/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Mindstemål på nyt toilet?
Fra : jkrjk2
Vist : 4629 gange
400 point
Dato : 20-10-02 21:22

Vi vil gerne have et ekstra toilet. Vi har en tilbygning, som vi vil inddrage til bryggers og et værelse, men vi vil også gerne have et ekstra toilet.

Hvilke regler er der, for vi har ikke megen plads, så det skal ikke være for stort?

Skal der også være "flugtmulighed" til det fri (f.eks. i form af et vindue)?
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-10-02 21:34

Bygningsreglement 1995 siger følgende:
4.3.3 Bade- og wc-rum

Stk. 1. I rum med wc skal der være håndvask.

Stk. 2. I mindst et bade- og wc-rum skal der ud for håndvask, wc, og badekar, brusebad og bidet være en fri afstand på mindst 1,1 m.

(4.3.3, stk. 2) For en hensigtsmæssig indretning for bevægelseshæmmede henvises til SBI-anvisning 98, Boligbebyggelser for alle.

Stk. 3. Ved ombygning kan rum med wc og bad udformes og indrettes, så den fri afstand ud for håndvask, wc, badekar, bruseplads og bidet bliver mindre end 1,1 m, når rummet indrettes hensigtsmæssigt under hensyn til brugen.

(4.3.3, stk. 3) Anvendelsen af ombygningsbestemmelsen kan kun ske, hvis betingelserne i kap. 1.1, stk. 3 er opfyldt.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-10-02 21:39

Hej e.p.
Du skrev:Stk. 2. I mindst et bade- og wc-rum skal der ud for håndvask, wc, og badekar, brusebad og bidet være en fri afstand på mindst 1,1 m.

Vil det sige, at der skal være 1,1 m fri fra "alle indretninger", altså håndvask, wc, og badekar, brusebad?

Skal der være flugtvej til det fri?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-10-02 21:39
Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-10-02 21:39
Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-10-02 21:44

Glem mine ovenstående kommentarer.....Bygningsreglement 1995 dækker kun etageboligbyggeri alle former for erhvervs- og institutionsbyggeri
garager, carporte, udhuse, drivhuse etc. i tilknytning til ovennævnte.

Men jeg har fundet det....så jeg bikser lige et svar sammen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-10-02 21:48

Ja det kan jeg se:
".1 Reglementets anvendelsesområde

Stk. 1. Reglementet gælder for alt byggeri, der ikke er omfattet af bygningsreglement for småhuse.

(1.1, stk. 1) Hovedanvendelsesområdet for reglementet er etageboligbyggeri og alle former for erhvervs- og institutionsbyggeri, herunder ....."
Jeannie

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 410 point
Dato : 20-10-02 21:55

Bygningsreglementet er ikke det eneste regelsæt som kan gælde for et byggeprojekt, men det er et af de vigtigste.

Der eksisterer to bygningsreglementer som ikke overlapper hinanden:
BR-S 98: Bygningsreglement for småhuse af 1998 ( http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-regl ), samt
BR-95: Bygningsreglement (for øvrige huse, red.) af 1995
Populært kaldes reglementerne henholdsvis "det lille" og "det store", fordi det lille reglement (1998) dækker de mindste byggeprojekter op til og med sammenbyggede enfamiliehuse, rækkehuse, kædehuse etc., mens det store reglement (1995) dækker alle øvrige byggeprojekter. Grænsen mellem de to reglementer går ved måden to boliger er adskilt fra hinanden på. Er boligskellet lodret (altså en væg) eller vandret (d.v.s. en etageadskillelse)? Boligprojekter med udelukkende lodrette boligskel er stadig omfattet af det lille reglement, men er boligskellene vandrette er der principielt tale om etageboligbyggeri, og så dækker det store reglement. Det store reglement dækker tillige kontorbyggeri, hoteller, skoler, idrætshaller, plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, butikker etc.

Langt de fleste private byggesager der har med parcelhuse, rækkehuse, sommerhuse etc. at gøre vil således være dækket af det lille reglement, men handler et projekt f.eks. om inddragelse af et loftsrum i en gammel etageejendom med forskellige boliger ovenpå hinanden (vandrette boligskel) træder det store reglement i kraft.

Dette blot nævnt som en løs orientering om de to reglementers respektive dækningsområde. Ønsker du en præcis definition henvises til reglementernes egen tekst, som kan læses her:

Bygningsreglement for småhuse, BR-S98 dækker bl.a.:
fritliggende enfamiliehuse
dobbelthuse
rækkehuse
kædehuse
gruppehuse
sommerhuse
kolonihavehuse
campinghytter
garager, carporte, udhuse, drivhuse etc. i tilknytning til ovennævnte
Bygningsreglement 1995
dækker bl.a.:
etageboligbyggeri
alle former for erhvervs- og institutionsbyggeri
garager, carporte, udhuse, drivhuse etc. i tilknytning til ovennævnte.

I bygningsreglementerne kan du læse om alle mulige krav til byggeri, f.eks. rumstørrelser, lofthøjder, vinduesstørrelser, gangbredder, trapper med meget mere.

I lovgivnings-teksten ( http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-regl )står der:
3.6 Bade- og wc-rum

3.6.1 I mindst et bade- og wc-rum i bygningens adgangsetage skal der ud for installationer som håndvask, wc og badekar, brusebad og bidét være en fri afstand på mindst 1,1 m.

Ved ombygning kan afstanden være mindre, når rummet i øvrigt indrettes hensigtsmæssigt.

3.7 Dør- og gangbredder

3.7.1 Udvendige døre, døre til vindfang, forstue, gange og lignende adgangsrum og mindst 1 dør til hvert beboelsesrum, køkkenrum samt bade- og wc-rum, der opfylder bestemmelserne i afsnit 3.6.1, skal have en bredde på mindst 9 M.

Døre til rum over stueplan kan udføres med en karmlysningsbredde på mindst 0,7 m.

Ved ombygning kan døre udføres med en karmlysningsbredde på mindst 0,7 m.

4.6 Vådrum

4.6.1 Baderum, wc-rum med gulvafløb og andre vådrum skal opfylde følgende krav:

a. Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.

b. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte.

c. I rum med gulvafløb skal gulvet i den vandbe lastede del af rummet have fald mod afløbet.

d. I den vandbelastede del af rummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.

e. Vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.

Præcis omkring flugtveje har jeg ikke kunnet finde noget endnu, Men jeg syntes helt bestemt du skal ringe til teknisk forvaltning, som står til rådighed med vejledning.

Godkendelse af svar
Fra : jkrjk2

Dato : 20-10-02 22:13

Tak for svaret e.p.
Med hensyn til flugtmulighed fandt jeg ud af, at der ikke skal passeres mere end to døre, så det er ikke nødvendigt med redningsåbning.

Forøvrigt er kravet på 1,1 m, fælles for alle reglerne.

Men jeg har stadig ikke fundet ud af om der skal være 1,1 m fri foran både håndvask og toilet (og skal det være i henholdsvis håndvaskens bredde og toilettes bredde.) ?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-10-02 22:39

Jeg læser det som om at det er begge dele, men ikke i bredden....ihvertfald har jeg set mange toiletter hvor der var mindre afstand i bredden......