/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
i interesant sammenligning
Fra : jeppenp
Vist : 688 gange
1 point
Dato : 12-09-05 22:25

ret gerne hvis jeg har forkerte fackts

Velkommen til det virkelige USA
Her i Catrinas fodspor, ser vi nu den eftervirkningerne på den ”amerikanske drøm”.!
I Irak bruges mia. af dollars på at sikre amerikanske olie interesser, mens den amerikanske stat ikke har kompetencer til at forberede evakueringen og nødhjælpen, til en orkan (kategori 5) der var forudsagt i over en uge. Så kom evakueringen, de der havde råd (de hvide, veludannede, job), brugte deres biler og forlod staten, resten (de sorte, fattige, arbejdsløse, med ringe boligforhold) barrikaderede sig i deres hjem, eller blev stuvet sammen i den store ”Super-Dome”, hvor lovløshed og gruppe voldtægter plagede allerede inden orkanen.
Så kom den skæbnesvanger nat, den 29. august, hvor orkanen kom ind over land, smadrede digerne og oversvømmede byen, den store folkemængde i ”Super-Dome” blev udsat for en stor forskrækkelse, da taget var ved at gå i stykker, altså dårligt valgt af evakuerings sted fra statens side.
Der gik 1 dag før vi så de første billeder fra New Orleans, og de var langt være en frygtet, hele byen var oversvømmet, alle viste at der var et enormt behov for nødhjælp og evakuering. Og dog går der stadig en dag, hvor vi begynder at høre om lovløshed. Pga. den amerikanske våben lovgivning, har de tilbageværende i byen store mængder våben, der er nu gået 2 dage og præsident Bush holder stadig ferie. Der er nu observationer om at de tilbageværende er begyndt at røve supermarkeder. Det får staten til at reagere, i stedet for at sende nødhjælp, sender de national garden, for at beskytte de kapitale interesser, og de multinationale selskaber, og der gik endnu en dag mere før den første nød hjælp kom, og før Bush stoppede sin ferie.
Nu kan vi se det virkelige USA, hvor forskellen mellem rig og fattig er stor, hvor staten hellere vil sikre olie interesser end at hjælpe sin fattige befolkning, hvor ghettodannelsen er stor, hvor de nederst sociale ”klasser” (arbejdsløse) bliver stuvet sammen og hvor man lægger større vægt på de kapitale interesser end de folkelige interesser.

Og sådan er Danmark ved at blive, forskellen mellem rig og fattig er blevet større siden Fogh tiltrådte, arbejdsløsheden er steget, de multinationale selskaber får stadig større indflydelse, og ghettodannelsen i Danmark er allerede i gang.
Lad os stoppe det nu.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 10 point
Dato : 12-09-05 22:45

Jeg kan give dig ret i meget af det du udtrykker, men spørgsmålet er om det ikke startede lang tid før Bush og Fogh?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 12-09-05 22:48

Månen er rund, grønne oste er runde, indtil nogen skærer i dem.
Amerikanerne sender sateliter til månen for at skære kæmpestykker ud, og sælge dem som grøn ost

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-09-05 22:58

Det mest interessante er, at du sammenligner det amerikanske system med det danske, på en måde, der er forenklet ud i det groteske.
I USA er der virkelig nogen, der bliver ladt i stikken, hvor det i Danmark er sådan, at kun ganske få uforskyldt virkelig kommer ud at svømme. Der er grænser for hvilke krav man kan stille, hvis man vælger en livsstil, der gør det for svært for de sociale hjælpefunktioner.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-09-05 23:25

er du sikker på den der med arbejdsløsheden? den har vist aldrig været lavere end den er nu, og socialdemokraterne kan da absolut ikke styre landet bare tilnærmelsesvis så godt som det sker nu.
i øvrigt synes jeg det er i orden at beskytte de kapitalistiske interesser. det er trods alt dem der sætter penge i projekter og derved løber en risiko, der holder samfundet i gang. hvis du selv havde en håndfuld millioner liggende, ville du nok heller ikke bare lade stå til hvis der kom nogen og ville tage dem fra dig.

Kommentar
Fra : polyglot

Dato : 12-09-05 23:33

Lige så lidt som jeg bryder mig om Fogh og den nuværende regering, så er problemet herhjemme ikke Fogh, men Socialdemokraterne. Først bruger de valgperioden 2001-2005 til at finde ud af hvilket ben de skal stille sig på i stedet for at være opposition, og når de så har fundet benet så viser det sig at være det samme som det regeringen og flokpartiet står på. Thorning-Schmidts "fornyere" Bødskov, Bundsgaard og Sass har jo sørget effektivt for at Socialdemokraterne mener stort set det samme som VKO-regeringen i de værdispørgsmål der ellers burde udgøre forskellen mellem venstre og højre. Jeg tænker selvfølgelig på rets- og udlændingepolitikken.

Onde tunger mener at Socialdemokraterne ikke TØR andet end mene det samme, men jeg mener at problemet er langt mere grundlæggende: Den nye garde mener rent faktisk det samme.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-09-05 23:33

Tak trimare, så enkelt kan det siges!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-05 23:38

Blomsterbørns børn er blevet forældre!

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 13-09-05 12:56

jkofoed: ja selvfølgelig er det forenklet, men jeg mener at det er stor fare tendenser, nu kan vi se hvordan det kan gå hvis vi ikke gør noget.. derfor sammenlingen..

trimare46: ja jeg er ved at nå den alder (18) hvor jeg er ved at indrømme at man ikke kan fratage alt den "kapitale" magt, men jeg mener når vi er inden på et skrå plan når man beskytter firmare i stedet for at hjælpe nødstete, og i dk; den magt som Mærsk har over os... og jo det kan godt være at %`erne var højere for et års tid siden... og måske for 50 (før og efter krigs tid) men det er vel ikke så relervant.

polyglot: ja det eneste "rigtige" alternetiv der er til fogh, er vist Enhedsisten og Sf der som de eneste ikke er rykke mod højre... men jeg syntes det er ret "pingeligt" at være dansker..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-09-05 16:36

Markedsøkonomi skaber vækst, altså bliver kagen, vi kan dele, større. Det betyder godt nok større forskelle. Men selv den der får mindst, vil få et større stykke.
Socialisme vil sikre, at alle får et lige stort (lille) stykke, men det vil slagte initiativ og flid, og derfor vil kagen blive væsentlig mindre, og den fattige vil sansynligvis få mindre end under markedsøkonomien.
Derfor har jeg valgt, at glæde mig over det stykke jeg har (selv om jeg ikke er højtlønnet), i stedet for at spilde min tid på misundelse.

At jeg så er enig med dig i, at et vist fælles ansvar for de der gerne vil, men ikke kan (som her i DK), er på sin plads, og ønskeligt "overthere".
Det skal dog påpeges, at nå de ikke engang gider lade sig registrere og efterfølgende gå hen og stemme, så kniber det med medlidenheden

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-09-05 16:38

nå= når

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-09-05 13:47

som jeg sage, er jeg ved at nå til det punkt hvor jeg mener at det er vigtigt med en stærk økonomi
men når national garden.. bliver sat til at beskytte supermarkeder i stedet for at hjælpe de nødtstedte..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-09-05 23:50

Jeg tror du kan sammenligne Nationalgarden med Hjemmeværns POerne, ikke med Beredskabet (det tidligere Civilforsvar). Nationalgarden er altså en bevogtningsenhed, der hverken er uddannet eller udrustet til redningsopgaver.
Derfor er de indsat i de nævnte opgaver.

Her hjemme er det frivillige beredskab desværre også neddroslet, hvorfor vi under lignende omstændigheder ville kunne havne i samme situation, og jeg tror vi kan blive enige om at DET ER FOR DÅRLIGT.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 22-09-05 11:23

det jeg siger er at de skulle beskytte supermarkedere i stedet for at hjælpe dem i nødt...

jeppe

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-09-05 06:24

Om orkaner og interessante sammenligninger:
http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/Cuba-Orkan.html

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-09-05 06:26

Specielt om Katarina i New Orleans - men ikke på dansk:
http://www.gegenstandpunkt.de/radio/2005/ga050912.htm

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-09-05 17:56

Og hvorfor glemme orkanen Mitch i ca. samme verdenshjørne:
http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/199906/mitch.htm

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 20-10-05 15:28

Artiklen om Katarina, nu også på dansk:
New Orleans: Hvordan den frie markedsøkonomi endnu engang har vist, hvad den dur til!
http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/Internat.htm

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 05-04-06 13:05

Tak for svaret tedd. du kan nok ikke huske spøgsmålet, men er ved at ryde op i mine spøgsmål