/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
deling af printer
Fra : jb3112
Vist : 470 gange
255 point
Dato : 18-09-05 21:43

hej har en trådløs router og har prøvet på at dele printer igennem en anden computer men kan slet ikke finde den anden computer

min printer er en canon pixma multimaskine ville det være en ide med en printerserver

ved ikke så meget om netværk

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-09-05 22:14

Ja, du skal tilslutte printeren til den ene PC, og derefter dele den. Det kræver så desværre, at den pågældende PC er tændt for at de øvrige kan printe. Så tilslut den til den PC du bruger mest.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-09-05 07:55

Du skal oprette det der kaldes et mindre hjemmenetværk, hvor du på computeren med printeren, angiver at du vil dele printer.
De andre computere skal i kontrolpanelet i printere, søge efter en tilsluttet netværksprinter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jb3112

Dato : 20-09-05 20:23

det har jeg gjort men kan ikke finde computeren eller printeren

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-05 21:27

Ja det er en god ide at anskaffe sig en printerserver som styrer din(e) printer(e), så vil der være adgang til printer uanset hvilken af dine PC'er du bruger og uafhængig af om de andre er tændt.
Printerservere findes som enkel port og med flere porte - som USB, LPT eller en kombination.
Der findes flere forhandlere af dette produkt. Jeg har selv købt en tre ports hos zitech for et par år siden.
Hvis din printer er udstyret med en netværksport, så kan den kobles direkte til netværket.

Kommentar
Fra : jb3112

Dato : 20-09-05 22:29

kan den også bruges på en multimaskine
og er det nemt at sætte op

har forsøgt at sætte de 2 computere i netværk sammen over den trådløse router men vil ikke lykkedes for mig

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-05 22:50
Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-05 19:42

Jeg vil mene at en multimaskine vil kunne bruges også, når bare at kablet er fuld monteret, hvis det er LPT kabel. Et USB kabel er normalt fuldmonteret da der kun er 4 ledere i kablet.
Softwaren til din multimaskine skal bare bære beregnet til, at den også kan bruges i netværk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-05 21:50

Uanset hvordan den er tilsluttet computer nr. 1 , hvis den kan printe ud på denne, skal de andre computere på netværket også kunne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jb3112

Dato : 22-09-05 17:52

jamen computeren kan jeg jo slet ikke få til at se hinanden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-05 18:34

At kunne dele en printer på et netværk indebærer 4 operationer, hvoraf rækkefølgen ikke kan ændres:

Computerne skal være forbundne i et netværk.
På computerne skal være defineret Fil- og udskriftdeling.
Den aktuelle printer skal frigives til deling på den computer, den er tilsluttet.
Printeren skal defineres og driver installeres på de andre computere

http://www.hjemmesideskolen.dk/net/lokalnet.asp
http://www.hjemmesideskolen.dk/net/printer.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jb3112

Dato : 24-09-05 20:20

har købt printerserver det har jeg fået til at virke men kan ikke scanne

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 27-09-05 14:18

Jeg tror heller ikke du får det til at virke med scanning, det kræver en anden form for signalering som printerserveren ikke kan håndterer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-09-05 16:54

Selvfølgelig kan den scanne
Du skal bare have et billedfremvisningsprogram, hvor du kan:
Tænd printer, og læg et dokument i.
filer/import/Twain/select source vælg din printer(scanner)

filer/import/Twain/acquire
VH Palle Hansen