/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor får de sig ikke bare et arbejde.~
Fra : Selc
Vist : 658 gange
100 point
Dato : 12-09-05 16:41

...Spørger mange om landets kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionskandidater mm. De får i begge ender og skal bare tage sig sammen!
Men er det så let? Og hvorfor ikke? Jeg er journalist på dagbladet JydskeVestkysten og i færd med at kigge på modtagere af offentlige forsørgelse sammen med min kollega Jan Lindhardt. Vi søger derfor folk i situationen, der i avisen kan sætte ord på den dagligdag, de oplever, så det hele ikke ender i politisk diskussion om hvorvidt kontanthjælpsloftet skal hæves eller sænkes.

Vi søger fortrinsvist folk fra vores område (Ribe, Sønderjylland og Vejle Amt), men alle er velkomne til at henvende sig. Jeg kan kontaktes på chs@jv.dk og 7912 4575.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-05 16:49

I lige præcis det amt du der nævner, er der ikke ret meget arbejde at få. Jeg tror ikke i min vildeste fantasi, at der er nogen der ønsker at blive førtidspensionister, der er ikke ret meget økonomi i det. Man bliver heller ikke bare førtidspensionist, der skal mange undersøgelser til, samt arbejdsprøvning. Man bliver flov over at blive forsørget af det
offentlige, samt mister kontakt til meget af det sociale netværk man havde tidligere. Mange gange - faktisk altid- når man møder nye mennesker, er det første talen falder på, - og og hvad laver du så - man kan faktisk ikke synke dybere
i andre folks agtelse, når man siger, man ikke er i arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-05 16:53

Hvad er spørgsmålet ??????

Det havde nok bedre gjort sig under TIPS.

Kontanthjælpsmodtagere i København og Den Jyske Hede tænker nok ikke ens.

Udgifterne er forskellige men hjælpen er den samme.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-05 16:54

Ok. ..men jeg er fra København.

Jeg er arbejdsløs Akademiker, men har som så mange andre arbejdet i årevis for min kontanthjælp for Stat og Kommune.

Ganske alm. faglært arbejde i statens IT-sektion.

Når jeg spurgete mine foresatte og kolleger om, hvorfor jeg skulle arbejde på disse vilkår og hvorfor jeg kun (..udregnet) fik ca. 45 kr. pr. time efter skat i timen, medens de fik det 4 dobbelte for samme arbejde, var svaret som regel :

1.) Nåeh... ja, men dét er jo også fordi; du er arbejdsløs !
2.) Sådan er det at være på overførselsindkomst.
3.) Du ka' da bare ta' et "rigtigt"/"ordinært" arbejde.
4.) Dét er jo fordi, du ik' gider bestille noget !
5.) Ka' du ik' bar' gå med aviser?
6.) Prøv at tale med din sagsbehandler?
7.) Ka' din familie ik' hjælpe?
8.) Har du ingen venner?
9.) Har du prøvet noget andet?
10.) ...hva' rager det dig !

Man skal altså nu om dage "være beskæftiget" (=arbejde) 35 timer om ugen for at være berettiget til at modtage kontanthjælp.

..og vi kontanthjælpsmodtagere bukker og takker

Hva' sku' vi ellers gøre .. ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-05 16:56

Ps. Glemte jeg at fortælle; dette har stået på igennem (..mindst) de sidste 10 år ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-09-05 17:01

he he - en god journalistisk overskrift - trækker i alt fald folk ind. Men hvorfor nøjes med at belyse situationen fra den ene side? Der er mange folk, som ikke kan få job af den ene og den anden grund, og naturligvis er der nogen af dem, som I vil ramme og få en god historie om.

Hvem skriver om de folk, der rent faktisk går hjemme hele dagen - men som ikke gider at møde op i skolen, og interessere sig for sine egne børn: Sidste uge : Konen indkaldte til forældremøde (som oven i købet omhandlede en lejrskole, hvilket vel dog er lidt usædvanligt) - 40% meldte sig til....

Hvem skriver om de forældre, der går hjemme på ydelse for at passe egne handicappde børn - hvor det offentlige stiller bil til rådighedhed, for at de overhovedet kan komme rundt - men andre ord sikrer både tid og transport - men hvor forældrene klemmer det sidste ud af systemet ved at lade deres barn afhente og bringe af offentlig betalt taxa....

Hvem skriver om de tosprogede (mærkeligt ord i grunden), som er en-sprogede, og som derfor skal have tolk i skolen eller andre offentlige steder - som indkaldes til samtale, men som ikke dukker op "fordi de skal til fest i morgen og derfor skal sove længe i dag" - med det resultat at klasselærer og specielt indkaldt tolk sidder tilbage med fornemmelsen af at være våd langt op af ryggen.

ALLE ovenstående er ÆGTE, OPLEVEDE eksempler - IKKE RYGTER eller bare dårlige holdninger.

Jeg mener absolut ikke, at kontanthjælpen er høj eller at alle kan klare et arbejde - men jeg kan allerede se historien for mig (og jeg abonnerer faktisk på tryksagen), og jeg bryder mig generelt ikke om nyhedsjournalistik med enøjede udgangspunkter.

Bredde, mine herrer

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-09-05 17:06

Kanon indlæg Erling! ..

Sad netop og flettede noget sammen der ligner dit, men du siger det så rammende, at jeg undlader at kommentere..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-05 17:19

Det er en luksus indstilling at ha', hvis man tror at; når bare man er veludannet, indføds dansker og har et socialt netværk, så er der jo altid mulighed for beskæftigelse til en ordinær-/overenskomst berettiget løn, hvis 'bare' man gider at søge og 'gøre noget ved det'.

Dette er imidlertid at foregøjle Den Danske Befolkning fakta, der nærmere burde betegnes : Ren Fiktion

Hvor er 'de mange ledige jobs' så henne ?

Joeh... dét ska' jeg såmen fortæller jer : De er besat af små 80.000 arbejdsløse beskæftigede i aktiveringsordninger

..men det er jo 'godt' for integrationen, da 30% af disse er indvandrere (..med anden etnisk baggrund *LOL*)

Størstedelen af arbejdsstyken i disse fag og i disse aktiverings 'projekter' er i rengørings-/service sektoren, som i forvejen udgøres af ca. 50% indvandrere, så nu får vi 'dem' samlet samme sted: Til glæde for integrationen

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 12-09-05 17:23

Dejlige med nogle inputs!

Jeg skal lige præcisere at formålet med indlægget er at finde folk som har lyst til at fortælle om det at være kontanthjælpsmodtager i vores dækningsområde.

Ideen er at komme bredt omkring emnet - og altså ikke kun fra én side. Men det kræver, at nogen har mod på at stå frem.

Vh.

Claes

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-05 17:33

Selc -> Helt i orden, men jeg flytter altså ikke til Jylland, for at give mit besyv med eller 'stå frem'

Jeg har endelig fået min egen bolig (for 1½ år siden ..efter lang kamp) i København ..efter små 5 år som hjemløs

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-05 17:46

HVIS det skulle lykkedes dig at få kontakt til nogle, vil du med sikkerhed få ligeså mange forskellige historier som kontakter.

Det eneste der vil være fælles vil være "GIV OS FLERE PENGE".

Problemet med overførselsindkomster ligger IKKE i at give "almisser til de fattige" men i det danske skattesystem.

DET ER IKKE EN VELFÆRDSSTAT VÆRDIGT.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-09-05 17:51

Det værste er at journalister omskriver virkeligheden,
ingen vil genkende sin historie.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-05 17:53

Selc -> Jeg kan betro dig, at hverken erling_l eller creamygirl har den store erfaring med at være bistandsklient (..som det hed i 'gamle dage') ..eller har nogen som helst fornemmelse af, hvad det vil sige; til hverdag at været truet på sit eksistensgrundlag af en sagsbehandler i socialforvaltningen og dermed skulle indstille sig på blindt at følge direktiver og cirkulærer, udspingende af de til alle tider vekslende folketings- og kommunalpolitikeres 'kongstanker' og tolket : Som 'fanden læser biblen' af selvsamme socialforvaltning.

Muligvis er creamygirl gennem sit arbejde blevet bekendt med problemerne via forældresamtaler og plenummøder og erling_l på anden vis informeret (..begge i Jylland), men jeg vil garantere: Der er en verden til forskel på, at være kontantshjælpsmodtager i årevis og så ....have en mening om disse 'eksistenser'.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-09-05 18:23

Til molokyles sidste indlæg, kan jeg så fortælle, at Molokylen INGEN forudsætning har for at udtale sig om, hvor meget eller hvor lidt jeg har kendskab til disse 'eksistenser'..

Og det er i hvert fald tydeligt, at han gætter mht til mit arbejde

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-09-05 18:33

Jeg er ked af din seneste kommentar Molo - jeg er enig i, at jeg ikke har prøvet at være i situationen - jeg har heller ikke nogen negativ mening om "eksistenserne". Jeg gør bare opmærksom på, at der er en tendens til, at journalister med udgangspunkt i en god historie "vælger side" og skriver historierne ret ensidigt - derfor kommentaren.

Jeg bryder mig heller ikke om, at man holder hånden under Mærsk - bare fordi han er Mærsk og kan købe ens avis og fyre en - lige så lidt som jeg kan lide ideen om, at journalisterne reelt skal dømme Brixtofte i stedet for retssystemet.

Men selv om jeg ikke har en mening om "disse eksistenser", har jeg altså oplevelser med nogle af disse - som jeg finder er fuldstændigt uacceptable - og derfor vil det ærgre mig, hvis tingene kun ses fra en 100% ensidigt synspunkt (for du skal ikke bilde mig ind, at de 3 eksempler, som jeg har trukket frem, er dem, der vil melde sig selv til ovenstående og fortælle deres historier)...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-05 19:13

creamygirl m.fl. ->

Nej, det kan jeg ikke vide noget om og det er ganske sikkert jeg gætter !

..men jeg kan prøve at gøre anskueligt at folkeopponionen kan drejes hvorhen man lyster, sålænge det er de svage eller 'usynlige'/'ukendte'/'fremmede' grupper det går ud over :

1.) På et tidspunkt var alle Gambianere narkopushere i Istedgade
2.) ..og alle tyrkere grønthandlere.
3.) Indvandrere bosat på Nørrebro; truende og knivstikkende voldsmænd i drengebander.
4.) Discoteksgæster var narkovrag på Ecstacy.
5.) Christianitter var nasserøve og bedøvede af hash.
6.) Rockere var på førtidspension.
7.) Sadam Hussein skjulte masseødelæggelsesvåben.
8.) Polakker arbejder sort.
9.) Baltiske kvinder er her, for at arbejde som ludere.
10.) Danske børn klarer sig dårligt i folkeskolen sammenlignet med udlandet.
11.) Kontanthjælpsmodtagere snyder sig til flere penge.

..ska' jeg blive ved ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-09-05 19:55

Nej det er ikke let! Så lige at skaberen af Skype lige er blevet milliardær! Alt ære og respekt for det, men man kan jo ligesågodt sige at så længe man har tillid til et stykke papir hvor der står 100 kr på, så kan man jo altid sige at at bistandsklienter og førtidspensionister får i både hoved og røv!
Er der agurketid på JyskeVesttidende? Dette småborgelige blad der er på betalt bistandshjælp fra Berlingerne? Hvad tror du selv din artikle kommer til at handle om? Slik din chef i rø..n eller dan din egen mening!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-09-05 20:26

Jeg bor godt nok også på Sjælland, men vil alligevel give mit besyv med. Jeg er på førtidspension p.g.a. ryggen, og min samlever er på kontanthjælp efter lange perioder med sygemeldinger p.g.a. depressioner, revalidering o.s.v. Han fik revalideringen p.g.a. depressioner, men da han fik den 2. depression, mens han var under revalidering, tog de den fra ham og satte ham på kontanthjælp. Han er dog ikke aktiveret, da de mener han er for dårlig til det. Men han håber stadig, at han "bliver normal igen", så han vil ikke søge pension. Men hvis han fik pension, ville vi da have et par tusinde mere om måneden. Som det er nu, har vi 3.500 - 4.000 kr. pr. mdr., når de faste udgifter er betalt. Det skal dække mad, dyrefoder, dyrlægeregninger, tøj, benzin, maling og alm. vedligeholdelse af huset, tobak, møbler o.s.v.

Inden han fik depressionerne, arbejdede han som tæppemontør på Amager. Indkomstmæssigt kunne det faktisk slet ikke betale sig, at han arbejdede, da han brugte mange penge på transport (1-1½ tim. hver vej i en meget gammel bil, og som tæppemontør er det absolut ikke den store løn man får – selv om man ødelægger sine knæ på at være det. Vi ville faktisk have haft et par tusinde mere om mdr., hvis han havde fået understøttelse i stedet. Men han ville hellere tjene sine penge selv, og det var helt i orden med mig.

Ingen ved sine fulde fem går godvilligt ud af arbejdsmarkedet. Man bliver meget isoleret og alene. Alle ens venner og bekendte er på arbejde og har deres faste trummerum, så man kan ikke lige ringe eller smutte hen og besøge dem. Efterhånden kan man ikke tale med mere, når de taler om arbejde og hvad de har oplevet. Man oplever ikke meget, når man ikke kan komme ret meget ud af huset.

Som flere fremhæver, er man "ingenting" i alm. menneskers øjne, når man er ude af arbejdsmarkedet. Det er dog lidt mere legalt at være førtidspensionist end kontanthjælpsmodtager. Som min nabo sagde, da jeg fik en handicapscooter (eller hvad de hedder): GIDER du ikke gå, eller kan du ikke??

Jeg "fik" også en handicapbil. Fik er nu overdrevet, da jeg skal betale kommunen knap 900 kr. pr. mdr. i 5 år, ligesom alle andre, der får en handicapbil. Og man kan muligvis både blive kørt i taxa og have handicapbil i Jylland, men her på Sjælland går den altså ikke. Har man fået handicapbil, må man selv sørge for AL kørsel, uanset om man kan eller ej.

Vi bor i et gammelt pudset hus fra 1939, som er virkelig elendigt. Hele sidebygningen med bad, toilet, fyr og "værksted" burde rives ned. Man kan pille alle væggene ned med en teske, hvis man gider. Hovedbygningen er fyldt med trin og en trappe, jeg som regel ikke kan komme op ad. Og bygningen er så utæt, at man for den sags skyld ikke behøver åbne vinduerne for at lufte ud. Om vinteren er alt op til over knæene iskoldt p.g.a. ”fodkoldt” gulv. Det er ikke isoleret nedenunder, og kan heller ikke, med mindre vi river gulvet op i hele underetagen. Men det er det eneste sted, vi har råd til at bo. Pt. har vi en husleje lige under 2.500 pr. mdr. Jeg er tilkendt en invalidevenlig lejlighed, men der må man kun have et dyr. Og vi har altså 4, og vil ikke skille os af med dem for en lejligheds skyld, som vi alligevel ikke har råd til at bo i.

Hvis nogen tror, at det er sjovt, dejligt eller nemt at være på overførselsindkomst, så synes jeg, de skulle tvangsindlægges til at prøve det selv et år eller to. Og at sige, at vi får i hoved og røv – det er vist kun dem, der ikke har prøvet det selv, der kan sige det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 08-10-05 00:02

Lige en tanke som egentligt ikke har noget med spørgsmålet at gøre:
Hvorfor snakker politikere og forøvrigt også erhvervslivet altid om at sætte bistandshjælpen ned så det kan betale sig at arbejde ?.
Hvad med at sætte mindstelønnen op i stedet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-10-05 01:00

Ja vi får sikkert intet svar!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-05 08:45

..og jeg er spændt på hvad 'hjorten' finder på af svinestreger for at presse de arbejdsløse yderligere efter netop at være kommet med udtalelser om der er 100.000 ledige arbejdspladser?

En ting er sikkert; NU han 'fyrer' i hvert faldt ikke de tusinder af arbejdsløse som udgør statens billige arbejdskraft.

..og det skal såmen nok vise sig, at det er derfor udtalelsen er faldet :

For at sikre sig at kunne beholde denne del af 'arbejdsstyrken' selvom det er fuldkommen forrykt at have en aktiveringsordning, når der er mangel på arbejdskraft. Hvis man gjorde dette ville der jo skulle oprettes stillinger, hvilket ville skabe endnu flere ledige jobs.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-10-05 10:54

"NU han 'fyrer' i hvert faldt ikke de tusinder af arbejdsløse som udgør statens billige arbejdskraft."

Den må du lige forklare: Hvordan kan en arbejdsløs være en billig arbejdskraft.... hvilket arbejde??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-05 11:10

Tjaeh.. jeg har lige som den 6. i træk været i aktivering som IT-medarbejder på Københavns Hovedbibliotek. Der var så meget arbejde at de fastansatte trods overarbejde ikke kunne klare driften. I stedet for at ansætte en medarbejder bruger man så veluddannede arbejdsløse akademikere til dette arbejde. Således sparer man på lønudgifterne og får aktiveret en ledig. Dette er alm. kotume i mange af statens og kommunernes virksomheder.

Resultatet er at en sådan stilling aldrig vil blive slået op.

Megen offentlig rengøring og andre service fag bestættes ligeledes med ufaglærte arbejdsløse, hvorved staten sparer penge og den arbejdsløse mister muligheden for at få et ordinært job i denne sektor. Da det er arbejde der SKAL udføres fratager man dermed den arbejdløse muligheden for at uddanne sig, da der ikke gives penge til uddannelse, så længe der er mulighed for at beskæftige den arbejdsløse på denne måde.

Dette har stået på i årevis og sådan set en god idé, når der er mangel på arbejdspladser. Dette er bare ikke tilfældet længere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-05 11:16

Politikerne er godt klar over denne problemstilling, så nu ruster man sig med modargumenter som vor beskæftigelses minister i øjeblikket gør det. En anden 'bortforklaring' på hvorfor dette system med brug af arbejdsløse som billig arbejdskraft i 'såkaldte' aktiveringordninger er : Bevillingerne er forhandlet på plads frem til år 2007, så før den tid kan der ikke blive tale om at omstrukturering endsige debat om emnet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 06:34

Ja det er jo så det, et emne der kan give ekko i alle hjørner.
men hvor er Selc, selv ?
Tilbyder 100 point ,som er mindrer værd end en 1/4 piratos.
Lader folk krænge sig selv ud, og bliver væk! ?????

Grunden til at jeg så denne tråd er at jeg netop, fik meldt mig til en tråd.
"Program t interaktiv historie" - http://www.kandu.dk/Spg90152.aspx af Selc.

derefter så jeg Selcs profil.. med ubesvarede spørgsmål (23 af 38),
går helt tilbage til 08-11-02

Det er for dårligt. !
Ja jeg vil ikke her på kandu fortælle om 20år med kone på blandningsmisbrug,
1700sider om tvangsfjernelse. og manglende hjælp.!
Kandu er stedet hvor man til dels er anonym

God sommer til alle