/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjelp til hardisk
Fra : anonymm
Vist : 368 gange
100 point
Dato : 22-10-02 00:01

Kan noen hjelpe?
jeg har en nykjøpt datamaskin,når jeg fikk den så var det ikke operatørsystem på den så jeg måtte gjøre alt selv så fikk jeg noen spørsmål som jeg svarte på og etter det instalerete jeg win 98.
Så komm det en problem:
Jeg kjøpte med 128Mb ram og 20Gb hardisk,men jeg får beskjed at det er 120 Mb ram og 1,99Gb hardisk hvorfor kommer det opp har jeg gjort noe feil?
Jeg har lest at man skal kjøre det med fdisk hva er fdisk?
hvordan kan man oppgradere/oppdatere bios kan noen hjelpe meg med det hele?
Hva kan rett å slett feilen være?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 110 point
Dato : 22-10-02 01:19

Jeg kan godt forstå at du synes at det ser mærkeligt ud.

Med hensyn til din harddisk kunne det se ud til at den er blevet formateret med FAT16 som netop har en øvre grænse på 2 GB. Større diske skal formateres med FAT32. Dette burde installationsprogrammet til Windows 98 selv kunne finde ud af, men måske har der været en FAT16 partition på disken i forvejen. Jeg husker ikke helt hvad der sker når man vil instalere Windows 98 på en disk som slet ikke er partitioneret, men hvis du på et tidspunkt har svaret nej til support af stor disk, så er det det der er galt. I denne forbindelse er en stor disk en harddisk som er større end 2 GB.

Hvis du ikke allerede er begyndt at bruge maskinen vil jeg anbefale at du sletter det hele og starter forfra. For at rydde alt på disken på den letteste og hurtigste måde vil jeg anbefale dig at downloade programmet ZAP fra http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm. Dette er et selvudpakkende program. Såsnart du har downloadet den dobbeltklikker du på den. Derved kommer der to nye filer, nemlig ZAP.COM og ZAP.TXT. Disse kopiere du ned på en diskette.

Hvis du ikke allerede har en Windows 98 opstartdiskette så lav en. Det gør du fra "Tilføj/fjer programmer" i kontrolpanelet. Vælg fanebladet "Startdiskette".

Boot på startdisketten.

Når du har DOS-prompten A:\> fjerner du opstartsdisketten og sætter disketten med ZAP.COM i i steddet. Skriv ZAP og følg vejledningen på skærmen. Når programmet er færdigt lægger du installations CD'en til Windows 98 i CD-drevet, slukker for maskinen, tæller til ti, og tænder igen.

Set fra installationsprogrammet til Windows 98 vil din harddisk nu tage sig ud som en helt nyindkøbt disk som aldrig har været brugt før.

Med hensyn til de manglende 8 MB kan jeg ikke svare 100% på. For mig at se kan det være alt fra en defekt RAM-blok (ikke sansynligt) til at din BIOS har baslaglagt en del af RAM-hukommelsen. Dette sidste er set før.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 22-10-02 16:11

De manglende 8MB RAM er sikkert dit graffikkort der er shared (onboard)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-10-02 01:39

e.p. har uden tvivl ret. Jeg tænkte blot ikke lige på dette da jeg skrev det andet. Men det er rigtigt at man ofte ser sette fænomen når grafikkortet er indbygget i bundkortet.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 30-10-02 23:43

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.