/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Forsikring
Fra : pabloj
Vist : 1127 gange
500 point
Dato : 14-09-05 12:02

Jeg kan ikke lige finde andre kategorier.
Min datter og svigersøn har solgt deres hus pr. 29-1-2005.
Husforsikringen incl. den lovpligtige brandforsikring løber videre,
den nye ejer har ikke tegnet en ny.
TRYG forsikring påstår at vi ikke kan sige den op, ligeledes gør forsikringsoplysningen.
Det vil sige at min datter skal betale den nye ejers forsikring
fremover!
Hvordan og hvem griber man fat i for at ændre dette?
Det er jo dybt uretfærdigt.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 12:05

Det lyder da helt forkert, selvfølgelig skal huset været forsikret, men ikke af din datter, når hun har solgt. Jeg ville spørge her

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 12:06

Nej, nej - det er rigtigt, at du ikke skal opsige den. Det er lige som at sælge en bil videre, hvor der er et tidsinterval.

MEN: Det er ikke noget problem. Naturligvis skal din datter ikke betale for ny ejers forsikring. De penge, som hun i princippet lægger ud, vil du få refunderet via skæringsopgørelsen fra ejendomsmægleren

Det eneste, du skal gøre, er lige at checke, at de er med....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 12:08

Men noget andet er, at du kan naturligvis godt lige gøre ny ejer / mægler opmærksom på, at de stadig har en opgave....

Men som nævnt - det er altså ingen problem.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-09-05 12:15

Det vil sige mægleren.
TRYG påstår at min datter hæfter for forsikringen indtil den nye ejer tegner en ny forsikring.
Det eneste de tilbød var at ændre den til kun brandforsikring.
Jeg har foreslået hende at skrive til den nye ejer med krav om betaling af hans del fra skæringsdatoen samt den nye opkrævning, og at han selv tegner en forsikring.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 12:21

Har din datter ikke en advokat tilknyttet handlen, så ville jeg rette henvendelse til ham, og bede om hjælp, men ellers

er den advokat i linket gratis. Og nej, jeg tror ikke på din datter hæfter for en forsikring på et hus hun ikke længere

ejer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-05 12:22

Jamen det er da noget rod, og lyder helt forkert, men desværre er det rigtigt, at din datter først kan sige forsikringen op når der er tegnet en ny..

Men den slags aftaler plejer at blive ordnet i forbindelse med hushandlen, og fremgår normalt af slutsedlen i hvilket selskab den nye ejer tegner forsikring, så nogen har sovet i timen der.

Har de prøvet at henvende sig til den nye ejer, og "klemme" vedkommende lidt med at forelægge planer om at pudse advokater m.m. på ham?

Jeg vil umiddelbart foreslå, at de henvender sig til en advokat og får oplyst hvilke muligheder de har for at tvinge den nye ejer til at overholde sine forpligtelser.

mvh dova

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 12:23

Jamen, ring du bare til mægleren og gør ham opmærksom på det - men han skal altså gøre det at sig selv. Og da det er en lovpligtig forsikring kan et hus ikke stå uden (ligesom ansvarsforsikringen på en bil) - derfor kan man ikke sige op, før en ny forsikring er tegnet.

Men det er faktisk ikke nødvendigt, at "skrive til den nye ejer med krav om betaling af hans del fra skæringsdatoen " - for det kommer af sig selv. Det er mæglerens opgave at sikre det.

Han skal vel også lave lidt for sine penge

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 12:24

Man det er godt nok længe at vente - vil jeg medgive ---- hvad siger ejendomsmægleren ??

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-09-05 12:25

Nordsted1> TRYG og Forsikringsoplysningen påstår at det gør hun.
Slavepiskeren påstår at jeg også skal bevæge mig lidt, hvad bilder han sig ind! Jeg mener til det latterlige beløb, han så frækt kalder løn!!
Så jeg vender tilbage lidt senere.

Jes

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-09-05 12:36

Hun har nu kontaktet mægleren.
Jeg tror han fik røde ører, han vil nu kontakte den nye ejer for at klare problemet.

Jes

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 510 point
Dato : 14-09-05 12:54

Faktisk er reglerne 3 måneder, så det kan I jo henvise til:

Forsikringsregler ved hussalg

Når man sælger sit hus, er der nogle særlige regler for henholdsvis den eksisterende police, som sælger har etableret, og den nye police, som køber skal til at etablere.

Reglen er, at køber har tre måneder fra overtagelsesdatoen til at etablere en ny forsikring på ejendommen. Dette betyder i praksis, at køber har dækning på sælgers forsikring i op til tre måneder fra overtagelsesdatoen. Denne dækning omfatter dog udelukkende brandforsikringen, da denne dækning er den eneste, som panthavere et har krav om skal være omfattet til enhver tid.

Sælger kan med andre ord ikke selv opsige sin brandforsikring. Derimod kan de øvrige dækninger på policen opsiges af sælger selv. Brandforsikringen kan udelukkende opsiges af et forsikringsselskab, der har ret til at sælge forsikringer i Danmark. Købers forsikringsselskab har altså tre måneder til at besigtige huset og få etableret en ny police. Når dette er sket, opsiger købers forsikringsselskab sælgers police pr. overtagelsesdatoen, og først her modtager sælger eventuelt for meget indbetalt præmie retur fra sit forsikringsselskab.

Denne regel er oprettet forsikringsselskaberne imellem af to årsager. Dels for at sikre panthavere, at en ejendom aldrig kan stå uforsikret hen. Dels for at sikre køber noget tid til at få etableret en fornuftig forsikringsdækning på sit nye hus. Der kan jo være sagsbehandlingstid i forsikringsselskabet, hos bygningskonsulent mv., og der kan altid ske uforudsete ting i et sådan forløb. Køber og panthaver er via denne regel altid sikret dækning mod den største økonomiske trussel, nemlig at huset brænder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 12:55

pabloj, det var da godt at mægleren kunne få røde ører, så har han da en samvittighed, eller hvad man nu kan kalde det. Men den nye ejer kan jo ikke være ubekendt med at der skal være en forsikring, de er jo dog trods alt gået med til at ændre den til kun at omfatte en brandforsikring.... Det arbejde tager sq for meget af ens fritid

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 14-09-05 14:42

Tak for svaret erling_l.
Det er nu ikke lige som at sælge en bil, der har du nummerplader/reg. attest, hvis du afleverer dem kan du opsige forsikringen.
Det må være det samme som skødet ved en hushandel.
Det er også helt i orden at køber har 3 måneder til at tegne en forsikring i, men hun har nu fået opkrævning på næste periode.
Nu har mægleren fået et gok i nøden med trussel om advokat, så der kom gang i det.

Jes

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 16:08

Det har du så lidt ret i - har du ikke afleveret nummerpladen på huset ***ggg*** ?

Men princippet er lidt det samme: Ligesom en bil DER KØRER PÅ GADEN skal have forsikring, skal et hus det samme med brandforsikringen. Noget andet er, at det er en usædvanlig sløv mægler, der ikke har fanget det - må vi høre, hvem det er?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-09-05 20:46

Nybolig i Frederikssund

Jes

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-09-05 08:28

Tak - heldigvis ikke lige i nærheden