/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
mercury metal spåner
Fra : mrdon
Vist : 1292 gange
100 point
Dato : 18-09-05 18:49

hej jeg har en 60hk mercury 3 cylindret 2takt fra sidst i 80er, den har kørt upåklageligt men for nogle dage siden var vi ude og sejle da den pluselig begyndte at hakke ligesom om den ikke villé trække men jeg gav lidt mere gas og det hjalp så gik den godt igen men 2min. efter døde den lige pludselig og ville ikke starte igen så vi måtte trækkes ind det skal også lige siges at den ikke ladede på batteriet den dag det plejer den også at gøre.
Men da jeg kom hjem tog jeg tændrørene af og kunne konstarere at det øverste var fyldt med små metal stykker så det med sikkerhed ikke ginstede. jeg har oplevet det samme med den motor for et år siden og der kom den til en bådmekaniker som rensede motoren og han sagde at det sikkert bare var lidt skidt ...... men denne gang ér mere metal stykker end sidste gang... jeg lyste også ind på stemplerne og kunne se de to af stemplerne var fine mørke i toppen mens det øverste stempel så ud som der var blevet kørt en stålbørste over. det var helt blankt som om der ikke havde været noget forbrænding ...spørgsmåleter så .. er motoren ved at ødelægge det øverste stempel og hvorfor kommer der metal spåner på det øverste tændrør

mvh mrdon.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 18:58

Sidder motoren så fast nu, eller ville den bare ikke starte (manglende kompression) ?

Det lyder mistænkelig meget som om den har ædt en stempelring eller noget andet i motoren, som har været oppe og ligge og kørne rundt ovenpå stemplet, og at grunden til den ikke ville trække og gik i stå, er at den har været ved at sætte sig.

Det lyder som om, der muligvis er sket en skade, evt. p.g.a. manglende smøring i motoren.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-05 19:11

Svaret er JA. Se at få den motor ind på et værksted i en fandens fart. Den er allerede ødelagt. Alle forsøg på 1'st hjælp vil kun forværre tingene.

Spånerne kommer fordi et eller andet er slået skævt og rasper metal af stemplet. Ethvert forsøg på at genstarte kan meget nemt medføre at motoren ødelægges 100% og så kan den ikke længere BARE repareres. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 18-09-05 19:11

hej jeg rensede tændrøret og de to dyser gav den en snaps og den gik fint men jeg tror den hakkede i det fordí den skiftede mellem 2 og 3cylinder.. men du har ret de spåner der er kommet hvor kommer de fra og hvorfor for selvom den starter kan den vel godt have været ved at sætte sig

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-09-05 19:12

Sidst i 80 købte jeg en båd med en sådan motor. Efter en sommer der der jeg havede brugt båden ca. 10 gange,så stoppede motoren. Jeg leverte den ind der jeg havede købt den, og fik vide at det var en fejl på de motorer. De fik ikke køling nok på den øverste sylinder. Stempelethavede sat sig fast i sylinderen. Jeg fik ny motor på garantien.Noget de sagde at alle med den motor havede fået.Men det var ikke alle motorer der gik i stykker de første årene, og da tok forhandleren af motoren delene og solgte dem til andre.Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Mercury og høre om denne motor er blevet lavet på garantien. Hvis ikke så ved ikke jeg hvilken ret du har, men det ved måske andre her.
alimak

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 18-09-05 19:12

den kommer til mekaniker så snart de har en tid

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-05 19:31

Fornuftigt valg mrdon. dova skrev noget om en stempelring der måske var gået i stykker og var årsag til metalspånerne. Det tror jeg hun har ret i. Men så meget mere grund til IKKE at prøve at starte den igen. Jeg kan forstå at du har gjort det alligevel. Det var dumt, du KAN allerede have ødelagt motoren yderligere. Så MEKANIKER hurtigst muligt. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 18-09-05 19:52

jeg ved fra sidste år da den var til mekaniker at det er 3cylindret men den har kun 2 karburator og den ene karburator skal føde de to øverste cylindre og der har mercury fabrikken lavet en fejl de har sat en for lille dyse i karburatoren der skal føde 2 cylindre så den ene ikke får nok og stemplet sætter sig på et tidspunkt.. det kan forhindres ved at sætte en større dyse i og det konstarede mekanikeren sidste år at det var gjort men derfor kan den måske godt stoppe lidt til så den sidste cylinder ikke får helt så meget som den burde ...( har kun haft motoren startet i tomgang et par minutter idag håber ikke det har skadet mere men når den starter første gang på snorsnart kan det vel ikke være helt smadret..)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-05 19:57

Alligevel, for en sikkerheds skyld, gør det ikke igen. Selvfølgeligt: Hvis du gerne vil have stempelringen totalt lavet til spåner og stemplet yderligere ødelagt?? Ja så? Hilsen AJ

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 18-09-05 20:00

skal nok lade være med at røre mere ved den. det får mekanikeren lov til det eneste jeg er spændt på er hvor mange tusind kroner det kommer til at koste

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 20:05

Ja, helt billigt bliver det nok ikke...og det er jo en gammel motor.
Ofte er der også problemer med at skaffe stumper når de bådmotorer når en vis alder.
Spørgsmålet er så, at du skal gøre op med dig selv, om den kan bære en dyr reparation, når det nu lyder til, at den model yderligere har nogen svagheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-05 20:45

dova -> Læs Dato : 18-09-05 19:52. Modellens yderligere svagheder er øjensynligt udbedret via udskiftning af de fejlbehæftede ting.

mrdon -> Nej det bliver ikke billigt, så du skal måske til at overveje at købe en ny (god brugt). Sørg derfor for, når du indleverer motoren til mekanikeren, at sikre dig at han ikke bare går igang med reparationen.
Sørg for at få en forklaring på hvad der skal ske og hvad prisen bliver, og få det på skrift MED stempel og underskrift.
Sørg for at gøre mekanikeren klart når du indleverer motoren, at hans job ikke er at reparere motoren men KUN at fortælle dig hvad der er galt og hvad det vil koste at få den repareret.
Denne undersøgelse er selvf. ikke gratis, så spørg hvad en sådan undersøgelse vil koste, og få papir på DEN aftale. Så kan du altid gå til en anden mekaniker bagefter.

Hvis du har røven fuld af penge, kan ovenstående være lidt ligegyldigt, men det har de færreste bådejere. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 18-09-05 20:48

hej tak for rådet jeg er en fattig mand så jeg vil selgølgelig spare hvor det kan lade sig gøre

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-05 21:34

Stempelet er ødelagt, ved at noget af aluminiumen er smeltet, og bliver til små runde kugler der slider og sætter sig i tændrøret, og ødelægger stempelringene, ja får dem simpelthen til at smelte sammen med den ene side af stempelet.
Hvad det skyldes?, tja, det kan være et forkert tændrør (Med et for lille varmeafledningstal), eller for lidt smøring.
Somregel kan cylinderen reddes, men et nyt stempel koster det + en adskillelse af krumtaphuset for at fjerne alle aluminiumsspåner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 19-09-05 17:06

hej så har den været ved mekaniker idag og rigtig nok så havde den en lav kompression på det øverste stempel de pillede en plade af så man kunne se stemplerne og det øverste stempel var ridset også på ringene så den skal skilles ad og have et nyt stempel og i værste fald en boring men det ser mild ud så jeg håber et nyt stempel kan gøre det ...

MEN MIN LOKALE BÅDMEKANIKER vil ikke lave den for han skal give garanti på sådan noget og det tør han ikke så jeg er overladt til mig selv
Heldigvis kender jeg en som godt vil lave den for mig men ellers var jeg nød til at skrotte eller finde et andet firma som vil påtage sig opgaven (det er sgu for dårligt).

Godkendelse af svar
Fra : mrdon

Dato : 19-09-05 20:29

Tak for svaret pallebhansen.