/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Servo giver sjove lyde (Saxo 1.5D 2000)
Fra : rjpa
Vist : 1535 gange
100 point
Dato : 12-09-05 20:11

Hej,

Har lige købt en brugt Citroen Saxo 1.5 Diesel årgang 2000 hos en Citroen forhandler. Den har været nede ved forhandleren efterfølgende
for at få kigget på servoen som siger en "Schccccccc..." lyd når man drejer rattet. De kom noget væske i der skulle få lyden til at dæmpe,
den er efterfølgende blevet højere og værre. Det lyder som om rattet er ved at falde af den siger en lyd af "krichkrich..." lidt svært at forklare,
nu skal den ned på fredag hvor de vil prøve på at skifte en ventil i servoen, nogen der ved hvad de taler om her??

Og så siger servoen høje lyde når motoren kører og siger "Schcccccc..." som sagt når man drejer rattet, specielt når man holder stille
og drejer på rattet. Nogen der ved hvad dette kan skyldes??

Hej.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-09-05 20:17

Tjek at det er nok olje på servo tanken.
alimak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-09-05 20:57

Det lyder som servopumpen er stået af....
Hvis den rykker i rattet som om den hakker når du drejer kan den ikke holde trykket...
Det kan også være det er tandstangen der er gået.....
Men hvis du lige har købt bilen skal det bare laves...
Styrtøjet er sikkerhedsmæssigt - så det skal bare være i orden...
Du kan kontrolere om den taber olige ved styrtøjs-manchetterne under bilen
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-09-05 20:59

Glemte lige at sige styrtøjs-manchetterne er de rille gummiting der sidder i hver sin ende af tandstangen.
Hvis du ikke kan finde dem kan du lige få en til at dreje på rattet imens bilen holder stille så kan du se at de bevæger sig. Hvis der komemr olie ud ved disse er tandstangen deffekt og skal skiftes.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rjpa

Dato : 12-09-05 21:34

Den hakker ikke når jeg drejer, men giver en "schweeeeeeez" lyd.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-09-05 21:52

Nå men det kan ikek være så svært at kontrolere
Man kan trykprøve servo pumpen og se om det er den der laver lyden....
Hvis ikke det er den der laver lyden kan det være det kommer fra tandstangen - din lyd kan jeg ikke oversætte til noget jeg lige kan bruge.
Har du kigget på hvordan din servo olie ser ud - når du har kørt lidt og motoren køre...
Sen skal være klar og rød.... Hvis den skummer er der luft i systemet....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 23:55

Ja, det er lidt svært at sige hvad der er galt, men den der sscchhh-lyd tolker jeg som en "hvæsende" lyd........tyder på utæthed et eller andet sted, og jeg kunne forestille mig, at den ventil der er tale om at skifte, er utæt sådan at når systemet bliver belastet kan den ikke holde trykket og derfor bliver det presset "bagud" gennem ventilen.

Men det kan ikke betale sig at spekulere så meget over hvad det er.........for det er helt klart noget forhandleren skal sørge for bliver bragt i orden.

Men selvfølgelig...hvis det er fordi du er nervøs for at køre i den.....men det lyder mest som servofejl og ikke tandstang, det sker der sådan set ikke andet ved, end at du sikkert ikke har nogen servovirkning.

mvh dova

Kommentar
Fra : rjpa

Dato : 13-09-05 05:33

Ja, forhandleren har bedt mig om at komme ned med bilen på fredag, de vil prøve på at skifte en ventil som de tror det er der årsager lyden. De har oplevet lignende lyde fra Citroen Xantia men aldrig fra en Saxo.