/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Om at skifte krumtap på en PGO
Fra : SuperDexter
Vist : 5605 gange
150 point
Dato : 21-10-02 18:33

Er der nogen derude, der ved hvordan man skifter krumtap på en PGO, eller om der er hjemmesider der beskriver det? Har tunet min Dr. Big for meget, og nu er krumtappen røget sig en tur.
Også noget om hvor lang tid det tager, og hvor meget af motoren der skal skilles ad. Skal der bruges special værktøj og lignende.

MVH Anders Nielsen

Accepteret svar
Fra : Japse

Modtaget 150 point
Dato : 22-10-02 00:59

Det eneste du skal bruge af specielt værktøj er aftrækker til svinghjulet, og så vil jeg råde dig til at pille motoren ud af stelet, det vil tage det meste af 1 dag, du skal have cyl, top, varioen og svinghjulet af kaburator og studsen skal også af og vær forsigtig når du skiller motorblokken af, ellers er det let nok. Men Alt skal skilles af.
God arbejdslyst. Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-10-02 18:33

Tjaa... Du skal bare blive ved met at skille at indtil du kan få blokken fra
hinanden. Vær særligt opmærksom på hvordan du skal samle det halløj som
sidder inde bag ved svinghjulet (oliepumpe mm.). Når du skal skille blokken
ad og have den gamle tap ud, så brug en fiberhammer og så bare slå til.

Et lille trick når du skal have den nye tap i er at du lige smider den i
fryseren i et par timer først, så trækker den sig lidt sammen og er derfor
lettere at sætte i.

Husk at bruge flydende pakning når du samler blokken igen.

Af specialværktøj skal du bruge en svinghjulsaftrækker samt et eller andet
til at skrue variatoren af med.

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522
"SuperDexter" <SuperDexter.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:sRVs9.147861$Qk5.5654349@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen derude, der ved hvordan man skifter krumtap på en PGO,
> eller om der er hjemmesider der beskriver det? Har tunet min Dr. Big for
> meget, og nu er krumtappen røget sig en tur.
> Også noget om hvor lang tid det tager, og hvor meget af motoren der skal
> skilles ad. Skal der bruges special værktøj og lignende.
>
> MVH Anders Nielsen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Japse

Dato : 23-10-02 16:20

Bare lige et spørgsmål til Morten Christensen: hvorfor skal han bruge flydende pakning?
Japse.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 17:11

> Er der nogen derude, der ved hvordan man skifter krumtap på en PGO,

Følgende er taget fra www.mopedgallery.com og skrevet af "Skuffe".

---
Hey alle..Jeg har lige stået og snakket lidt frem og tilbage med en jeg
kender, som har lavet Mc og Roadracere det meste af sit liv. Da jeg fortalte
om hvordan de fleste skiftede krumtap, var han lige ved at få et føl..
Jeg laver en guide her til en optimal måde at skifte krumtap på..Som
eksempel har jeg taget en Pgo, da jeg har skiftet tappen på den på givne
måde!

Sådan Skiller du motoren ad:

Først piller man motoren af scooteren.
På en pgo er det meget nemt..Pil karburatoren af studsen, og pil de 2 stik
og den ene ledning fra ledningsnet til motor fra, samt afmonter
udstødningen..Husk også at pille olieslangen fra beholderen til oliepumpen
fra!
Pil så bagstøddæmperen af, mens der er en der holder stellet..Pil så
hovedbolten ud der holder motor og stel sammen..Og los så motoren op på et
bord..

Pil så blæserhus og blæserkappe over cylinder af..
Pil derefter cylinder og stempel af.
Skru variator dækslet af, og tag hele variatoren og rem ud. Inde bag ved
variatoren sidder et starter tandhjul, som du også piller af.

Så piller du plastic blæserhjulet af..Inde bagved sidder svinghjulet, som du
piller af med en svinghjulsaftrækker som man anskaffer sig før man begynder
at skifte krumtap.
HUSK at pille Noten, der holder svinghjulet, ud af den gamle tap, og ligge
den et sted hvor den ikke bliver væk!

Inde bag ved svinghjulet sidder tændingsanlægget.
Spolerne til strømgeneratoren sidder fast på en metalplade, der sidder fast
med et par 8´er bolte..Skru dem af og pil lortet ud.
Nede i højre hjørne sidder der en lille sort kassse, statoren som den
hedder..Den sidder fast med 2 bolte, som du også løsner..Nu kan du pille det
hele af med ledninger og det hele!

Så skal du pille membran og studs af..Studsen sidder fast med 4 bolte, som
du løsner..På den bolt nederst i højre hjørne, sidder fastspændt en
ledningsholder, der holder ledningerne til tændingen fast..Den skal du huske
at sætte på igen, da skruen for det første bliver for lang når den ikke er
der som et slags "afstandsstykke", og desuden vil dine ledninger hoppe ud i
baghjulet hvis du ikke har sat dem fast i holderen!

Så piller du også lige støttefoden af, og piller det rør af foroven som går
igennem begge blokdele. De sidder fast med en låsering på indersiden i begge
sider!..Løsn dem, og du kan hamre den ud!

Nå! Når du har løsnet skruerne, piller du studsen og membranen af. Så er der
kun oliepumpen tilbage!

Den sidder fast med 2 stks bolte, som du løsner... Og så piller du den
ellers bare af!

Godt..Nu kommer det spændende!

Nu løsner du alle boltene der holder blokdelene sammen hele vejen rundt..
Der er somregel et par stykker der er lidt svære at se, så vær !SIKKER! på
at du har løsnet dem alle, inden du begynder at skille blokdelene ad!

Når du har løsnet alle boltene, tager du en hammer og en træklods, og hamrer
på den ene side af krumtappen, indtil blokkene begynder at gå fra
hinanden...Så lirker du en skruetrækker ind i revnen, og løsner hele vejen
rundt.. Så kan du få dem fra hinanden!

Krumtappen sidder somregel fast i den ene blokdel når du har skildt
blokdelene ad.
Giv den et dask med en træhammer indtil den ryger ud..

Nu sørger du så for at fjerne alle pakningsresterne, og piller de gamle
simmeringe ud..
Du har selvfølgelig nye pakninger og simmeringe til at ligge!

Lidt Info inden vi går i gang:
Der er som bekendt mange herinde der selv giver sig i kast med at skifte
krumtap osv..Det er også fint nok, men en vigtigt ting som man IKKE skal
hvis ikke vil ødelægge balancen i tappen, er at hamre på den, eller sætte
den i spænd..Og det er ligemeget om det bare er en gummihammer man bruger!
Hamrer på på tappen eller sætter den i spænd, kan du let risikere at
ødelægge balancen i tappen, og det foresager at din scooter ryster ved de
høje omdrejninger, meget mere end den ellers ville gøre!
Derfor har jeg her lavet en guide til en måde hvor man er mest blid ved
tingene, så man slipper for denne rysten!

Sådan skifter du krumtappen:

Du tager den nye krumtap og pudser med noget meget fint smergellærred i hver
side, der hvor lejerne skal sidde på! Bare lige brug 1 minut på hver
side..Blæs så tappen ren for evt. metalstøv, og smid den i fryseren.
Den skal ligge der ihvertfald et par timer!

De nye lejer, som du skal sætte på krumtappen, smider du i en gryde og
fylder den med vand..Du skruer helt op for komfuret, og venter til lejerne
ligger og koger i vandet.
Og JA! Lejerne kan SAGTENS holde til at blive kogt. Der er mange der spørger
om man så ikke smelter det fedt ud af lejerne der er i dem fra fabrikken? Jo
det gør man, og det er også fint, for det fedt er somregel noget satans
stift elendigt fedt, der gør at 2 takts olien ikke kan komme ned og smøre
lejerne ordentligt! Mht til det med at varme lejerne op på anden vis, f.eks.
med varmepistol, så er det ikke noget man gør! Da den "Lukkede" Side på
lejet er lavet af et materiale der begynder at boble op hvis man varmer på
det med en varmegun, da den jo blæser med 600 grader ca.

Nå tilbage til lejerne! Du henter nu krumtappen mens lejerne koger..

Du finder så noget værktøj til at fiske lejerne op med..F.eks. Papegøjetang!

Så tager du det ene leje op, og sætter det på krumtappen..(HUSK! Den lukkede
side ind mod tappen!) Så glider det ligeså let helt ned over, der hvor det
skal sidde..Uanset hvad kan man gøre det med håndkraft!

Det samme gør du med det andet leje.
Når lejerne er sat på tappen, lader du dem stå og dampe af, og dup dem
derefter af på et viskestykke, så du er sikker på der ikke er noget vand i
dem!

Så giver du lejerne en god gang 2 takts olie i den åbne side, og ligger
tappen, med lejerne på, i en pose..Så smider du posen i fryseren i et par
timer igen.

Så henter du tappen når tiden er gået..

Så bruger du en en varmepistol, og varmer blokken op i ca. 5-10 minutter
omkring der hvor lejet skal sidde.
Rundt i kanten nede i hulningen osv, det er jo kun der hvor lejet skal sidde
det skal være varmt, der er jo ingen grund til at varme resten af blokken
op!

En god tommelfingerregel er at når du spytter ned på blokken, er den varm
nok hvis det begynder at koge!

Når du så har varmet blokken rigtigt godt op, tager du hurtigt tappen og
sætter den i blokken..Dette !KAN! Sagtens gøres ved hjælp af håndkraft, og
uden at banke på noget! Bare temperatur forskellen er stor nok, så glider
lejet lige i!

Når tappen så er i den ene side, sætter du den nye pakning i på den blokedel
tappen allerede sidder i..Og det er selvfølgelig venstre side, da den er alt
for tung til at skulle løfte op når man skal samle det

Så varmer du højre blokdel MEGET godt op, virkelig så den er brændvarm! Så
sætter du den hurtigt ned over krumtappen, og presser det sammen. Igen kan
det sagtens gøres ved hjælp af håndkraft! Kikser det med at du f.eks. får
sat lejet lidt skævt i i starten, bliver du nødt til at varme blokken op
igen! Da temperaturen lynhurtigt falder. Det er også derfor det er vigtigt
at gøre det relativt hurtigt, så temperatur forskellen er størst, da det
derved er meget lettere!

Nu skruer du så krumtaphuset sammen..Og mærker om krumtappen glider fint, og
uden problemer..(Det skal den altså gøre, med mindre du har kaget i
det)..Gør den ikke det giver du den et lille dap i hver side med en
træhammer..Og det gør du igen indtil det virker..Dog kan du ved dette lille
"Dap" Risikere en hvis ubalance..Så derfor: GØR DET ORDENTLIGT! Så slipper
du for at hamre på noget somhelst
Så sætter du de nye simmeringe i..Husk at sætte den spændering på der holder
simmeringen i venstre blokdel, ellers falder den bare ud mens du kører!

Så hælder du lige en bitte sjat god 2 takts olie ned til krumtappen, og så
samler du ellers lortet igen! Så har du nu en krumtap der er perfekt
monteret, uden nogen ubalance overhovedet!(Hvis du altså ikke har hamret på
noget tidspunkt!)

Held og lykke!

Skrevet af Skuffe

---