/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
obligationslån med 18 års løbetid
Fra : thorkil1
Vist : 936 gange
100 point
Dato : 15-09-05 09:47

Jeg ønsker at lave en kreditforeningslån med 18 års løbetid. Får det svar fra kreditforeningsselskabet, at hvis jeg ønsker at have 18 års løbetid udsteder de automatisk den der har 20 års løbetid (aktuel med udløb i 2028 - kurs 95) - jeg betaler altså en overkurs for noget jeg ikke bruger.
Går jeg ind på fondsbørsen er der en 3% obligationslån med udløb i 2023 (kurs 97). Lige hvad jeg har brug for, men kreditsforeningsselskabet siger at den kan jeg ikke benytte... Hvorfor???

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 110 point
Dato : 15-09-05 09:55

Hej Thorkild

Der er nogle generelle løbetider for lån - mest benyttede er 10, 15, 20 og 30 år. Det er låneudbyderne, som afgør det - men naturligvis typisk baseret på, hvad folk efterspørger.

De forskellige obligationer, som lånene baseres på, udstedes i serier. Der er f.eks. udsted en serie i 2003 med 20 års løbetid - men du kan ikke umiddelbart "låne i den serie" - den ligger bare til grund for de penge, som folk har lånt.

Når den figurerer på fondsbørsen, er det for at folk, der har deres lån baseret på denne serie, kan se, hvad netop deres kurs er værd - det er altså ikke en udbudspris for lånet (rent faktisk eksisterer serien ikke som udbud=nyt lån).

Du bliver derfor nødt til at vælge et af de produkter, som udbydes - i dit tilfælde ligger 20 år nærmest (du kan jo også vælge kortere betalingstid, hvis pengene er til det). Og i teorien har du ret - kunne du lave den med 18 år i stedet for 20, ville det marginalt være en bedre kurs - men du har bare ikke den mulighed.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-05 09:59

Øh.. ps - jeg tror godt, du kan gå i din bank / realkreditinstitut og på en 18 års løbetid - det bliver bare fortsat baseret på 20 årige obligationer.....

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 15-09-05 10:28

ja - og når det er baseret på 20 årige obligationerne er kursen en anden. Forskellen er faktisk 2 point, og det er jo ikke så lidt endda...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-05 10:41

Det er rigtigt - men du kan jo ikke få lov til at låne på en lukket serie, så du har ikke muligheden.

Egentligt er det logisk nok

Forestil dig, at du gerne vil tage et 20-årigt lån. Følger du din tankegang, skulle du så kunne vælge 30 årige lån, hvor der er en restløbetid på 20 år - eller helt nye lån på 20 år.

Hvis du kunne basere lånet på en 10 år gammel 30-års serie, ville det reelt på alle måder være en anden belåning: Oprindeligt har lånerne haft deres penge ude i 30 år - og nu har de så taget 1/3 af risikoen, når du vil til at ind. Desuden blev lånene jo givet til en eller anden kurs for 10 år siden - som er anderledes end den i dag. Og endeligt er forholdet mellem restrenter og afdrag forskelligt fra det gamle lån end for et nyt 20-årigt.

Det forklarer forskellene i værdi på lånet - og det er faktisk det samme, når du gerne vil låne "på noget, hvor andre har betalt af på i 2 år" - så reelt er der ikke noget at sige til det - det er faktisk fair -

selv om du nok ikke kan lide svaret .-)

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 15-09-05 11:29

jamen jeg vil bare gerne have en forklaring - det er såmænd det hele - så tilpasser jeg mig til det

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 15-09-05 11:30

men jeg er ikke helt enig i dit resonnement. For restrisikoen er ens for dem der har haft lånet i 2 år og dem der måtte komme ind to år efter - så vilkårene ville være ens for nye og gamle i resten af lånets løbetid..

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-09-05 11:45

Til thorkild1

Den forklaring erling_l har givet dig er korrekt. Den årgang 2023 du har set på kurslisten er lukket, og der derfor ikke ydes lån fra denne serie mere.
Så hvis du ønsker et lån med 18 års løbetid, bliver lånet udbetalt i en åben serie med 20 års løbetid, og lånet tilbagebetales (incl. stipulerede afdrag) over 18 år.

Mvh Franksp (ansat i et Realkreditinstitut)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-05 12:24

he he - du vil ikke give dig, thorkil

Så snyd dem : Betal hele skidtet kontant, så bliver du ikke "snydt" på kursen ***ggg*** !

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 15-09-05 19:45

tak for hjælpen...
det der snyder mig, er at obligationslånet med udløb i 2023 findes under "åbne" serier. Det må så betyde noget andet?

Jeg vil så frygtelig gerne bare forstå hvordan det hele går til - det er jo noget af en jungle at finde ud af lånejunglen...

Hvad er så ulempen ved at skifte fra 5% til 3%? Der er selvfølglig en ulidelig forhøjelse af lånet, men umiddelbart ser det alligevel billigere ud?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 16-09-05 02:51

Fra 5 til 3... tja - lige her og nu kan du slet ikke få 5 %, da det er over kurs 100.

Men: Jo lavere rente jo lavere kurs

3% 20 år står i lidt over kurs 95 / 4% samme er faktisk lige nu også over 100, men lad os lege med tanken, at renten stiger bare en lille bitte smule, så den går under 100.

Den umiddelbare forskel er så, at du for at få samme beløb udbetalt, må du tage en hovedstol, der er lidt højere, hvis du vil have den lave rente. Skal du låne 1.000.000 bliver du altså reelt nødt til at låne ca. 1.050.000 ved 3 %, mens du ved 4% kan nøjes med at låne omkring 1.000.000.

Til gengæld betaler du så 1% mere i rente for 4% lånet.

I praksis giver det ikke normalt en helt vild forskel. Umiddelbart er det typisk billigst med den laveste rente, men du skal lige huske, at en del af den større omkostning på 4% dækkes af skattevæsenet via dine fradrag.

Det afgørede valg for dig vil faktisk derfor skulle være om du tror på en højere eller en lavere rente.

Tror du på, at renten vil falde yderligere, kan du vælge 4% lånet. Det betyder, at du låner tæt ved kurs 100 - og er altså ikke startet med at sætte penge til. Kommer 3% så op omkring kurs 100, vil du altid kunne indfri 4% til pari (også kurs 100). Det betyder derfor, at du uden at hæve dit lånebeløb bare kan få det 1% billigere = lavere ydelse.

Tror du på stigende renter, skal du tage den billigste rente. Når så renten er i 6 % ( ), så indfrier du dit lån til kurs 50 og skærer altså 500.000 af din hovedstol. Herefter sætter du dig glad til at vente, til renten ryger nedaf igen - så du kan gennemføre ovennævnte proces - derved får du den lave rente igen - men nu skylder du pludselig kun det halve.

Et alternativ er kontantlån, som du får til kurs 100 - men hvor du ikke kan lave konverteringsnummeret.

Og endeligt er der jo rentetilpasningslånet, som er endnu lavere i rente - men har ulempen, at den rente kan stige (den kan også falde!!). Det handler lidt om, hvor godt du trives med usikkerhed. Er din økonomi spændt op, kan man sige, at du får sikkerheden (og muligheden for at sove roligt om natten) ved at tage et obligationslån. Men har du lidt overskud i dit budget, så du ikke går i panik, hvis renten stiger 1%, ja, så må man sige, at det er en kendsgerning at rentetilpasningslånet nu over i alt fald de sidste 15 år har været den billigste løsning. Der har været for få store, gode udsving i renten til at konvertere med.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-09-05 16:38

Kan du bruge det?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-09-05 22:06

Hallo??

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-10-05 16:43

??

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-10-05 08:19

?

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 27-09-06 21:51

Tak for svaret erling_l.- og sorry for det sene svar....
thorkil