/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fremstille rapsolie
Fra : H2
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 12-09-05 22:37

Hej

jeg overvejer at lave min bil om til rapsolie, så kom vi til at tale om om man selv kan framstille rapsolie der hjemme, og hvis ja hvordan

Henrik

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 12-09-05 22:58

Hej.

Du går ind på Google og skriver rapsoliefyr der finder du links til Kroll oliefyrs Danske forhandlere som også
tilbyder pressere så man selv kan lave sin olie, det er nok mest henvendt til landmænd som selv avler raps og
derfor ønsker at presse frøene.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 23:05

Hej Henrik. Ha ha. Svaret er at JA det kan du da godt, hvis du har råd. Jeg kan jo også bygge mit eget olieraffinaderi for at producere bencin til min scooter. Nå - spøg til side. Det kan man godt, men det bliver urimeligt dyrt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 13-09-05 00:08

Det har lige været i tv2 + tv midt vest.
Et anlæg koster ca,. 70.000 og der er ca. 1 års lev. tid i øjeblikket.
Det morsomme er at du skal reg. dig som olieselskab og svare ca. 3.5 kr i afgift af hver liter.
Det mest morsomme er at told skat forventer at du angiver dig selv og betaler afgiften

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 00:11

http://www.videncenter.dk/videnblade-dok/vb-156.htm

Nej det kan du ikke umiddelbart, for det kræver først og fremmest et mindre fabrikations/raffinaderi-anlæg der vil koste så meget, at det vil tage maaaaange år før en besparelse på olien har tjent sig ind, diverse godkendelser m.m.

mvh dova

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 13-09-05 00:44

Gå ind her på tv-midtvest: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?r=6
I menuen til højre vælger du udsendelsen: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=256644&r=6
Op et vist sted med tilladelserne og kom igang med at presse!

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 13-09-05 00:47

Glem det første link.
Bare tag det sidste. det blev bragt i torsdags.
Firmaet hedder RSM Stoker ( tror jeg nok)

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 13-09-05 00:51

Til dova, det er jo et link der er udarbejdet i år 2000 du linker til.
Her i det vestjyske er vi meget længere fremme. LOL
Og det med at angive sig selv er ikke rigtig slået igennem herovre.

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-05 01:12

Prøv lige at se denne
http://www.swea.dk/

Rreiffenstein

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-05 06:06

Her laver de rapsolie.
http://www.folkecenter.dk/da/

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-09-05 08:55

Kennethskou:
Ja, selvom jeg ikke er vestjyde, kan hukommelsen også godt "svigte" her på Fyn i sådanne tilfælde ;-D
(Og forøvrigt endnu en gang MANGE TAK for din folder du sendte om græsplæner....den er bare KANON!!!)

Det er som han siger i det lille tv-indslag ".... folk som os burde have en præmie".
Jeg håber der vil komme en regering engang som kan se det fornuftige og de åbentlyse miljømæssige fordele.

Mvh
palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : H2

Dato : 13-09-05 12:41

Tak for svaret reiffenstein.
Det var lige det jeg manglede...