/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpeproblemer
Fra : boots
Vist : 1061 gange
100 point
Dato : 12-09-05 20:39

Har en 9mdr gammel hvalp, der er ved at æde det halve hus hvergang den er alene hjemme. Den går ellers sammen med en lille yorkie, med det er tilsyneladende ikke selskab nok, for der er altid gnavet et eller andet i stykker når vi kommer hjem. Den har efterhånden kostet adskillige tusinde kroner i itu gnavne ting. Nogle gode råd til hvad man kan gøre.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 12-09-05 20:45

Kan jo selvfølgelig være fordi den er ved at skifte tænder, men så ville den også gøre det når i var der..så er nok ikke derfor.
Måske har den opdaget at når du/i kommer hjem, så går i straks hen og kigger på det den har bidt i stykker, og det at bide noget istykker, forbinder den så med at i kommer hjem.

En ide kan måske være at lægge en tenis bold (kun til netop det formål, ikke leg) et sted i huset når i går hjemmefra.
Ikke samme sted hvergang, den skal lede efter den....og finde den.
Så snart i kommer hjem, så finder i tenis bolden, og først når i har fundet den...hilser i på hunden.
Nu forbinder hunden så tenis bold med at i kommer hjem, derfor vil den lede efter den når i er væk..
Og måske lade være emd at bide i ting fremomver.
Men har den bidt i noget...så lad være med at komentere det.

Blot en ide, håber det virker :)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-09-05 21:35

Små hvalpe bør ikke være alene hjemme for mange timer (eller rettere slet ikke alene )det er jo en fusrration over at værer alene og det at den bider i noget gerne sko er jo det tætteste den kan komme på sin herres lugt.
Mvh sune

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-09-05 21:55

Har i prøvet at lade radioen være tændt, det hjælper ofte!

Og det hjælper slet ikke at skælde en hvalp ud for noget den har gjort...evt. skældud skal foregå inden for 1 sekund.
Ikke at du nævner at du skælder ud, ville blot lige nævne det

venligst mango

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-09-05 22:23

Da vores hund var hvalp havde den også de tendenser... vi lavede et ritual, som hunden til dels godtog - nemlig at sige "du skal blive hjemme passe på huset" og derefter kastede vi nogle af hans yndlingsgodbider rundt i huset.
Det hjalp en del efter lidt tid - men adfærden forsvandt faktisk først 100% da han fik hundelem og frit kunne bevæge sig ud og ind i hus og have.

Der er mange muligheder - men vil gerne understrege som mango gør det, at det handler om ikke at være sur på hunden, når man kommer hjem. Heller ikke selvom den har splittet et eller andet ad. Det er svært, men det er et must, da man ellers kan forstærke den uheldige adfærd.

Vaxen

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 12-09-05 22:38

Jeg vil tro i har glemt tilvendingen til at lære at være alene hjemme fra starten. Hvis den hele tiden går tilbage til steder den har bidt i så kom lidt hårlak på og pust hurtigt lidt pebber på, så svider det i dens læber og den glemmer alt om det sted. Men hvis hunden er utryg ved at være ene skal i starte med den er ene ganske kort tid, og så komme tilbage og rose den for den tid den var ene. dernæst skal den også have en god potion legetøj den kan hygge sig med, og det kan være alt fra bolde-reb med knuder-en sodavandsflaske-sokker med en knude-en gammel sko som kun er dens-en aktivites bold med godbidder-en gammel trøje, og lav så en legetøjskasse til den som den selv skal fiske sine ting op af, og søg for kassen er fyldt op når i forlader huset, og læg lidt godbidder i bunden så den virker tillokkende. Et godt okseben er også fint hvis ellers de to hunde kan enes om det.Men hvis dette skal lykkes såskal i også sørge for hunden er luftet godt og den har fået brugt hjernen lidt inden den skal være ene. Kan bare være lidt lydighedsøvelser eller den bliver trænet lidt i at hente ting til jer. Rigtig god fornøjelse med forsøget.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-09-05 00:09

Hvis i ikke har lært hvalpen at være alene hjemme trin for trin, i et par min. af gangen de første gange, så er det der, problemet ligger. For hvalpen er det jo utrygt, at flokken går fra den. Også selv om den er efterladt sammen med en anden hund. Forøvrigt har to hunde, der er alene hjemme, ingen glæde af hinanden, påstår en af mine venner, som er hundetræner. En hund og kat har meget mere fornøjelse af hinandens selskab. De kan godt lege sammen, det gør to hunde ikke, når de er alene.

Så hvis i ikke har lært hvalpen at være alen fra den var lille, så må i starte nu.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 13-09-05 01:48

Et godt råd jeg fik da min hund var i den alder og bed ting i stykker når han var alene hjemme, var at give den et godt tygge ben, så den kunne brug sin energi på det når den var alene, den har også kostede os dyre domme i ting som er gnavet itu, inden jeg fik rådet om et pænt stort tyggeben.
Det hjalp, samt legetøj hunden interressere sig for og gider lege med, jeg har også hørt fra en dyrlæge at man kan også ligge godbidder hist og pist på gulvet, så hunden lige pludselig får færden, og når den har fundet og spist dem så leder den videre, og blir på den måde optaget af at finde guffer på gulvet.

Det med en aktivitets bold, den er udemærket legetøj, men må ikke være tilgængelig når hunden er alene hjemme, den må kun benyttes når et menneske har opsyn med hund og bold, da hunden kan ødelægge den og komme galt afsted.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-09-05 08:17

Du ringer til http://www.tholo.dk/

Der bestiller du et stort hundebur, alternativt en hvalpegård.

Du træner hvalpen i at buret er jordens bedste sted, der spiser man, der sover man, ren råhygge.

Hvalpen får legetøj og godbidder derind, og du har dine ting i fred og ro.

Så slipper du for at blive vred, når den har ødelagt noget, du kan komme glad hjem.

Det er løsningen lige nu og her, og så håb på at hvalpen vokser sig fra de unoder.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-09-05 10:24

Det lyder som om den ikke har lært at være alene hjemme.
En god måde at lære dem det på er:
tage ham ind i et rum og lade den være alene et minutstid. hvis den så ikke har ødelagt noget roser man den rigtig godt. Senere prøver man med længere og længere tid.
Kan evt give den lidt godbidder til adspredelse til når man lukker døren.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-05 15:06

Aflever den til det nærmeste internat. Så har "den" en chance for at finde sig en familie, hvor der er nogen hjemme om dagen.

Det der med at lære at være alene hjemme skulle have været gjort for måneder siden. Og en "hvalp" på 9 mdr. er ikke ved at skifte tænder.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-09-05 15:19

Det er i de fleste tilfælde inden for de første 15 minutter at hunden laver "ulykkerne" så det gælder om at beskæftige den i det tidsrum, det kan gøres ved at (som andre også har nævnt) gemme godbidder på steder hvor hunden må komme, det vare måske 5 min. at finde dem og 10 min og sikre sig at der ikke er blevet overset nogen.
I må aldrig lade jer mærke med at hunden har lavet noget når I kommer hjem, for det hunden lever i nuet, så når I kommer hjem kommer den jer glad i møde med et hvor er jeg glad for at se jer, hvis I så er sure og negativ eller skælder ud fortæller I det modsatte for den forbinder det ikke med hvad den har gjort for lidt siden ( hunden husker ikke hvad den gjorde for 3 sek siden)
Lær din hund at være allene hjemme der er ikke forsent, det tager bare lidt længre tid.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-09-05 14:53

en anden måde for beskæftigelse er at købe en f de bolde med små huller beregnet til godbidder. denne kan din hund så gå rubdt og trille med til der falder en godbid ud ind imellem.
Ros den så hvis den ikke har ødelagt noget.
du kan også selv lave legetøjet til godbidder.

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 19-09-05 15:18

kimpetersen har ret i at hunden, lever i nuet, og husker ikke den har gjort noget galt for 5 min siden hvis ikke den er taget på fersk gerning må man ikke skælde hunden ud, for så ved den ikke hvad den får skæld ud for........

Vi havde længe problemer med vores hund ødelagde ting når den var alene hjemme, vi prøvede alt, vi lukkede den ude i gangen, men han lærte hurtigt at åbne dørene til stue, værelse osv.....
Hmmmm så skruede vi håndtagne af og satte dem omvendt på for så skulle der skubbes opad istedet for, der gik ca 1 uge så havde han luret den.....
Så prøvede vi sætte kroge på dørene så langt oppe at han ikke ku nå dem, men så lagde han bare sin vægt i (han er schæffer) og skubbede til døren samtidigt med han fik skubbet håndtaget op så krogen røg ed af døren...

Vi ringede og snakkede med dyrlægen som så rådede os til at gemme godbidder hist og pist, og give ham et godt tyggeben, og prøve lade ham igen være i hele lejligheden, og starte med at væk ikke ret længe, fx en indløbstur og så hjem igen, hunden lærte efter et stykke tid ikke at gnave tilng i stykker, samt opholde sig i hele lejligheden, det skal lige nævnes at han da vi forsøgte lære ham det igen, også gav ham en af vores gamle bluser som lugtede af os, den stod han med i munden da vi gik, og da vi kom hjem igen så var blusen lige ved hans side, den havde han passet godt på der var bare lige en lille ulempe ved det, han kan nu finde på at hugge vores tøj hvis vi lige har et lynskift af tøj, og ligger det på sengen inden vi ligger det i tøjkurven, og så går jagten rundt for at få fat i vores tøj *g* hvilket han syntes er hyeledne morsomt... så vi er ved at vænne ham fra det igen.

Hvis i ikke lader det jer gå på når i kommer hjem (og ser et raseret hjem, med hundesavl) og skælder den ud, men viser i også er glade for at se den, så er der stor chance for han blir så spændt på i kommer hjem igen næste gang at han venter ved døren, og viser han har passet på der ikke kommer en indbrudstyv og tager jeres ting.

Vores rasere intet mere, han kigger på os år vi går og har sagt farvel til ham, og så daffer han ind i stuen og ligger sig i sofaen, før i tiden ventede han ved hoveddøren og viste os han passede på hjemmet til vi kom igen, det hjalp os ikke at skælde ud når vi ikke tog ham på fersk gerning, for han anede ikke hvorfor der blev ballade når mor og far kom hjem, og når der ikke blev hilst men i stedet for blev ignorede og skældt ud, tja så kunne vi oz finde på lave unoder når vi var hjemme så fik han jo opærksomhed, godt nok negativ men det var bedre end ingen, til vores hund held er den ikke så meget alene hjemme mere da jeg går sygemeldt langtids, menselvom han er vant til jeg er meget hjemme, kan han sagtens være alene i 9 timer uden at ødelægge noget, det kan oz være jeres hund er i trods alderen og det er bare en periode der skal overståes, det er ligesom at have en teenager i huset som laver unoder og pludselig ikke høre efter hvad der siges.

Sekretæren hos min dyrlæge er adfærds specalist hos dyr, hun har givet os utrolige gode råd, til hvordan vi skulle tackle tingene, når der opstod problemer med hunden fx at bide ting i stykker, eller ikke høre hvad der blev sagt, eller blev bange for ting, fx nytårs krudt, larmende køretøjer, kælder nedgange, trapper, det eneste han nu mangler at blive tryg ved er kælder nedgangeog larmende kørtøjer, det har været en kamp men det er gået meget fremad.

Håber jeres problem løser sig, elz prøv kontakt en dyre adfærdsteu, det koster intet at ringe til en,og få råd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-09-05 16:03

Hvis vores hund var en "destroyer", så ville det ikke hjælpe en pind at gemme godbidder og give hende ben/pinde at gnave i. Når vi smider godbidder ud til hende, inden vi forlader hende, ligger de nøjagtigt samme sted, når vi kommer hjem. Først der render hun rundt og tager dem. Jeg tror, hun venter ved døren. Måske fordi hun ved, vi som reglel er væk max. 2 - 3 tim.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : colaelsker

Dato : 23-09-05 08:56

Hejsa..

Jeg kan kun følge dig har selv lige fået en nye hvalp fra 8 uger siden og til at starte med bed den også i mange forskellige ting.
Det bedste du kan gøre er at gå en god tur med den inden du tager afsted og så lægge nogle hundekiks forskellige steder og en tyggeben.
og så give den en bestemt sted hvor den har en tæppe der kun er den's.
hvis det ikke hjælper tager du en tom mælke katon du har gjort rent og putter nogle hundekiks i og så noget avis papir om. sæt det fast med lidt snor. så vil den bruge alt den energi på den i stedet for at bide i dine ting.
Du kan også finde rigtig gode råd på denne hjemmeside. www.hunde-info.dk
håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet. knus colaelsker

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 26-09-05 14:26

Hej Boots

Der er mange gode råd herinde - særligt er jeg glad for at høre så mange sige, at man ikke må skælde ud.
Der kan være flere grunde til, at hunde ikke kan være alene hjemme: manglende indlæring, understimulering, seperationsangst m.fl. Alt efter hvilken form for alene-hjemme problem der er tale om, følger forskellige tiltag.
Derfor er det ikke nemt - ej heller tilrådeligt - at give råd pr. internet, uden først at have set hunden og "stillet diagnosen".
Mit bedste råd til dig vil være, at henvende dig til en professionel adfærdsbehandler. Jeg er selv under uddannelse til prof. adfærdsbehandler v/ hundepsykolog, cand.psych., Lone Greva. Vi er medlem af PAFF (Privatpraktiserende Adfærdsbehandlere For Familiedyr i Danmark) - en forening der sikrer et højt fagligt niveau.

Alene-hjemme problemer går sjældent over af sig selv, men kan derimod blive ærre og værre med tiden. Derfor bør du hurtigst muligt henvende dig til en adfærdsbehandler.
Flg. sider kan måske hjælpe dig på vej:
www.paff.dk (tryk på "adfærdsbehandling" ude til venstre)
www.hundecentret.dk

Held og lykke

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 27-02-06 11:22

Hej Boots...

Jeg er selv under uddannelse til adfærdsbehandler, dog et andet sted end "Vildskud", men jeg giver hende ret: din hund har et alene-hjemme problem som skal behandles; her er det ikke nok med de mange ellers velmenende råd om aktivering... Alene-hjemme træningen skulle have været gjort da I først fik hvalpen. Den ødelægger -simpelthen fordi den er ulykkelig og frustreret i situationen... Det er et problem der kan rettes op på men det kræver den rette vejledning, så jeg mener også I bør få en kunsultation af en uddannet adfærdsbehandler...

Vi havde selv samme problem med vores to adoptiv-gadehunde, det var skyld i store frustrationer og mange skænderier herhjemme skal jeg hilse og sige, det er en forfærdelig situation at få splittet sit hjem ad!!! Igennem vores uddannelse har vi dog lært hvordan vi skal komme problemerne til livs og det går meget bedre nu, vores hunde har over kort tid forvandlet sig fra frygtindgydende monstre til rolige, afbalancerede hunde der sover når de er alene hjemme, suk, hvilken lettelse Men ja, alle hunde er forskellige, derfor er det vigtigt at der kommer en behandler ud i jeres hjem og ser jer og hunden an... Det koster penge, men det hjælper!!!

Held og lykke

Bellina

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-02-06 12:36

Sådan er det at have en hvalp. Du kan have lige så meget legetøj til en hvalp, men de ødelægger stadigvæk noget. Det gør nogle helt op til de bliver 2 år. Og du må aldrig skælde den ud hvis du kommer hjem og den har ødelagt noget, for den forstår ikke hvad den har gjort galt. Men du kan sige et højt og kontant ah ah hvis den gør noget når i er hjemme.

Kommentar
Fra : colaelsker

Dato : 27-02-06 13:22

Hej boots....

Jeg har også en hund på 9 mdr.. puh ha de første mange gange den var alene hjemme... alt skulle bides i stykker... men så startede jeg i en klub hvor der er hunde træning. efter 5 gange gik det meget bedre med at være alene hjemme.. så en dag var jeg i harald nyborg. der købte jeg en boldt hvor man kommer hunde kiks eller piller i. så kan du tro at den er beskæftiget i mange timer... mange forstående hilsner colaelsker

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-02-06 15:00

I mine ører lyder det lidt vildt, hvis menigmand ikke kunne klare den type adfærdsproblemer uden en professionel behandler.
Det er der dog rigtig rigtig mange hundejere der gør og har gjort - inklusive jeg selv.
Jeg synes, man skulle prøve lidt af hvert - virker det ikke, eller bliver det værre, så kan man kontakte en behandler...

Hver ting til sin tid.

Jeg ved godt, at det gør behandlernes arbejde mere kompliceret fordi der selvfølgelig vil være nogle hunde tilbage, hvor adfærden er blevet yderligere konsolideret. Men at starte med en behandler mener jeg er, at skyde over målet

Vaxen

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 27-02-06 15:25

Kære Vaxen...

Måske har du ret. Det er et temmelig almindeligt problem, og der er mange der har klaret sig igennem, og i nogle tilfælde går det måske over af sig selv når hunden bliver voksen og mere afklaret med det at være alene hjemme...

Men...

Der er stadigvæk tusindvis af hunde der hvert år bliver aflivet med den begrundelse at de har "adfærdsproblemer". Nu er jeg af den mening at hvis hunden har "adfærdsproblemer" så er det i bund og grund menneskets skyld, hunden har trods alt ikke valgt at den ikke må ligge i sofaen, bide i computeren, æde bøfferne på bordet osv.. Hvis man nu kunne afrette nogle af disse hunde INDEN de ender hos dyrlægen med en sprøjte i sig, er det så ikke et forsøg værd? Al respekt for dem der kan klare disse problemer selv, men jeg er uenig med dig i at man skal prøve sig frem... Hunden er BANGE for at være alene hjemme, den ødelægger jo ikke ting fordi den synes det er voldsomt morsomt! Og hvis hunden er bange, så synes jeg det grænser til dyrplageri igen og igen at udsætte den for de situationer der gør den bange.. Måske får jeg hug nu, men det er nu engang min mening. Hvis dit barn er bange for at være alene hjemme, går du så også ind for at de skal lære det på den hårde måde "værsgo, nu låser jeg dig inde i en tom lejlighed i 8 timer, kan du så lære det"? Jeg ved godt at en hund ikke er et barn, men på mange måder bør de opdrages med samme principper... Så til dem der synes det er penge ud af vinduet at få hjælp hos en proffesionel, så kan I jo bare lade være! Det er heldigvis enhver frit for hvad man prioriterer: sine penge eller en glad hund...

Bellina

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-02-06 16:20

Bellina, jeg er helt enig - men mener bestemt ikke, at det ene udelukker det andet. Man kan godt tage sig af den slags problemer med respekt for hunden - selvfølgelig skal den ikke have angst, det er klart.

Og selvfølgelig skal man kontakte en adfærdsbehandler inden sprøjten... Også klart i mine øjne...

Men ro på! Man kontakter heller ikke en psykolog som det første, når ens barn viser adfærdsproblemer - bare for at blive i analogien

Vaxen

Kommentar
Fra : boots

Dato : 27-02-06 17:13

Havde igrunden helt glemt mit indlæg, indtil der poppede nogle besvarelser op i mailen. Medens jeg husker det. Tak for svarene.
Løsningen på problemet dengang blev, at de 2 yorkier blev kørt ned til mine gamle forældre, som har god tid til at nusse om dem, og synes det er hyggeligt. De savner dem, når de ikke kommer, så det har løst problemet. Der er ikke blevet bidt noget i stykker i umindelige tider.
Men.. men, nu er problemet et andet. Vi har hejnet vores have ind, så de kan løbe frit omkring i den, men hvalpen, som nu er ca 15 mdr gammel, gør konstant at alt og alle og ingenting, også når den får øje på noget ud af vinduet. Det er temmelig træls at høre på.
Jeg har forsøgt at "skyde" den med en vandpistol, når den gør, og det virker faktisk. Men sådan en render jeg jo ikke rundt med til dagligt, så hvis der er en der har en ide til, hvordan man vender en hund af med at "galpe" af alt og alle, ville det være dejligt.
Starter forøvrigt på hvalpekursus om en måneds tid. Jeg har gennem hele min levetid haft hund, men dette er første gang, det rent opdragelsesmæssigt har været nødvendigt med en ekstra indsats.
Det bør vel her tilføjes, at "problembarnet" er jordens mest elskelige/kærlige hund og ellers ikke er til at stå for. Vi sover i ske hver nat.........( nu er der sikkert nogle der får kaffen galt i halsen........)
Flemming

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-02-06 17:47

Har du prøvet med et horn eller andet der laver en høj pludselig lyd som gør hunden forskrækket hver gang den begynder at gø sådan. For der findes ikke noget værre end en hund der gør hele tiden.

Og hvis den står inde og gør skal du have fat i den og give den et meget konsekvent nej. Og i det den står og gør kan et højt ah ah hjælpe en del. den skal have at vide med det samme at det er strengt forbudft. Og i det du får den til at tie skal du rose den og give den en godbid, så den lærer at det at gø er noget man ikke må.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-02-06 17:51

Mit umiddelbare bud er (selvom jeg slet ikke er adfærdsbehandler ), at hunden føler, den har større ansvar for familiens sikkerhed end den har.
Nu er talen om hieraki i en hundeflok til debat, men bliver man i den snak, har den for høj en status i jeres hjem - jævnfør ligge i ske
Den skal vide, at det er dig/jer, der passer på den, og det ikke er dens opgave at bevogte hjemmet.
Der er nogle grænser, der skal sættes

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-06 18:33

Hvis din hund skal holde op med at gø, så skal du beskæftige dig med den.
Den gøer fordi den tror, at det er dens job. Og hvis du skælder ud eller straffer bliver den kun dybt forvirret og frustreret.

Hvis min hund, Silke, gøer. --Det sker sjældent, men det KAN ske hvis vi opdager noget fremmed når vi går tur. Nå, men så kalder jeg hende på plads og takker og roser hende for at gøre mig opmærksom på det fremmede. Sammen går vi hen og undersøger hvad det var. Og så er der jo ikke grund til at gø mere.

Hvis hun gøer fordi der er uro i haven, så så går jeg ligeledes ud og undersøger, hvad der er galt. Og så holder hun op. Formålet med at gø skal være at alarmere ejeren.

Så prøv at reagere på, at din hund gøer som om den gør dig en tjeneste. Undersøg hvad den gøer af, og sig tak for det.. En dag kunne det jo være en indbrudstyv eller lignende.. Når du har taget din hunds alarm alvorligt og undersøgt hvad der kunne være galt, så er der jo ingen grund til at gø mere.

Selv så lille en hund skal tages alvorligt. Det er ikke et tøjdyr.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-02-06 20:19

Jeg vil give Birgitta ret, jeg har selv en hund som også gøer meget, nogle gøer mere end andre. Hvis du råber eller laver andre høje lyde hver gang den gøer, tror den bare at du også alarmerer og bliver derfor ved med at gø...det kan ofte forværre problemet.