/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
metro vandvarmer
Fra : valleystone
Vist : 6412 gange
100 point
Dato : 18-09-05 11:36

Pludselig slår min 30l metro vandvarmer relæet fra.
Den er kun få år gammel.
Nogen der har et forslag til hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 11:41

Det kunne tyde på at varmelegemet er defekt. Tjek det og sig samtidig efter tæreanoden. Det er den zinkstang der er skruet op i bunden, som forhindrer tæringer i selve beholderen. Hvis du bor i et område med særdeles agresivt vand kan der hurtigt forsvinde. I manualen er der beskrevet hvordan du tjekker anoden via nogle kabler, så du ikke behøver at skille det hele ad.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-05 11:42

Det lyder som en fejl i varmelegemet, det må du reklamerer over, når den ikke er ældre, for metro er ellers noget der bare holder i evigheder

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-09-05 11:43

Jeg går ud fra, at det er HFI-relæet, du mener?

Hvis det er det, skyldes de overgang til jord. Det kommer ved en vandvarmer typisk ved fugte - men andre ord - slut for strømmen, pil beskyttelsen af og undersøg, hvor der er vådt - evt. hvad der drypper - det kan sagtens være noget så banalt som en utæt pakning....

Et andet alternativ er, hvis en ledning er knækket/faldet af, så den hænger og dingler ud imod metal - giver samme effekt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 11:46

Netop. relæet slår kun ud ved overgang til stel/jord.

Hvis anoden er tæret væk er det næste der angribes lige netop varmelegemet, så problemet ligger desværre nok der.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-09-05 11:59

Jamen det kan det selvfølgelig godt være - men 2 år.... det vil godt nok være hurtigt. Så prøv lige at checke det andet først - eller få det megget igennem (målt overgang med megger) - så kan det ses med det samme.

Hvor bor du henne af valley?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-05 20:27

Det er varmelegemet, det behøves du ikke at måle.

Skil den ad og find ud hvad varmelegemet hedder og bestil et nyt.

Kommentar
Fra : nraagaard

Dato : 04-10-05 10:52

Har lige skiftet et varmelegeme. Årsagen til kort levetid er sands.vis at varmelegeme og beholder er fyldt med kalk, så der lokalt opstår for høje temperaturer. Hvis vandvarmeren sidst har været renoveret af en montør, kan man ikke fortænke ham i ikke at bruge et par timer på at tømme beholderen for kalk. Til at rense for kalk kan en "skraber" lavet af et stykke bøjet ståltråd bruges.

Godkendelse af svar
Fra : valleystone

Dato : 04-10-05 23:31

Tak for svaret thulin.

Det var selvfølgelig varmelegemet.
Har nu skiftet det og alt fungerer perfekt.