/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
VORES GUPPY ER VED AT FØDE
Fra : Bizzezze
Vist : 5976 gange
20 point
Dato : 17-09-05 17:58

vores guppy er ved at føde. Hvor lang tid går der fra den første er kommet ud til den er færdig?. og er det normalt at den første unge ikke lever ????? PLZ svar hurtigt

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-09-05 18:06

Plejer sådan nogen ikke at klare den selv?

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 18:10

der er kommet 1½ ud ind til videre men de ser ik levende ud

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-09-05 18:12

Jeg tror ikke der er noget du kan gøre.. Lad naturen gå sin gang, og håb på det bedste.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-09-05 18:17

Hej
Kan næsten se, det er første gang for jer.
Er det første gang Guppyen føder, skal du regne, med der går noget til, det kan godt tage resten af dagen.
Første unger, plejer at komme i strimer.
De sidste er lang tid om at komme ud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-05 18:40

Du skal lade fisken være i fred, så den ikke bliver stresset.

Der kan godt gå lang tid med at føde.
Og ungerne ,der er det lidt forskelligt hvor livlige de er lige efter de er født..nogen ruller sig ud og svømmer med det samme, mens andre synker ned til bunden og ligner en lille kugle.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 19:03

den har været lang tid om at føde de 2 første har taget 1½ time ca og de ser ud til at være rigtig døde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-09-05 20:50

Ej hvor er det dog synd for dig Bizzezze, du har godt nok været uheldig med dine fisk på det sidste

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 21:05

ja det skal jeg da lige love for det er sq ik sjovt at være begynder. jeg har har også lidt på fornemmesen at de er døde alle dem som guppyen føder. for der er en der har skrevet at hun vil sprøjte de første ud men det gør hun slet ik. det virker lidt som om de sider fast jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre håber der er nogen der kan hjælpe mig min kæreste vil virkelig gerne ha unger

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-09-05 21:19

Det ER jo heldigvis ikke mennesker...........!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-05 21:45

Du kan ikke stille noget op med en fisk, hvis den ikke kan føde sine unger.
der er to muligheder: den dør af sig selv, eller man slår den ihjel.

Men jeg har på fornemmelsen, at du bøvler alt for meget rundt med de fisk.

Hvor er den hun der er ved at føde?

Er den i akvariet eller har du taget den op i noget andet?

Hvis du har det, er det vigtigt, at det er stort nok, at der er ilt nok til vandet o.s.v.
En fisk skal ikke være særlig meget ude af kondition, eller være træt og stresset under dårlige forhold, før den har problemer med at føde ungerne.

Og ikke røre ved fisken, eller forstyrre den.

Nu ved jeg ikke hvilke fisk du har i dit akvarie, men hvis det kun er guppier, kan du ganske roligt lade dem gå sammen når de skal have unger, det er yderst sjældent, at guppier æder ynglen.

Jeg har set akvarier der har fået lov til at passe sig selv, hvor bestanden på kort tid var vokset fra måske 20 guppier til flere hundrede.
Og der er yderst sjældent problemer med guppierne og at få unger, hvis de går uforstyrret i deres naturlige miljø.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 21:54

den er værken blevet rørt ved eller noget den går for sig selv i et yngle akvarie i fred og ro og den vil ik kunne gå sammen med de andre da de vil æde ynglen ( hvis den fisk får mere ro vil den kede i ihjæl)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-05 22:12

Hej Bizzezze

Er det første gang hun føder? Hvor længe har du haft hende? Desværre er det sådan, at mange af de fisk "vi" kan købe i en akvarieforretning i dag, er blevet "lyst" så de ikke kan føde på naturlig vis. Gælder også "æglæggende" fisk.n Kann du gætte hvorfor?

Det du skal gøre, køb dine akvarie fisk privat. Søg f.eks. på Google. Det gør jeg.

Mvk Franksp

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 22:16

vi ved ikke om det er 1 gang hun føder vi har haft hende ca 14 dage frank hun har været i yngle akvarie 2 dage nu vil du ik nok fortælle hvad det der lyst det er og betyder vi købte hende fra en privat fiskemand i næstved et sted der hedder slange huset

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 22:18

hun er en af de der kæmpe guppyer det var også en vi havde problemer med sidst hende her er ny hvad skal vi gøre frank ?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-05 22:27

Bizzezze

Hvad mener du med en privat fiskemand? Mange opdrættere gennemlyser fiskene med "en slags radioaktive stråler" så de ikke kan "føde unger". Det gælder både "levendefødende" som din guppy, og "æglæggende". Fiskene ved det "IKKE" så de prøver naturligvis, at parre sig, og formere sig.

Jeg synes det er meget dårligt/forkert, men sådan er det, desværre blevet. Køb dine fisk, af private.

Mvh Franksp (Hvis du bor på Fyn/Odense kan jeg anvise en god forretning)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-05 22:32

Nu skrev du jo, at du bor i Næsved eller omegn. Du må kunne finde andre private, der kan levere fisk til dig. Hvisb hun ikke på dette tidspunkt, har født sine unger, bør du aflive hende. Ved d godt hvordan???

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-05 22:35

Er der noget nyt?

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 22:38

han er privat forstået på den måde han sælger fisk fra hans hus han er en ældre mand der har haft akvarieforretning i 28 år nu har han fisk i hans hjem som hobby men også forretning. Han fortalte os at de var så store fordi de bliver avlet på en eller anden halv kunstig måde.. Tror måske det kan være derfor der har været problemer med begge de gravide hunner vi har købt.. Kan man se på fiskene om der er blevet gjort noget unaturligt ved dem? det er godt nok klamt!!

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-05 22:38

Den mest "humane" måde at aflive wn fisk på, er at komme den i kogende vand. Så dør den i et brøkdel af et sekund.

Mvh Franksp

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 22:43

Hun har født to unger nu som ser od som om de mangler kroppen (altså de har kun hoveder) og så har hun født en stor en der er hel men død.. og der er kommet enmasse hvidt snask ud og et øje.. hmmm.. hun svømmer rundt og spiser og er livlig det ser ikke ud som om hun lider nogen overlast endnu!!

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 20 point
Dato : 17-09-05 22:44

Nej, man kan ikke se det på fisken. Hvis din gravide Guppyhun ikke føder, og hvad der eller sker med hende, så bed "ham" du købte den af, om en anden. Det har du ret til.

Jeg skal tidligt op i morgen, sp jeg smutter nu. Vi kan mødes igen i morgen eftermiddag.

Mvh Franksp

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 22:46

oki tusind tak for dine gode råd som altid!! o",)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-09-05 23:25

Hej
Vil bare sige, at der altid har været problemer med de store guppyi´er
Havde selv se store engang, men fik ALDRIG unger med dem.
Måske har det ændret sig men tror det næppe.
I "gamle dage" når en hun var lige ved at få unger, hævede vi temperaturen et par grader, men ved egentlig ikke om det hjælp.
Derfor gik jeg over til Ciklider.

Godkendelse af svar
Fra : Bizzezze

Dato : 20-09-05 19:40

Tak for svaret Franksp. mange tak for din utrolig store hjælp *SMILER*