/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Påfyldning af væske på batteri?
Fra : Bragesvej
Vist : 11930 gange
20 point
Dato : 18-09-05 15:20

Normalt bruger man Deminiraliseret vand, men kan man også bruge kogt vand?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-05 15:23

Nej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 15:23

Kogning fjerner ikke kalken i vandet.

og demineraliseret vand, siger man jo skal bruges, og nogen vil sikkert være meget uenige i det her:
Jeg hælder bare på direkte fra vandhanen når det er nødvendigt

mvh dova

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 18-09-05 15:58

Det kommer an på hvor meget vand du mangler, hvis der ikke er ret meget væske på så skal der hældes syre på

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-09-05 16:20

Om der mangler eller ej, skal jeg lade være usagt, men man kan se toppen af lamellerne (mangler ca 2mm for at dække dem totalt)
Det vil sige postevand er ok, når det drejer sig om så lidt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-05 16:33

Der mangler når lamellerne ikke er dækkede.

Et eller andet sted på batteriet, skal der være et max. påfyldningsmærke.

Og jeg bruger altså almindeligt vand, og har altid gkort det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 17:35

hvis ikke det er mere kan du godt hælde alm vand på. Lamellerne skal være dækkede ellers går de til.
Det med kalk i vandet er jo så forskelligt fra egn til egn, så det kan godt være at en kan hælde alm vand på men en anden kan ikke. Demineraliseret vand koster jo ikke ret meget så hvorfor ikke bare køge en liter.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 20 point
Dato : 18-09-05 17:54

Hej Bragesvej.
Det skader aldrig at koge vandet først, der afsætter sig altid lidt kalk i kedlen, og så er du fri for det i dit batteri
----------------------------
Du kan sagtens bruge ganske almindeligt vand, men en flaske demineraliseret vand nede i Netto koster ikke engang en tier så kan det dog betale sig ?
-------------------------------------
Desuden må jeg bemærke, at uanset hvor meget der mangler, så skal der ALDRIG hældes mere batterisyre på et batteri, som har været i brug.
Det fik jeg i sommer, meget bestemt, at vide af min mekaniker, syren fordamper ikke til forskel fra vandet, og det er KUN hvis man køber et nyt batteri uden væske på, at der skal hældes batterisyre i, og dette kun første gang.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-09-05 00:05

Hej dova, jeg troede ligesom du, at kogning ikke fjernede kalk, men en teknikker med forstand på det overbeviste mig, med henvisning til min egen vandvarmer, om at jeg burde sænke temperaturen til under 56 grader, da det ved forsøg er godtgjort, at vand, der opvarmes til over 56 grader i længere tid, udfælder kalken på varmelegemet. Det er vel også derfor vi bør afkalke vores kaffemaskiner så tit, selv om det er kort tid, men en noget højere temperatur.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-09-05 08:23

Tak for svaret bennymanden.