/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erstatning
Fra : maggidud
Vist : 2285 gange
250 point
Dato : 12-09-05 11:19

Hvordan og hvornår og hvor lang tid går der inden man får sin erstatning udbetalt via staten når der er faldet dom i en voldsag hvor skadevolderen ikke kan betale den erstatning man er tilkendt?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-09-05 11:32

Det er politiet, der udbetaler erstatning og godtgørelse til ansøgeren eller ansøgerens advokat. Hvis ansøgeren er under 18 år, udbetales erstatningen til den, der har forældremyndigheden

Udbetalingen sker som regel inden 14 dage fra den dag, nævnet har truffet afgørelse.

Flere data kan hentes på jusitisministeriets hjemmeside....

http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=65398

Kommentar
Fra : maggidud

Dato : 12-09-05 11:58

tak erling det var et meget fint besvarelse du gav mig jeg prøver denne adresse og ser hvad jeg finder ud af .

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 12-09-05 12:05

Er det link relevant i forhold til voldsdomme?

De fleste erstatningssager je gkender itl i forbindelse med vold bliver gjort til genstand for civilt søgsmål, og bliver altså ikke pr. automatik udbetalt af det offentlige, men det bedste du kan gøre er at spørge din advokat, eller anklageren i den pågældende sag

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-09-05 12:14

Ja det er - se i linket:

Det er blandt andet en betingelse for at få erstatning,

at der er tale om personskade
at skaden er forvoldt ved en overtrædelse af straffeloven
at forbrydelsen er anmeldt til politiet uden unødigt ophold
at man har fremsat krav om erstatning over for skadevolderen, hvis sagen har været i retten
at man har fremsat krav over for nævnet, senest 2 år efter forbrydelsen er begået

Man kan få erstatning, selv om gerningsmanden er ukendt eller ikke kan findes.

Kommentar
Fra : maggidud

Dato : 12-09-05 12:42

sagen er anmeldt og har været for retten allerede sidste år i juli. og jeg blev til kendt erstatning og har fået besked fra ministeriet om at min sag vil blive behandlet men det er ved at være længe siden og jeg har gjort krav herom.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-05 15:43

Mon ikke I blander nogle ting sammen..........

Hvis skadevolderen er blevet dømt til at betale en erstatning, går det offentlige IKKE automatisk ind og overtager gælden.

Det er en sag mellem skadelidte og skadeforvolder.

Visse erstatninger udbetales af staten efter nogle tariffer (kender dem ikke helt præcist) - såsom sygedage og svie og smerte. Det var i 98 160.- kr pr. dag.
Kontanter var dengang max. 1000.- kr.
Visse ødelagte effekter erstattes også.

Men alt ialt bliver du ikke millionær af den erstatning du får fra det offentlige med mindre DE er skadeforvolderen.

Om skadeforvolderen er fundet eller ej har intet med erstatningens størrelse fra det offentlige at gøre.
Det de eventuelt udbetaler kræver de blot tilbage fra skadeforvolderen hvis vedkommende findes.

Kommentar
Fra : maggidud

Dato : 12-09-05 19:00

Ikke når den der er skadevolder er under det offtentlige har jeg fået fortalt men jeg kan ikke rigtig finde ud af dette her der er så mange love og paragraffer i denne her sag og jeg ved kun at jeg er blevet tilkendt en erstatning på omkring 10000.kr.Og da
skadevolder ikke er i besiddelse af nogle midler hvem skal så betale?

Accepteret svar
Fra : jollys

Modtaget 250 point
Dato : 12-09-05 19:14

Henvend dig hos din lokale politistation og tag de papirer med der drejer sig om sagen og på dem til at vejlede dig hvordan du skal forholde dig vedrørende din erstatning .
Det er en sand jongle at komme gennem de paragraffer .

Held og lykke og jeg håber du får din erstatning .

Godkendelse af svar
Fra : maggidud

Dato : 12-09-05 19:16

Tak for svaret jollys.