/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Fodring
Fra : Bizzezze
Vist : 484 gange
20 point
Dato : 11-09-05 21:19

Hvor mange gange om dagen må man egentlig fodre sine fisk. Jeg syntes folk siger så meget forskelligt. hvad skal man holde sig til ??
hvor tit skal man egentlig fodre ??? vi har et 54 ltr med 12 fisk

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 11-09-05 21:23

1 gang om dagen har jeg hørt flere steder. Står der ikke en foderanvisning på bøtten.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 21:26

Én gang i døgnet er nok, nogle arter skal kun fodres med dages mellemrum. Det drejer sig altså meget om hvilke arter du har. Der findes en hel række af danske hjemmesider for akvarister, hvor du kan stille spørgsmål og få svar fra andre mere erfarne akvarister. Hvis du benytter dig af Kandu's søgemulighed øverst på denne side til højre, kan du finde link's til stort set dem alle. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 21:28

P.S.: Det er jo heller ikke ligegyldigt hvor meget foder du hælder i ad gangen. Fodrer du mere end fiskene kan nå at æde, vil du hurtigt få problemer med forøget algevækst og/eller rådnende vand med deraf følgende døde fisk.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 30 point
Dato : 11-09-05 21:29

Det afhænger hvor meget du fodre med hver gang. Hvilket foder bruger du? Og hvor meget foder, fodre du med?

Jeg har 8 akvarier, med forskellige fisk i. Jeg fodre 2 gange om dagen. Om morgenen og om eftermiddagen. Men ikke mere foder, som bliver spis op på 2-4 minutter. Det må du øve dig i. Husk, hvis du fodre dine fisk dagligt, er der aldrig nogle fisk der dør af sult.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 21:56

Du kunne jo prøve her: http://www.bonniedyrecenter.dk/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 22:00
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-05 22:44

Mine fisk får kun mad en gang om dagen, både dem i akvariet og dem i haven og de klarer sig fint, de har godt af en fastedag en gang imellem, dagen efter fodres normalt ikke noget med dobbelt portion! og husk ikke mere end de spiser på få minutter resten synker til bunds og rådner som Arne skriver.
Hilsen Ove

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 23:30

En gang om dagen, og hvis det er foderflager, må de kun få en mængde der er spist op på under 2 minutter.

Og en dag om ugen er det godt at undlade fodring.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-09-05 09:54

Jeg fodre to gange i døgnet, så vidt muligt med 12 timers mellemrum, og variere med tre slags foder. De får i "mundrette" stykker så meget de kan spise op på et par minutter, da vandet ellers kan blive giftigt af fordærvede rester. Lægger også mærke til om alle når at få nok.
Der er tre slags fisk, dem der holder sig ved overfladen, dem der er i midten og dem der foretrækker at være ved bunden, til de sidste fås speciele bundfoderpiller, men det er min erfaring at 1 styk bundpille er lig med for meget foder, der ikke når at blive spist i et akvarie, i den størrelse du angiver og altså hvis du har nogen bundfisk. Det ville være nok at sørge for at give så meget almindelig foder at også noget lander på bunden til bundfiskene.

Kommentar
Fra : Wonderbaby

Dato : 17-09-05 14:13

Jeg plejer at fodre to gange om dagen, men jeg har også et akvarie der er 2 gange større end dit, og med flere fisk. Jeg ville anbefale dig kun at fodre en gang om dagen. Det kan dine fisk i hvert fald ikke dø af. Det kan de til gengæld af overfodring. De skal kunne spise maden op i løbet af ca 5 min. så har de fået hvad de havde brug for, og dine bundfisk har også fået lidt på denne måde

Godkendelse af svar
Fra : Bizzezze

Dato : 17-09-05 17:58

Tak for svaret Franksp.