/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bløde karameller
Fra : nannapige
Vist : 12879 gange
200 point
Dato : 16-09-05 22:46

Er der ikke en venlig sjæl derude, som kan hjælpe mig med en rigtig god opskrift på gode bløde karameller.....de høje firkantede lyse,brune eller sorte, som man kan købe i slikbutikkerne? Hilsen fra Nannapige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-05 22:51

i dette link er der mange forskellige slags smag på karamellerne

http://www.sitecenter.dk/famfranzen/opskrifter/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-05 22:52

... 135 grader giver hårde, seje karameller -- 125 grader giver bløde karameller.

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 16-09-05 22:52

uha Nannapige

her får du sikkert mange gode opskrifter. Jeg lægger lige ud med den som jeg plejer at bruge (fra arla) http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/EF88B842824B35DCC1256F240035682B

Tilberedningstid: 60+min.
Årstid: Hele året
Antal: ca. 96 stk.

1 dl vand
2 spsk eddike
250 g sukker (ca. 3 dl)
½ tsk natron
¼ liter piskefløde

Bring vand, eddike og sukker i kog i en gryde (ca. 3 liter). Kog blandingen ved svag varme og under omrøring i ca. 15 min., til den er svagt lysegul. Tag gryden af varmen og rør natron i. Pisk fløden i lidt efter lidt. Bring flødeblandingen i kog og lad den koge ved svag varme og under omrøring i 20-30 min. Foretag efter de 20 min. en karamelprøve: Dyp en teskefuld af karamelblandingen i koldt vand i ca. 15 sek. Hvis den kan trilles til en blød og elastisk kugle, er karamellen færdig, ellers fortsættes kogningen lidt endnu - og man foretager endnu en karamelprøve. Hæld karamellen i en form beklædt med bagepapir (ca. 18 x 24 cm). Løft efter ca. ½ time den let stivnede karamel ud af formen ved hjælp af bagepapiret. Skær karamellen igennem 15 gange på den lange led og 5 gange på den korte, så der bliver 96 flødekarameller (ca. 1½ x 3 cm). Stil karamellerne tildækket i køleskabet til næste dag. Pak flødekaramellerne enkeltvis i fx guldfolie og opbevar dem i en dåse i køleskabet.

Tip: Flødekaramellerne kan dyppes i smeltet, mørk kogechokolade. (har jeg altså ikke prøvet - men har af og til kommet lidt nødder/mandler (hakket gennem persillehakkeren) i.

God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 16-09-05 22:59
Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-09-05 23:01

Du kan også selv lave lakrids-udgaven ved at købe lakridsekstrakt og blande i:

http://www.urtegaarden.dk/Default.aspx?ID=961

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : nannapige

Dato : 16-09-05 23:24

Tusind tak for svaret. Jeg tror lige det var det, som jeg søgte
mvh Nannapige