/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
klippekort efaring fra mc-ister..
Fra : knolp
Vist : 453 gange
50 point
Dato : 18-09-05 21:56

Jeg har med bekymring læst hvordan man kan få et klip i kørekortet med det nye klippekort-system.
Min bekymring går på at jeg som motorcyklist ofte "springer" køen over i mylder trafikken og lister op imellem rækken af biler når tafikken står stille. Jeg er bange for at få et klip for denne adfærd som jo principielt altid har være ulovlig men tålt blandt patruljevogne hvis man gør det forsigtigt og med måde. (aldrig i nødspor, selvfølgelig)
Er der nogen i landet der har erfaringer med den nye lovgivning på dette område.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-05 21:59

http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80, men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved om regler for bil og motorcykel er ens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 22:50

Der står ikke noget om, at den slags giver klip i kortet, medmindre det bliver sidestillet med slalom- og forbikørsel i tæt trafik.

mvh dova

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 19-09-05 00:18

Hej,
Har samme prob, med scooter,,,,,du MÅ ikke,,,,,,,og det, er blevet en af de VÆRRE, /1,KLIP/ hvad jeg kun kan give dem ret i /POLI,,,,,,,,,,,hader at blive overhalet, på en vej/bakketop, med 1 STRIBE,,,som ikke på nogen måde, må overskrides af en vogn,,,,al overhaling ER forbudt, bare fordi man er skide scooter/traktor, skal reglerne gælde,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kun hvis der dobbelt overtrukken striber,,,,,,må man overhale,,, hvis du ikke er til ge´ne for nogen, men hold dig indenfor striberne.
OG DET KOSTER, så sent som idag/går, så jeg en, der blev taget for det,,,,,det med den ene stribe, altså.
Policen sad bag en busk, på sin Maskine, da jeg kom tilbage efter min tur, 10 minutter, holdt der en tom bil, og lidt efter kom Vejhjælpen,,,,,,,SÅ PAS PÅ DERUDE

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 19-09-05 00:26

Bortet fra det, er der en, der lige har lagt bødetakster/+ de 3 klip ud her, men husker ikke spørgsmålet
Står måske under, GODE RÅD.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-05 01:20

Du får et klip, hvis du:

Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
Kører med for kort afstand til forankørende
Kører ulovligt i nødsporet
Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen
Kører over for rødt
Overtræder reglerne om vigepligt
Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
Overskrider spærrelinier ved overhaling
Øger hastigheden, når du bliver overhalet
Overhaler ved et fodgængerfelt
Kører mod færdselsretningen
Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
Kører venstre om helleanlæg
Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
Ikke sørger for at, passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på motorcykel

Kun de forseelser, der er nævnt her, udløser et klip.

Hvis du får 3 klip inden for 3 år, får du frakendt kørekortet betinget. Det betyder, at du skal bestå både en teoriprøve og en køreprøve for at beholde kørekortet.

OBS. Hvis du har taget dit første kørekort for mindre end 3 år siden, er reglerne strammere. Så får du kørselsforbud allerede efter 2 klip inden for 3 år.

Hvis der sker et trafikuheld i forbindelse med din forseelse, eller din forseelse har medført fare for andre, afgør politiet, om du i stedet skal frakendes førerretten.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 19-09-05 02:31

dova,,,,,,,taget fra dit uddrag

Der står ikke noget om, at den slags giver klip i kortet, medmindre det bliver sidestillet med slalom- og forbikørsel i tæt trafik.

Overskrider spærrelinier ved overhaling ?????????????????? der var slalomkørsel, og så SLET ikke mere i myldretiden, hvad der engang har været "tolereret", for, at få trafikken til at FLYDE, det får du et simpelt KLIP for
På en enkelt stribet vej, må du IKKE overhale,,, ej heller en Scooter,,,,,på traktorplader......KLIP/KLIP
PAS PÅ DERUDE...HÆ/HÆ
mvh

Godkendelse af svar
Fra : knolp

Dato : 09-10-05 17:11

Tak for svaret dova.