/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
USB-Harddisk - Mindre plads end der er :~
Fra : MMS99
Vist : 1024 gange
60 point
Dato : 14-09-05 23:09

Hey People!

Jeg har endnu en gang problemer med min USB-DISK.. Det er en 120GB HD, som jeg havde fyldt med en masse forskelligt. Da jeg så at der ikke var mere plads slettede jeg en masse (ca. 35 GB)

Hvis jeg markerer alle mapperne og højreklikker på dem, siger den at det fylder 85 GB, men ude i denne computer siger den, at der kun er 679 mb tilbage.

Nogen der ved hvad jeg kan gøre?

MVH MMS99

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-09-05 23:19

Har du tømt papirkurven?

/berpox

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 14-09-05 23:23

Hej.
Start/kontrolpanel/administration/computeradminstration/diskhåndtering
Det skulle hjælpe.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 70 point
Dato : 14-09-05 23:52

Du kunne jo starte med at lave en Diskoprydning og derefter en diskdefragmentering. Men selv om din HD er 120 Gb har du aldrig 120 til DIN rådighed. Hvad DU har til rådighed vil altid være mindre, idet der også på en USB-Harddsik bruges noget af HD'en til systemoplysninger. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 14-09-05 23:56

Der bliver næppe brugt over 10 mb til systemoplysninger.
Der bliver også talt om, at XP uden service pack 2, ikke kan læse store diske.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 15-09-05 02:16

lad mig lige slå fast jeg køre med xp sp1 og har 3 usb hd 2 på 160 og 1 på 200
og det fungerer fint og uden probs så sp2 løser det ikke alene

har den kørt i lang tid den externe???
nogle gange sker det også for mig men det er yderst sjældent når de har kørt i lang tid
men efter en expres formatering så er alle gb tilbage igen
har du prøvet at få de skjulte mapper frem der kan ligge sig ins filer fra office og andet "skrammel" der bare ligger og fylder på den forkerte hd "forkerte er en xterne i mine øjen"

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 16-09-05 10:40

Tak for svarene allesammen

Arne - Diskdefragmentering, sletter det ikke alt der er på den ?

cbsjanten - Altså min externe har jeg haft i 6 måneder, hvis ikke mere vil jeg tro. Expressformatering, sletter den ikke alt der er på disken?
Ja jeg har talt de skjulte mapper med, men der er stadig kun 85 GB der bliver brugt..
Det skal lige siges at jeg kun bruger min eksterne harddisk til at lagre filer som fylder meget. Jeg har ikke noget fra windows på, såsom office eller lignende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 14:20

MMS99 - Nej det gør den ikke. Mange filer er for store til at kunne ligge ét fysisk sted på Harddisken, disse bliver derfor fragmenteret, altså delt op i flere små bidder, der så ligger rent fysiskt flere forskellige steder på harddisken. Adgang til sådanne fragmenterede filer tager længere tid og mindsker harddiskens totale ledige størrelse. Diskdefragmenteringen samler sådanne fragmenterede filer og rydder kort sagt op på harddisken. Har du mange fragmenterede filer, vil en diskdefragmentering kunne frigive noget plads. Du skriver i dit svar til cbsjanten at du fortrinsvis benytter din eksterne harddisk til netop store filer. Så er der stor chance for at disse ligger netop som fragmenterede filer. Og selv om du ikke tror at du har noget Windows liggende på den, så har du det alligevel. Det er nemlig ikke dig selv der bestemmer det. Det der ligger af Windows, ligger i et skjult område som du ikke engang kan se. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 14:21

Så kør den diskdefragmentering. Jeg tror det hjælper på dit problem.

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 17-09-05 12:36

Super :) det vil jeg prøve så.. Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-09-05 20:20

MMS99

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 60 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et godt svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 01-10-05 23:30

Sorry anede ikke hvor man skulle gøre, men tak for det. Vil gøre det fremover :)

Godkendelse af svar
Fra : MMS99

Dato : 01-10-05 23:31

Tak for svaret arne.jakobsen.