/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
gratis tjek af bilen inden bilsyn?
Fra : tokeren
Vist : 3391 gange
200 point
Dato : 17-09-05 18:00

Min bil er blevet kaldt til syn. Så vil jeg gerne have den tjekket inden. Jeg har hørt om værksteder, hvor de tjekker bilen gratis inden selve bilsynet. Hvor kan man gøre det i eller omkring Esbjerg? Nogen der er kloge på det..?!
mvh Tokeren

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 17-09-05 18:11

Mener helt bestemt at dit lokale bilværksted gør det gratis. Ford eks

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 17-09-05 18:17

ja tak Trine :D
Nævner lige at modellen er en Opel Kadett, såfremt det skulle være en hjælp.
har mere brug for noget dokumentation omkring det, eller nogle som har erfaringer med det.
Tokeren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-05 18:35

Der bliver du simpelthen nødt til, enten at spørge de forskellige værksteder, eller kigge i lokalaviserne om der er bogen der reklamerer med det.

For det er vist ikke særlig mange værksteder der bruger den ordning.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-05 19:27

der er mange der giver uforpligtende tilbud på syn..

tjek lokalavisen.. der skal nok være nogle annoncer.. eller prøv google..

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 17-09-05 23:37

Super Dæk Service gør det blandt andet, mon ikke du har en i nærheden........?
Hvor gratis det så er, skal jeg lade være usagt. De skal jo nok finde noget at tjene pengene på.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-09-05 23:51

Nu koster et omsyn jo ikke alverden! Tror det er 250 kr og så får du jo at vide hvad der skal laves. Meget kan du jo osse undersøge selv, som f.eks. lygter, horn, og om den bremser skævt, støddæmpere og ratslør rust, etc!

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 18-09-05 01:05

Hansen9, tak .. superdæk, det tjekker jeg lige ud. Så vender jeg tilbage.

Tokeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-05 09:52

Nu er et gratis tjek ikke en garanti for at bilen er i orden.
Hvis værkstedet overser en fejl kan de heller ikke gøres ansvarlig
for dette.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 18-09-05 19:16

Nej Teil, det er jeg såmænd godt klar over.
Reperationer ordner man jo så bagefter... det var dog ikke mit spørgsmål.
Men hvis den ikke er i udu..så skal jeg jo heller ikke reparere på den, så ville det jo være rart at tjekket var billigt.
Tokeren

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-09-05 11:01

Det du kan gøre hvis bilen er i almindelig god (sikkerhedsmæssig) stand er, at du kører bilen til syn uden noget check af den.
At bilen skal være i alm. god stand, vil sige at bremser, styretøj, rust, lygter og dæk er i orden. Disse ting SKAL under alle omstændigheder være fejlfrie.
Hvis du har en fornemmelse af at disse ting er ok, så kør bilen til syn i "salgsklar" stand...altså, rengjort ud og indvendigt, nypudsede vinduer, vasket motorrum (så den ikke ligner en "utæt spildolietønde").
Du kan jo eksempelvis checke dine bremser selv, ved at køre ud på en "øde" vej med ca. 50 km/t og foretage nogle "katastrofeopbremsninger" så hjulene blokerer (jeg regner ikke med at din Kadett har ABS). Hvis dine bremsespor er ens på begge hjul er de gode nok til at køre til syn.
Kig under bilen om der er synlig rust på vanger og alle de andre bærende dele (stik evt. med en skruetrækker på disse steder).

Er alt dette i orden vil du blot få en omstlilling med en liste over de ting der skal udbedres. På den måde "sparer" du et synscheck før synet.
Jeg har faktisk brugt denne metode mange gange med mine "gamle" biler med et godt resultat
Faktisk har jeg nu, i al beskedenhed, fået et "godt ry" hos min lokale synshal, fordi bilerne kun har små fejl og mangler og disse efterfølgende bliver udbedret til punkt og prikke.

Men kør nu ikke ud til syn med "åbentlyse" fejl og mangler...så bliver "synsfolkene" negative med det samme

Held og Lykke!

Godkendelse af svar
Fra : tokeren

Dato : 13-02-06 01:52

Tak for svaret solgaard.