/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lave en bat-fil der kan finde alle .jpg-~
Fra : barrett
Vist : 794 gange
100 point
Dato : 15-09-05 11:29

Hej
Kan jeg lave en bat-fil der selv kan finde alle f.eks. .jpg-filer på en harddisk og kopiere dem over et andet(og samlet) sted.
og isåfald hvad skal der stå.
Jeg er på helt begynder-niveau m.h.t. bat-filer.

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-05 11:31

det kan du da gøre ved blot af finde samtlige jpg filer under søg - undlad at skrive andet end jpg - og kopiere derfra .
ikk´??

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 15-09-05 11:45

Ja det ved jeg godt, men hvis det nu drejer sig om mange pc-ere er det ret tidskrævende.
Så hvis jeg kunne lave en bat-fil der kunne gøre det vil det klart være det nemmeste, og så kan de brugere der sidder ved hver af pc-erne jo selv aktivere bat-filen

:)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-05 12:16

skal vist IGEN til at lære at læse

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 15-09-05 12:50

@echo off
cls

c:
cd\
md AA
cd AA
xcopy c:\*.jpg /s/e

Sæt ovenstående ind i en batch fil og kør den, så skulle den gerne finde samtlige JPG filer og kopiere dem ind i et bibliotek som hedder c:\aa

Biblioteket hedder AA, så scanner den først den bibliotek, hedder den andet længere nede i alfabetet vil den scanne det senere og kopierer evt. filer i biblioteket ind i sig selv, og det vil jo give lidt bøvl.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 15-09-05 12:52

@echo off

cls <--- skal lige rykkes en linie ned.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 15-09-05 12:53

Det kan "kandu" ikke rigtig styre..

kommandoen "cls" skal stå på en linie for sig selv.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-05 13:13

brug xcopy kommandoen.

Skriv i en commandprompt xcopy /? - så kan du se alle "switches"

Jeg ville skrive:

Kode
REM netværksdrev her f.eks. n:\
REM første linie opretter en folder på drev n med navnet på den aktuelle bruger
REM Anden linie kopierer ALLE *.jpg filer til denne folder og beholder folderstrukturen (så overskrives filer ikke der måtte bære samme navn, men forskelligt indhold)

md n:\%username%
xcopy/s *.jpg n:\%username%

mvh berpox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-09-05 13:24

Horfor ikke bare bruge funtionen 'Søg' ?

Start->Søg-> efter filer eller mapper...

I det overste søgefelt skriver du : *.jpg *.jpeg

..og under det nedetste felt : 'Søg i' vælger du alle dine diske.

Dernæst markér alle fundne filer (vælg menuen Rediger og 'Marker alt') så kan du kopiere filerne ved at højreklikke og vælge : Send til -> Dokumenter eller ZIP-komprimeret mappe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-09-05 13:51

du kan meget vel få problemer med lange filnavne med copy/xcopy (detteeretlangtfilnavn.jpg)

det smarteste ville da at være at, få brugerne til at lægge *.jpg filerne direkte ud på "andet sted"
og/eller dele mappen, og tilslut denne fra de andre computere

>>molo
er det ikke den lange ver. af : miritdk Dato : 15-09-05 11:31 ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-09-05 13:53

Måske der er hjælp at hente her : http://www.xxcopy.com/index.htm

<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 15-09-05 16:40

Til Molkyle: Det med søg har jeg svaret miritdk på længere oppe og da det drejer sig om brugere der "end ikke aner hvad det vil sige at en fil er en jpg-fil" og som sagt at det drejer sig om en hel del pc-ere tror jeg på det vil give mig MINDST besvær ved at lave en bat-fil som de blot skal aktivere.
Så jeg vil prøve om jeg kan lave en batfil ud fra invisibles forslag.

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 18-09-05 21:44

Nu har jeg prøvet forskellige måder
(har valgt bat-filer fordi jeg har prøvet herhjemme og jeg har jo nærmest 1 millard .jpg-filer)

og jeg er endt med denne opbygning:
@echo off
cls
md D:\BatFiler
xcopy/s C:\*.bat D:\BatFiler\*.*

Det er jo et miks af både Invisible's og berpox's forslag, så jeg har været i syv sind mh.t. hvem der skal have pointene.
Jeg er endt med at mene at løsningen minder mest om berpox's forslag - så derfor får han dem.

Tusind tak for hjælpen, jeg har nu mere viden om hvordan batfiler laves og hvordan de opfører sig.
mvh
Barrett

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 18-09-05 21:45

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-09-05 11:49

echo "Velbekomme, barrett"

/berpox