er tale om egenlig beskæftigelse går det ikke.
Lav evt. en kort skriftlig aftale om opgaverne, og fastsæt samtidig honoraret. Jeg går ud fra at din hjælpende person har sit normale arbejde, og blot hjælper dig lidt som en bibeskæftigelse.
Personen skal selvfølgelig opgive honoraret i felt 12 på selvangivelsen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-05 14:14

P.S.! Honorarlønnede udskriver ikke fakturaer på deres betaling. Det gør momsregistrerede selvstændige derimod.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-05 14:38

Magisterforeningen har en fin defination af hvornår man er det ene og hvornår man er det andet:
http://www.magister.dk/sw116.asp

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 19-09-05 14:44

Hej

Tak for de mange kommentarer, jeg prøver skam ikke på at omgå nogle regler. Jeg vil bare have det gjort på den rigtige måde og det var måske en uheldig formulering. Det drejer sig konkret om én opgave. Om der kommer flere i fremtiden er jo ikke til at sige, men det virker lidt, undskyld udtrykket, åndssvagt hvis jeg skal registreres som arbejdsgiver fordi jeg i et enkelt tilfælde har brugt en ekstern konsulent på en opgave.

Hvis konsulenten ikke kan lave en faktura til mig, hvordan får jeg så et bilag til mit regnskab?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-05 15:06

I bruger en "Dags dato"......

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 19-09-05 15:42

Kan du uddybe dette?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-05 17:02

Du køber et hæfte med Dags Dato blanketter hos boghandleren. Din "konsulent" udfylder en blanket med eksempelvis denne tekst:

Opgave leveret til "Natuglen" iflg. aftale...... Kr. 2500,-

Så bare dato, hans underskrift og så på plads i dit regnskab.

Der er ikke tale om moms, da han ikke er momsregistreret, og om han opgiver det eller ej, er ikke dit problem. Han skal dog være opmærksom på, at hvis Told & skat laver en krydsrevision, så fanger de ham, hvis han ikke opgiver det på sin selvangivelse som B-indkomst.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-05 17:14

Rettelse..

Han er formodentlig ikke momsregistreret......Jeg har ikke helt styr på momsreglerne, men hvis han er, skal han naturligvis opkræve momsen. Der er en fritagelsesordning, hvis omsætningen er under et vist beløb.. mener det er 50.000 pa.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-05 10:24

Ved een tidsbegrænset opgave kan du godt betale honorar og du kan anvende en dags dato som Klumme foreslår da den har gennemslag så der laves en genpart så I hver kan få en del til dokumentation.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-09-05 13:27

Hej Natugle

Du kan sagtens bede den pågældende person om at lave en faktura til dig - også selvom pågældende ikke er momsregistreret. Personen skal jo også have lidt bilag til sit eget "regnskab" til skattevæsnet.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-09-05 13:38

I regnskabsmæssig / bogføringsmæssig henseende er der ikke forskel på en "faktura" og en dags dato.

og læs lige BjarneD's bem. dd. kl. 10:24 "da den har gennemslag så der laves en genpart så I hver kan få en del til dokumentation".

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 21-09-05 20:29

Jeg har nu købt et dags dato hæfte og her kan man angive:
Modtaget af
Til dækning af
Beløb i bogstaver
Beløb i tal
underskrift

Jeg er lidt i tvivl om Modtaget af-feltet. Er det mit firmanavn der skal stå her og skal der ikke flere oplysninger? Fx mit cvrnr, konsulentens cprnummer mm.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-09-05 20:58

Du fylder bare alt relevant på...... Dit CVR - Firmanavn - Adresse - Konsulentens navn og adresse (ikke CPR)... Og HAN (konsulenten) underskriver den. Så har du et bilag som du kan bogføre som et udgiftsbilag.....

Til dækning af: der skriver du. "Opgave i flg. aftale"

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 23-09-05 10:01

Ok, jeg tror jeg har styr på det nu - lige et tillægsspørgsmål. Kan jeg egentligt trække honoraret fra i skat?

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 20 point
Dato : 23-09-05 10:24

Hej Natugle....

Fint... Det med skatten er jeg ikke stiv i, men jeg kan ikke forestille mig andet. Det er jo en firmaudgift (med mindre din konsulent pudsede dine sko og syede knapper i dine skjortet lool) og må vel være fradragsberettiget. Men hvis du har en revisor, så ved han det med garanti. Jeg ville bare fradrage det bilag, og du skal såmænd nok få besked fra Told & Skat, hvis de ikke godkender det.

Hvis det arbejde konsulenten har udført refererer til en bestemt opgave hos dig, så er der måske et "produktionsnummer", hvilket du så kan føje til på Dags datoen. Du kunne så skrive:

Opgave refnr. XXXX leveret til Fa. "Natuglen" iflg. aftale...... Kr. 2500,-

Mvh
Klumme

Godkendelse af svar
Fra : Natuglen

Dato : 23-09-05 10:41

Tak for svaret Klumme.