/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt komfur
Fra : td1012
Vist : 4570 gange
20 point
Dato : 13-09-05 21:15

Jeg skal til at købe nyt komfur, og har tænkt på et Asko Vølund C9650T, er der nogen som kender det og kan give lidt positiv/negativ kritik ? Vil b.a gerne høre om ovnen er let at gøre ren.

Ellers vil jeg gerne have nogle tip til hvad jeg skal købe, hvis nogen kan hjælpe. Jeg har stik til 380 V, og vil gerne have et hurtigt komfur.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-05 22:13
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-05 22:14
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-05 22:15

Så finder du måske noget der passer i dit køkken.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-09-05 23:32

Hej.

Hvis du vil have et hurtig komfur, så køb et med induktions-plader. Det er umiddelbart noget dyrere, men er hele merprisen værd. Jeg har købt et i mærket Voss.
Det eneste jeg fortryder, er at jeg ikke har gjort det for flere år siden. Det er en revolution i køkkenet. Det eneste det kræver af dine gryder og pander, er at de er magnetiske. Det tjekker du med en alm. magnet. Det viste seg at jeg kun skulle skifte de ældste af gryderne, og jeg fik et sæt i Quickly til en 3-400 kroner for 3 stk.

Brugte siderne på Tænk og Test, før jeg gjorde det store køb. Uanset om du vælger induktion eller ej, så var det Voss der gik af med sejeren i alle test.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-09-05 08:32

Det kan være svært at finde ovne som kører på 380V idag til privat køkkener.
De fleste kogeplader kan bruge både 220V og 380V.

Har du 380V i køkkenet, så vil det klart være at anbefale at få komfur og ovn som kan køre på 380V da det giver en hurtigere opvarmning, og mindre belastning til resten af husets el-installationer (alt efter hvordan det er lavet)

De fleste moderne induktionsplader, "styrer selv strømmen" således at du ikke kan skrue alle pladerne op på fuld styrke, hvis du "kun" har 220V har du 380V vil du kunne skrue op for dem alle sammen samtidig.

Ovnen har ikke pyrolyse........ Du spørger om den er nem at gøre ren.
Jeg selv har en ovn med pyrolyse, det er lykken når der skal gøres rent. tryk på pyrolyse knappen.... vent 3 timer (ovnen skal køle af igen) kør en klud hen over bunden og ovnen er fuldstændig ren.

Hvis du vil have nem rengøring vælg en pyrolyse ovn.

Personlig ville jeg finde et andet komfur...
En med pyrolyse og med induktion - koster nok lidt mere men... det er op til dig

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-09-05 08:41

Jeg var lige rundt og kigge lidt.

Skulle jeg vælge et komfur som var nemt og gøre rent og som er hurtig til at opvarme m.m. ville jeg vælge dette:

http://www.el-forretningen.dk/shop/default.asp?ProductID=2082

Jeg så den på nettet til 10.000, ved godt at det er dobbelt så meget som den du først havde kig på, men her får du også selvrensende ovn og induktions kogeplader.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-09-05 09:39

Har lige for 5 dage siden anskaffet dette http://www.gorenje.dk/2367?aid=2537

Er vildt begejstret......og fik det endda meget meget billigt. Godt nok ½ år gammelt, men gav KUN 1200,- for det....leveret og installeret på 220 volt

Man kan være heldig....... ind i mellem

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 14-09-05 11:18
Kommentar
Fra : tukols

Dato : 14-09-05 16:56

Kan se der er flere som anbefaler Voss induktion.

Jeg kan tilføje at jeg har haft mit komfur siden december måned.
Her lidt erfaringer:
Rengøring af gryder og pander tager ½ tid (Det brænder sig ikke fast på samme måde)
Rengøring af glaspladen går som en leg. En microfiberklud er nok. Har ikke oplevet at måtte bruge skraber eller skrappere middel. (Dog så smører jeg lidt af det rensemiddel som følger med på glaspladen en gang i mellem da det indeholder silikone som beskytter pladen)
Madlavningen er et kapitel for sig.
Opvarmningen sker meget hurtig, (som gas) ligeledes når der bliver skruet ned, sker det prompte.
Når du tager gryden af pladen, er der ikke risiko for brændte småbørnsfingre på pladerne.
Pladerne slukker når du tager gryden af.
I og med det er "gryden" som bliver varm, og ikke glaspladen, kan du vælge at skifte plade på komfuret under madlavningen. Det koger bare videre i det øjeblik du tænder for den nye plade.

Komfuret tager 6-7 minutter om at komme op på 175 grader. Ovnen er knippel god, og den med nonstick plader er bare sagen. Rindene vand og en klud er nok.

Det lyder som en hel Voss reklame det her, men det er altså bare sagen.
Har også selv 380W

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : td1012

Dato : 15-09-05 18:21

Tak for alle svarene.

Pyha jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal købe, da et induktionssions komfur let løber op i 10.000, og det var måske ikke lige den prisklasse jeg havde tænkt mig.

Jeg syntes det er lidt af en jungle

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 15-09-05 23:07

Det kan jeg helt følge dig i. Det er en jungle.

Umiddelbart så findes der ikke test af det Asko Vølund komfur du nævner, og jeg kender det ikke. Dog, så er det et anerkendt og godt mærke.

Nu nævnte du at du gerne ville have et "hurtig" komfur, og så var jo induktion nærliggende.
Her har du Tænk og Test fra novemer 2004. Her er det Voss der går af med sejeren. Det er så et alm. glaskeramisk.

http://www.taenk.dk/tt/2004/tt49/ovn/skema/

Her har du prisen på det, og det var her jeg fandt mit til den billigste pris.

http://www.ahvidevarer.dk/shop/default.asp?ProductID=1907

Det er i ca. samme prisniveau som Asko Vølunds.

Jeg siger ikke det er bedre, da Asko Vølund ikke er med i testen.

Hilsen tukols