/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvor gemmer 2K&XP instillinger til værkt~
Fra : runebune
Vist : 460 gange
60 point
Dato : 21-10-02 22:15

Jeg bruger win2K og XP og de er begge begyndt at starte op med en dobbelt linjet værktøjslinje og indsætter adresse- og hyperlinksværktøj. Det er ikke sket efter at jeg har installeret noget bestemt program. Selvom jeg laver om på instillingerne så de ser normale ud igen, er det ikke gemt og starter mærkeligt op igen ved næste boot.

Hvad kan det være???

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-10-02 15:52

Hej

Windows XP gemmer brugerdata og herunder værktøjslinier m.m. under hovedmappen og igen under flere undermapper for den bruger. De indstillinger man her kan finde i flere .dat filer kan man ikke umiddelbart ændre i.

Hvis du kan få dine indstillinger til at se ud som du vil have dem og derefter lukker Windows XP normalt og så starter op på ny og de indstillinger du netop har lavet ikke er gemt så er du lidt på den.

Prøv om du ikke kan geninstallere til en tidligere version via systemgendannelse. kan du ikke det, så prøv at oprette en anden bruger og se om det samme gør sig gældende. Hvis du stadigvæk får ferjl, så bliver du nok nødt til at geninstallere Windows via "R" funktionen - altså geninstallere med reparation af Windows XP.

Prøv først lige at højreklikke på "Start" og vælg "Egenskaber" der har du flere muligheder for indstillinger.

Prøv også lige at højreklikke på værktøjslinien eller hyperlinks, der har du mange muligheder for indstillinger. hvis du der flytter markøren op til værktøjslinier vil du mulifvis se at der er flueben ud for "Hyperlinks" prøv at fjerne dette flueben og hyperlinks skulle derefter forsvinde og du kan muligvis lave værktøjslinien enkelt med markøren, hvis den da ikke bliver det af sig selv.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 22-10-02 18:17

Jeg er klar over hvordan min værktøjslinje fungere, men ikke hvordan jeg kan få den til at se sådan ud hele tiden. Jeg har lidt mistanke til mit Norton SystemWorks2003 da den har været i gang med at auto-repererer registreringdatabasen om natten (mine computere står tændt om natten). Måske jeg bare skal vide hvordan jeg bruger en systemgendannelse. Eller måske kan Norton SystemWorks det???

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-10-02 19:31

I Windows XP >Start> hjælp og support> Systemgendannelse og tryk på F1 for at læse mere om systemgendannelse.

Man kan også starte systemgendannelse således: >Start > Alle programmer >Tilbehør > Systemværktøjer > Systemgendannelse.

Jeg bruger at oprette et gendannelsespunkt altid lige før jeg installere nye programmer og har et hurtigt-link på mit skrivebord. Du laver et hurtiglink ved at højrekilkke på et given programlinie eks. systemgendannelse derefter "kopier" og gå til aktuelt sted eks.v. skrivebord og vælg "Indsæt genvej".

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 22-10-02 22:11

Men jeg har ikke selv oprettet en systemgendanelse og kan ikke finde nogen??

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 22-10-02 22:11

Men jeg har ikke selv oprettet en systemgendanelse og kan ikke finde nogen??
Og mit win2000 har jo ikke den feature har den???

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-10-02 22:59

Jeg kender ikke Windows 2000, men der er en i Windows XP og du nævner øverst i dit spørgsmål at du bruger Windows XP - eller misforstår jeg noget?

Om den er i Windows 2000 ved jeg ikke!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 23-10-02 11:03

ok det er rigtigt at jeg har begge, men jeg ville bare have en løsning til 2K også. Jeg overvejer at putte XP på min 2K computer så skulle det problem være løst. Så nu kan jeg bruge systemgendannelse på alle mine computere. Men jeg er nu stadig ude efter en løsning da jeg ikke er så glad for at reinstallere min WinXP server.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 23-10-02 11:22

OK - så forstår jeg bedre!
Prøv at kigge i din manual eller hjælp funktion til Windows 2000. Du kan jo også prøve at gå ind i det punkt hvor du kan tilføje eller fjerne programmer og se om du har installeret alle Windows 2000 funktioner.

Ellers vil jeg mene, at du nok får mest ud af at oprette et nyt spørgsmål, hvor du spørger, om der findes et systemgendannelsesprogram til Windows 2000, der ligner det der er i Windows XP eller hvad du I / andre ellers kan foreslå eller hvilke filer og områder man skal sikkerhedskopier i Windows 2000 for at kunne gå tilbage til en bestemt dato.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 23-10-02 11:42

Jeg har prøvet at oprette nye brugere under XP. Første gang jeg opretter dem ser det ganske normalt ud, men næste gang jeg logger ind som den nye bruger er den helt gal. Jeg har nu droppet 2K og prøver bare at løse problemet under XP.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 23-10-02 12:09

OK - lyder fornuftigt, kun at bruge et system. Færre fejlmuligheder og flere muligheder, jeg har næsten ikke hørt om nogen der er utilfreds med XP. Kun ganske få, og jeg tror nogen af dem, er dem der har problemer i XP p.g.a. en evt. uorginal version!

Jeg synes foreløbig, at XP er det bedste system Microsoft er kommet med og jeg har prøvet dem alle startende med Windows 3.1 (og før Windows 3.1 Windows MS-Dos) dog har jeg ikke det store kendskab til Windows 2000.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 23-10-02 20:49

Jeg har også prøvet dem alle siden Commode64 basic programmering, men jeg er stadig mest til Linux kernen og bruger kun windows til småting. Men du har ikke andre løsninger til mit problem Bjarne???

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 01:41

Jeg har tænkt mig på et tidspunkt at bruge noget mere tid på Linux, d.v.s. jeg er ku kommet så langt, at jeg er begyndt at læse om de forskelliger vers. - hælder til Mandrake - hvad kan du anbefale?

Før windows systemgendannelse kom samt en gang imellem, gør jeg det at jeg sik.-kopierer de filer under Windows og under brugere, der har været ændringer på til andet sted eller CD. Du må kunne lave et sik.-kopieringsjob, som du automatisk sætter til at tage backup af ændringer eller fulde område hver dag. Brug evt. det sikkerheds kopierings- program der er i Windows XP og jeg mener også det er det der bruges i Windows 2000. Det er den metode jeg har benyttet gennem alle versionerne. Lidt af et arbejde at definere; men rart at have når det går galt.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : runebune

Dato : 24-10-02 15:18

Jeg det lyder som en god idé.
Mht. Linux, kommer det lidt an på hvad man skal bruge det til og hvor menget man vil sætte sig ind i. ManDrake er et godt bud hvis man stadig hælder lidt til windows. Jeg mener at det er Pentium compilet, og ikke som RedHat compilet til 386. Jeg har kørt både med RedHat7, ManDrake81, GenToo og Debian. Gentoo er en compiler-network-distrub. Det virker sådan at istedet for rpm-pakker bruger man kildekode og compiler det når man har downloadet det. Det lyder lidt besværligt i forhold til rpm, men det er det faktisk ikke. Der findes en emerge funktion der kan gøre det meste for dig. Med Gentoo får man også hurtigt de nye ting. Læs mere på www.gentoo.org

Rune

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-02 15:32

Hej Rune!

Tak for oplysninger, jeg vil prøve at læse noget mere på www.gentoo.org, den kendte jeg ikke, og ellers så vil jeg oprette spørgsmål når den tid kommer.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-10-03 07:52

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey

Godkendelse af svar
Fra : runebune

Dato : 02-10-03 10:06

Tak for svaret Bjarne_H.