/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitalfotos, der fylder for meget.
Fra : EiHaBr
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 18-09-05 22:05

Når man har nogle digital fotos, der fylder for meget, hvorledes kan man komprimere dem ned når de f. eks skal sendes til andre, eller bruges i en anden program eler lignende. Er der nogle experter på dette område der kan svar på dette, Tak.

Med venlig hilsen
Eihabr

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-05 22:08

Ja, gå ind i dit foretrukne billedbehandlingsprogram og brug de muligheder der er for at formindske billedet. Vælg Gem som og gem billedet under et nyt navn. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 18-09-05 22:12

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-
> US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Hvis du har Windows EP: Installér dette, højreklik på det billede du vil formindske... Voila!
Der gemmes en mindre kopi i samme mappe som originalen

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 18-09-05 22:14

Der var en anden for nogle dage siden der skrev dette link i et tip... har selv prøvet programmet, og det virker fint.

gik fra 3MB bmp format, til 2-300kb jpg format. så at sige samme kvalitet.

http://users.telenet.be/david.de.groot/progs/PIXresizer.zip

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 18-09-05 22:14

Ups.. finder lige det rigtige liink

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 18-09-05 22:16
Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 18-09-05 22:18

......... når man højreklikker på billedet og går ned i 2. eller 3. linie i den lille skærm, (resize picture) kommer der et par valgmuligheder for størrelser. Man kan også markere flere billeder på een gang

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-05 22:33

Genialt svar lillearne......virkelig genialt LOOL

Du kan da ikke ha'noget CPR nr.... med al det jord du har i hovedet, må det hedde et matrikelnr.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 22:56

og dit bud klumme ??????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 23:00

EiHaBr - kan du ikke nøjes med at gøre dem mindre når du sender via outlook express for eks - og i de forskellige billedbehandlingsprogrammer er der muligheder for at resize - hvilket program bruger du ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 23:02

EiHaBr - kan du ikke nøjes med at gøre dem mindre når du sender via outlook express for eks - og i de forskellige billedbehandlingsprogrammer er der muligheder for at resize - hvilket program bruger du ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 23:14

Hvis det er for at sende billederne i en mail, kan du oprette en gratis hotmail, der kan man installere et program, så man bare ved et enkelt klik, kan vedhæfte billederne, og de bliver automatisk komprimeret ned til 600 pixel i bredden.
Det kan dog forringe kvaliteten en smule, hvis billederne er meget store i forvejen.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 23:16

alle billeder kan sendes via mail eller messenger - er de alt for store kan de xippakkes - det er dog ulig nemmere at lave dem mindre - for eks forandre formatet til jpg/jpeg osv

det ville hjælpe om vi vidste hvad du bruger af programmer og hvad du mener med at sende

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-09-05 00:05

Har lige fået nogen meget store billeder sendt gennem g.mail. De billeder, der blev vist i brevet var i en lile tydelig størrelse. Her kan man printe dem ud i lille størrelse, se dem i (for stort) format og ellers gemme dem i media player og redigere dem.

God weekend Ripley

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-05 00:28

rip... du kan altid hente dem op i paint og gøre dem mindre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 00:39

mirit

Lige et spørgsmål

Hvordan henter man JPG billeder op i Paint.
det kan mit paint ikke, det kan jeg kun gøre med Bit-mapbilleder

mvh dova

EiHaBr

Paint er et program der ligger i Windows, du finder det ved at gå ind på "Start" > Programmer > tilbehør.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-05 01:42

Det nemmeste er at bruge PhotoShop som kan hentes gratis og lovligt her :

http://download.dk/index.asp?Kat=multimedie&subkat=billedbehandling&prog=2705

Der kan du vælge med hvilken komprimerinsgrad i % du vil gemme billederne og oven i købet i 'preview' se resultatet inden du gemmer. Husk at der altid vil være et vist kvalitetstab, når du gør 'tyngden' (= antal kilobytes) af et billede mindre.

Hjælp til PhotoShop?

http://www.villysonnichsen.dk/

Ps. Billeder i *tif/*tiff format er ukomprimerede og fylder derfor meget. Det er et 'tabsfrit' format i modsætning til *.jpeg/*.jpg og andre formater : http://standarder.oio.dk/Dansk/Tekniske_standarder/Brugergr_aelig_nseflader/Grafik/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-05 09:37

Er du færdig med at koge dine karklude miritdk?? Nå men mit bud er, at han er sindsyg - dog kan jeg ikke lige se hvad det vedkommer dig.. sæt du hellere din begavede lille prik loooool

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-05 10:04

klap nu i klumme - spørgeren behøver ikke at blive generet yderligere !!!!!!!!!!!!!!

dova - rediger - sæt ind fra (hvis du ikke kan hente jpg kan det være du lige skal rydde op i internet explorer )

EiHaBr.......... er du med endnu eller ?????????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-05 10:08

. + (ryste på hovedet smiley)

Kommentar
Fra : base850

Dato : 16-03-06 20:12

Hvis du bare vil komprimere dit billede hurtigt til web eller mail behøver du egentlig ikke mere end windows....

I windows ligger der et maleprogram kaldet "paint" åben dit billede deri.
find knappen "billede" (i toppen) tryk der og du får flere valg muligheder bla "Stræk/vrid" tryk nu på den.
der kommer så 2 boxe frem det er den øverste "stræk" der er inressant,der burde værdien stå på 100% i begge boxe. prøv nu at ændre værdien til eks 35% i begge(lodret og vandret) ved et billede taget med et 8mill pixel kamera får du nu en billede fil på ca 150kb i stedet for 3,5mb el lign samtidig med at billedet er forminsket til str på en alm pc skærm.

HUSK at gemme med et andet navn så det ikke er dit hoved billede du forminsker det vil nemlig ikke være godt hvis du senere vil fremkalde det.
eks.

blomst.jpg
nyt navn blomstcopy,jpg så har du billedet i original str og i en mindre udgave

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 21:01

DOVA - hvis du ikke kan gemme i jpg eller hente jpg op i paint er det under normale omstændigheder fordi du ikke har plads - gå ind i internet explorer under generelt og slet cookies - filer osv - så får du plads. Paint understøtter de mest gængse formater.

et lille ps mange overser er at når man vælger at gemme er der et lille rullepanel under filtype der dukker op når du vælger gem som.

sorry jeg overså dig dova

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-03-06 17:48

Svar til miritdk, ---neeeej jeg er ikke med længere, der er flere måder at være med på, jeg forsøger efter bedste evne at sortere svarene, nogle arkiveres lodret andre bag de små grå, andre venter bare lidt -jeg har ikke fået afprøvet alle disse gode svar og ideer, når jeg igen får brug for det og tid vil jeg forsøge nogle af ideerne ,tak til mange for jeres gode svar.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-03-06 19:46

rimelig ide

hvilket program bruger du normalt når du vil redigere billeder ?????

det her lille gratisprogram kan kun anbefales varmt - kan meget mere end det lige ser ud til og er gratis:

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

der kan du forstørre og formindske billeder som du vil