/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Problemer med pudsning med tør pudsemørt~
Fra : kipumi
Vist : 4263 gange
100 point
Dato : 19-09-05 11:02

Jeg har en lang gang med en mindre gang i vinkel herfra. Mellem de to gangarealer, har der været en slags døråbning (uden dør) med træpaneler i denne "døråbning". Da jeg er ved at udskifte døre/paneler, har jeg hevet al træet af her. Det halve af muren faldt med ud!!. Fordi træet fra slået på med kæmpe lange 12 cm søm, der igen var slået ind i træklodser, der var proppet ind memmel furene. Nu har jeg så et stykke pudsearbejde. Der mangler jo en masse, og det kan ikke sidde fast. Hvad gør jeg på kanterne/hjørnerne. Og hvordan får man fladerne fine. Der ud over er der selve "loftet" (altså i døråbningen) som er en overligger i bærende væg - (svært at forklare)
Den er helt umulig at pudse, når jeg klasker det på, så falder det hele ned på mig og på gulvet. Der er en lang bred dyb revne på tværs deri også., jeg skal bruge nogel gode råd, og måske er det forkert at bruge tørpudsemørtel. Hvilken koncistens skal det have. Hvordan får man det jævnt, så der kan komme tapet på, jeg har bitters fortrudt, at jeg har revet træværket ned. Jeg håber at I kan hjælpe mig videre. Tak.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-09-05 11:42

Hejsa.
Tørpudsemørtel ??? - du mener vel det der færdigblandede du køber i en sæk i byggemarkedet, hvor der kun skal vand i ?
---------------------------------
Du må prøve dig lidt frem, med en mindre portion - det skal selvfølgelig ikke være så tyndt, at det løber ned af væggen, men det skal alligevel have en "lind" konsistens.
---------------------------------------------------------
Inden du begynder at pudse, så tager du en spand vand og evt. en kalkekost som du så "smører" de områder du skal pudse med vand, sådan at væggen er fugtig, måske skal du gøre det et par gange, så det kan stå og trække lidt inden du begynder at pudse. Det er temmelig vigtigt at væggen ikke er helt tør, når du skal have pudset til at blive hængende.
-----------------------------
Konsistensen af mørtelen må du som sagt prøve dig lidt frem med - tag så lidt mørtel op på et pudsebræt, som du så holder i den ene hånd, ind mod væggen - herfra tager du så en trekantet murerske og trækker det ind på, og op ad væggen - lidt af gangen. Hvis du har set en murer bruge pudsebrættet til at smøre en stor portion på af gangen, sådan med begge hænder, så må jeg sige til dig, at dette kræver en vis øvelse, så derfor den beskrevne metode for en begynder
---------------------------------------------
På denne måde kan du også se hvis der nogen steder mangler lidt, og så er det nemt med en lille murerske at fylde lidt mere på.
Du skal ikke være bange for, at det tørrer for hurtigt hvis du har fugtet væggen godt forinden - så glatter du det hele af med dit pudsebræt, når det har sat sig en smule, med roterende bevægelser "pudser" du hen over det hele - tag et par kvadratmeter af gangen.
Med hensyn til hjørnerne, så skal du bruge et bræt, som er savet til i dørens højde -
det kan du så gøre fast op langs det ene hjørne, så det sidder lige og stikker præcis så meget uden for hjørnet som den færdigpudsede væg skal være - du kan evt. lave et par korte stykker, som du så kiler fast på tværs i døråbningen til at holde det lodrette bræt på plads - så kan du nemt pudse helt ud til brættet og få en helt lige og skarp kant - det skal gerne tørre natten over, inden du så flytter brættet om på den anden side af hjørnet og gentager det hele inde i dørhullet.
----------------------------------
Med hensyn til under op, så er det igen vigtigt med den helt rette konsistens, og at det er godt fugtet inden du begynder. - men når du har forsøgt dig lidt frem med væggen og hjørnerne, så bliver du mere fortrolig med det, og så bare lidt på af gangen - lad det "sætte" sig lidt (dvs tørre lidt) og så lidt mere på.
---------------------------------------------
Prøv dig frem og lidt tålmodighed, så skal det kunne lade sig gøre
held og lykke med det
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 20-09-05 17:15

Hej Benny
Tørpudsemørtel ??? - du mener vel det der færdigblandede du køber i en sæk i byggemarkedet, hvor der kun skal vand i ?

Ja, jeg skrev bare af fra posen.
Tak for svaret, somnu sider printet ud på væggen, så jeg KAN LÆSE PÅ DET, HVER GANG JEG ARBEJDER.. Nå det skulle ikke have været med stort. Jeg synes, det går lidt bedre, håber det bliver pænt efterhånden. Jeg har væet alt for utplmodig, det ser jeg klart nu. OIg væggene har været for tørre. Tak fordi du penslede det ud, så jeg kunne forstå det. Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-09-05 17:25

Jamen ingen årsag Kirsten - al begyndelse kan jo være svær, og hvis ikke man har øvelsen, så er det ikke så let at pudse, men jeg mener, at hvis du følger min anvisning, så skulle det kunne lade sig gøre, selv for en nybegynder
------------------------------
Det er i alt fald vigtigt at dine vægge er fugtige når du går i gang, og som jeg skrev så må du prøve dig lidt frem med konsistensen, f.eks skal det nok være en smule mere "tørt" i det når du skal lave hjørner - men øvelse gør mester
..... og jeg forstår du er kommet godt igang.
Held og lykke med det
mvh
<\\Benny