/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Afrensning af tag før maling
Fra : bba
Vist : 3979 gange
50 point
Dato : 13-09-05 15:54

Hej forum

Er der nogle der ved hvor man kan leje en tag afrensnings maskine på dagsbasis ??

Evt. en www adresse

/BBA

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 15:59

Det kan du hos de fleste trælaster.... en www.adr ville være nemmere hvis du fortalte i hvilken landsdel

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-09-05 16:02

du skal lige være opmærksom på, at hvis det er asbestholdigt tagmateriale, er der ret stramme regler for afrensning.
ellers er det normalt bare en stor højtryksrenser man bruger.
der fås muligvis også kemikalier til formålet, men det bliver det nok ikke nemmere af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 16:08

Dette link fortæller alt om afrensning af tag, og maling, samt det trimare46 omtaler

http://www.byggekram.dk/sw4471.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 17:15

Man bruger normalt en højtryksrenser, men hvis det er asbesttag, må du ikke selv gøre det, men skal have fat i et tagrenserfirma, der så også gør det på samme måde og bruger en højtryksrenser

Men Kig i en fagbog under udlejning.

Der er et firma der hedder ABC-udlejning, mener de har flere afdelinger, ellers prøv hos byggemarkeder tømmerhandler o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-09-05 17:29

Hvor gammelt er dit tag?. Hvis det er gammelt og lidt nedslidt er det ikke pengene værd at rense og male. Det bliver jo ikke nyt af den grund. Man kan jo få et nyt tag til næsten det samme. Prøv at regne lidt på det og du vil blive overrasket.
Det forudsætter jo selvfølgelig at man kan lægge det nye selv.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 13-09-05 17:41

Hvis det ikke skal males, er der en anden mulighed. Køb en dunk Rodalon til udendørs brug (kan fortyndes 1-10), få fat i en kraftig havesprøjte og sprøjt taget til. Derved forsvinder mos og lav, men det kan godt tage en rum tid ca 1 år inden det er helt væk.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 17-09-05 00:32

Det hele afhænger af hvilken type tag du har, svar på det og det vil være meget lettere at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 19-09-05 14:15

Jeg er lodret uening med Fijala, som skriver "ud til højre med taget".
1) Hvis du vil have tegl i stedet koster det kassen.
2) Vil du have eternit igen holder det ikke en brøkdel af det gamle asbesttag.
3) Så kan du få diverse efterligninger af blikplader.

Hvis du har et asbesttag så behold det dog. Betal 4-6000 for en prof. afrensning og mal det selv. Så har du et stærkt langtidsholbar tag.
Jeg gjorde det selv med vores eget for 7 år siden og det er lige så fint endnu.

Kommentar
Fra : bba

Dato : 19-09-05 15:29

Tak for alle de gode svar ...

Til information er det en Svensk ødegård 200km fra københavn.
Taget er små flade plader, hvilken type ??
Det er et typisk svensk tag, små lige plader lag på lag, pladerner er ca. 35x35 ?? med buede kant forneden (pandekagetag)

Mvh, BBA

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-09-05 14:30

Det lyder som asbest i rudeform-men på med masken og op på taget med højtryksrenser og så bare igang-sørg for at have vinden i ryggen mens du er igang og aller bedst er det i regnvejr(du bliver jo våd uanset ) Og til ANYWAY vil jeg sige -du har helt ret beholod taget sålænge det er tæt og tømmeret under er fint-men hvilken maling har du brugt til dit tag??
Jeg har selv et sted i Sverige og jeg ved af erfaring at hvis man skal gøre arbejdet selv er det med at tilrettelægge det sådan at man kan rejse fra huset uden at der er ting som må gøres her og nu.Jeg har prøvet at køre hjemmefra med maling -pensler og masser af energi og så har det regnet hele den tid vi var der .
Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvilken type maling men kan bruge for at få et godt resultat ??

PS hvis du vil have et tag som dine børnebørn også kan have glæde af er det glaseret tegl du må lægge ...............men det koster en hel ØDE GÅRD at lægge Sverola

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 26-02-06 11:34

Undskyld jeg blander mig
De regler vi har her i Danmark er ikke indført for at irritere, hvis det er asbest ja så fylder du omgivelserne med de små fibre /så er det ikke et spørgsmål om at blive opdaget, du kan også selv komme til at opdage det om nogle år, og så er det for sent....
De autoriserede firmaer som udfører rensning skal opsamle spildevandet og filtrere det, trykrenseren er lukket inde i en kasse så det ikke flyver rindt i miljøet, og restproduktet er at betrakte som mijøfarligt afald.
Ja det blev så et surt opstød,,og en løftet pegefinger undskyld

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 26-02-06 12:38

Jeg turde heller ikke selv gå i gang med højtryksrenseren, selv om naboerne opmuntrede mig til og ikke ville "sige" noget.
Det er dog lidt hyklerisk at det er lovligt at rengøre tage med børste/kost selv og alm. vandtryk - hvilket jeg undersøgte den gang. Loven er temmelig udefineret, må jeg nok sige. "Man skal søge at begrænse forureningen mest muligt, ved at dæmpe afrensningen med vand, etc. Dog er højtryksrensning forbudt"