/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitalt videokamera???
Fra : punkler
Vist : 1285 gange
300 point
Dato : 14-09-05 17:28

Hej...
Jeg står og skal købe et digitalt videokamera men er, for at sige det mildt, blevet forvirret. Jeg har søgt forskellige steder på nettet, men finder ikke nogle entydige svar!
Jeg har et budget der siger maks. 3500 kr. (ved godt det ikke er meget, men er fattig studerende )

Ekspert fortalte at DV kameraer har en kvalitet svarende til DVD, er det sandt?
Har læst at DV kameraerne har problemer i "mørkere" rum, så hvad er den mindste anbefalede lux?
kan man uden problemer redigere optagelserne på PC og efterfølgende lægge dem på DVD'er?
Hvorfor er det vigtigt med widescreen funktionen?

Har kigget på et kamera fra Sony Handycam DCR HC19(E)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=125988

MVH.
Thomas Sejrup

Kommentar
Fra : farai

Dato : 14-09-05 17:47

kan man uden problemer redigere optagelserne på PC og efterfølgende lægge dem på DVD'er?
-nej du skal have et kort med tilsvarende indgang til kameraet's f.eks firewire stik
og red. software f.eks adobe premier (Prøv også dk.edb.videoredigering for mærkevarer)

EFtersom dvd er det samme som mpeg2, kan du gemme dine resultater på f.eks en dvd i dette format igen dk.edb.videoredigering

Hvorfor er det vigtigt med widescreen funktionen?
-det er ikke absolut vigtigt med WS med mindre du har en specifik ide om at det skal udtrykke
noget i dine film - det kaldes også 16:9 formatet og behøver SW der kan "capture" dette format.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-09-05 18:32

http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=8
Hvis du intaster max pris, vil du få nogle muligheder, og kan ved hvert produkt trykke på stjernerne, for at se hvad andre mener.
Eller:
http://www.dinside.no/php/data/prod_comp.php?kat=1001060
Der er mange gode: Sony JVC Canon men 3500 er nok lige i den billige ende.
De enkelte DV camcordere kan optage på et medie, der kan være forskelligt, og det ser ud til at de mange båndtyper udgår efterhånden, så optagemediet nu på mange er genskrivebare RW-DVD
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 14-09-05 18:37

Vil der ikke opstå problemer med DVD, eftersom at kameraret vil blive udsat for en del rystelser?!?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 14-09-05 18:49

Du behøver ikke et specielt caputure kort for at få videoen ind på din PC.
Mange bundkort har firewire indgang, ellers er sådan et lille udvidelseskort billigt hos T. Hansen.
Til at redigere det skal du bruge et program der hedder "Pinnacle Studio 9". Det er rigtig godt og meget let at bruge....
Men få lige købt kameraet først.....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 19:19

Jeg har selv et JVC digitalt kamera. det er nu 3-4 år gammelt, og selv om jeg normalt er ret øm over mine ting, må jeg tilstå, at det har fået sine tærsk. Jeg har decideret købt det, fordi jeg gerne ville kunne have det i en lomme - specielt på skitur.

Du har ret i din kvalitetsvurdering - DV er DVD kvalitet - mine billeder med digitalvideo er bedre end det, jeg kan optage fra fjernsyn.

Mørke rum - tja... det kræver mere lys - men jeg synes ikke forskellen er så stor på de, jeg har set - hvis jeg skulle købe nyt i dag, er der klart 2 ting, jeg vil gå efter: "Anti ryste funktion" (det har jeg i dag, og det fungerer fremragende) - og placeringen/isoleringen af mikrofonerne (de, jeg har i dag, sidder yderst under metaludskæringer - og selv om der er noise-reduction på, så larmer stormen i bjergene / ved stranden som et mareridt) - så mikrofonplacering så "gemt" som muligt.

De næstvigtigste ting for mig ville være størrelsen samt batteriet (mulighed for at have det i lommen / lang optagertid på batteri)

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 14-09-05 20:04

Med hensyn til at filme i mørke eller i rum med meget lidt belysning, kan man få kamera med indbygget nightshot, og super nightshot med indbygget infrarød, så man kan filme i 0 lux.
Det du skriver at DV kameraerne har problemer i mørke rum, har jeg ikke oplevet med mit eget kamera, et Sony DCR PC8.
Filmer jeg om aftenen hjemme og kun med lys fra lamper, er kvaliteten ret god.
Har du et WS fjernsyn, vil jeg stærkt anbefale dig at købe et kamera med widescreen. Men mon man overhovedet kan købe et kamera uden.
Har du kun 3500 til rådighed, så køb et brugt. Dog er kameraerne faldet i pris, men alligevel.
Metro har et Samsung kamera til 2.300 kr, så hvis du kender en, som har metrokort kan du få et billigt der

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 14-09-05 20:26

Foreløbig tak for de mange svar og kommentarer... Jeg kunne dog godt tænke mig, at få noget feedback på det link jeg tilføjede??

syllemus - jeg har tænkt på, at købe et brugt, men de kameraer jeg finder, er enten gamle, eller for dyre i forhold til nuværende pris.

Kommentar
Fra : Rocl

Dato : 14-09-05 22:01

Hej prøv at klikke ind på pixmania, der sælger de alt elektronik. Jeg har købt autoradio, videokamera, og digital kamera, kan service, og hurtig levering. Jeg købte et Sony DSC-H1, et suverænt kamera. og så er der masser at penge at spare.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-09-05 14:19
Kommentar
Fra : punkler

Dato : 24-09-05 11:20

Hej igen... Har ikke kunne komme til Internettet siden i lørdags... (typisk TDC!!)

nogen der har erfaringer med Canon MV x200i?? - den er på tilbud i "vildepriser.dk" til ca. 3200,-
Tænkte på, hvordan overfører man sine film til computeren, så man senere kan lave en DVD??

pallebhansen - har set på den... hvad er den store forskel på MV x200i og MV 800??

PS. Foreløbig tak for de mange svar!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 24-09-05 13:56

Jeg har nu kigget lidt mere på flere test, og må desværre skippe de ovennævnte.
Jeg kender ikke lige forskellen på "i"
http://www.testberichte.de/r/test/307/camcorder-mini-dv.html
Iflg. ovennævnte link, så skal du op i en Canon MV 850i til 3538kr før du får kræs.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121796 (Spørg om der følger dansk instruktion med, da flere firmaer sælger billigt uden. Og en fremskaffelse af dansk så koster en bondegård.)

Langt de fleste cameraer kan bruge et kabel enten til USB (Bør absolut være USB2) eller firewirestik (Hvis du har et sådant i computeren)
Kabelet følger normalt ikke med.
Computeren bør have meget diskplads, og være rimelig hurtig (min 1400 Mhz)
I Windows XP vil computeren automatisk sige "der er fundet nyt hardware, en Canon MV 850i", den er klar til brug.
Enten hopper windows moviemaker automatisk frem, eller du vælger den eller et andet redigeringprogram, som du vælger at køre din optagelse ind i, så redigerer du, og lader windows moviemaker eller feks. Nero brænde en Cd eller DVD, til brug for afspilning i DVD afspiller. Du kan selvfølgelig også afspille på computeren.
VH Palle Hansen
PS: Hvis jeg skulle have ny, så blev det nok Canon MV 850i
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 25-09-05 17:24

Tak for svaret pallebhansen.

Jeg er lidt i tvivl om, hvem jeg skal give mine points... Giver dem til pallebhansen, fordi ét af dine links, var afgørende for, hvad jeg købte... Har nu bestilt et Canon MV X200i, mest fordi den ca. kan det dobbelte af, hvad andre i samme prisklasse kan. Der findes dog ikke for mange tests om den, men håber at specifikationerne taler sandt

Tak for hjælpen allesammen!!

MVH.
Thomas