/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reklame og copyright?
Fra : jessezin
Vist : 445 gange
50 point
Dato : 15-09-05 14:25

Jeg skal tegne nogle plakater til et øl firma og vil gerne vide hvordan det fungerer i forhold til rettighederne til tegningerne og hvordan det skal skrives på plakaten. Skal jeg skaffe copyright på mine tegninger inden jeg videregiver dem til firmaet eller er det noget jeg skal klarer i overensstemmelse med firmaet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-05 14:27

Når der er copyright på en ting, skal man altid have ophavsmandens tilladelse til at benytte det,

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-05 14:32

hvis du har indgået kontrakt med firmaet tilfalder copyrighten firmaet - men du kan holde en ophavsret i mange tilfælde - det er mine erfaringer i hvertfald ! (altså må firmaet benytte tegningerne som de vil i eget regi men ikke sælge dem videre uden dit vidende)

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 15-09-05 14:34
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-05 14:42

egentlig nogle temmelig vanskelige nogen de rettigheder - jeg har for eks ophavsrettighed (begrænset) på et produkt - og samtidigt designerrettigheder på andre - og igen - flere ting er direkte arbejde for et eller andet firma der har bedt om et bestemt stykke arbejde hvor alt tilhører firmaet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-05 14:44

jakjoe - gode links

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-09-05 15:37

miritdk> Havde du forventet andet ?

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : jessezin

Dato : 30-09-05 12:40

Tak for svaret jakjoe. Det var meget brugbart og informativt.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-09-05 13:04

Jeg siger mange tak.

mvh
jakjoe