/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvafor' en slags plastic?
Fra : michaelmoeslund
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 11-09-05 18:48

Hvad slags plastic er det der flexrør til at trække ledninger i, lavet af?

Jeg ved ikke om der er forskel på typerne, det jeg har er fra H. Nyborg og hedder "Profiflex"

Grunden til mit spørgsmål er, om det er forsvarligt at bruge det til noget der kommer i kontakt med fødevarer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 18:57

Nej det er det sikkert ikke, for loven skelner imellem godkendt og ikke godkendt til kontakt med fødevarer på den måde at, alt plastmateriale der bør bruges til fødevarer, skal være mærket med en godkendelse til kontakt med fødevarer (enten på varen eller emballagen til varen), og det er sådan nogen rør ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-09-05 19:10

Hej Michael
Uden at være 100 % sikker i min sag, så vil jeg umiddelbart fraråde dette.
-------------------------------------------------------------------
Faktisk så tror jeg at det er langt farligere at bruge plastic til fødevarer og plastic-legetøj til at putte i munden, end man i dag tager hensyn til.
Jeg tror de fleste plastictyper har det med at frigøre dele af sig selv, måske især hvis det kommer i kontakt med diverse væsker.
Jeg ved godt der er masser som er godkendt til fødevarer, ja endog produceret netop til formålet, men rent personligt har jeg ikke tillid til disse produkter - selvom de selvfølgelig er umulig at undgå i hverdagen.
(der skal jo være en grund, når vi skal herfra )
--------------------------------------------------------
Jeg tror såmænd ikke det omtalte plasticrør fra dit spørgsmål er stort giftigere end så mange andre plasticrør, men det er jo nu en gang produceret til indmuring i væg f.eks
----------------------------------
Jeg vil fraråde, men hvis det er det eneste du har, når du skal have vin op i karaflen fra vinballonen, så bare se at komme i gang

<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-09-05 19:12

Du kan da lige skylle det igennem først

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-09-05 19:23

Der er nok ikke tvivl om at flexrør indeholder blødgører, som vil afgive gift til fødevarer, så det er ikke nogen smart løsning, derimod kan du bruge alle de typer plastrør der er godkendt til forbrugsvand.
http://www.phthalater.dk/index.asp?page=4
http://www.plasticisers.org/index.asp?page=17
http://www.plasticisers.org/index.asp?page=3
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-09-05 19:37

Jeg havde tæntk at bruge det til afkøling af den varme urt, når jeg brygger øl, da jeg er helt pjattet med den store overflade det har...

Men jeg vil dog ikke bruge det før jeg ved præcist hvad for en type plastic det er? PVC,PE, ABS,PA,POM,PET,PEEK,PPS,PI,PP,PVDF,PTFE,PC,.......eller måske en anden??!!

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-05 20:54

Flexrør er lavet i PVC.... og det er ikke engang løgn

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 20:55
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-09-05 21:07

Plastic som må anvendes til levnedsmidler skal have et logo på sig hvor der er et glas og en gaffel.

Tag din ketchup flaske af plastic, her finer du logoet, se dit Tupperware osv.

Men alt efter hvilken henseende du skal bruge det, kan man jo bruge sin sunde fornuft.....
Er det til privat brug, kan du jo vurdere om det er sikkert nok at bruge til de levnedsmidler som du selv vil indtage.
Er det til prof. brug, må plastic uden logoet, ikke bruges til at opbevare levnedsmidler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 00:38

Du har fået dit svar fra Erling. Flexrør er lavet af PVC-Plast og dette må ikke benyttes i forb. med madvarer. Men nu skriver du jo at rørene skal benyttes til afkøling! Et afkølings-system er jo ikke i direkte forbindelse med selve urten, så det kan godt bruges alligevel. Nu er der jo så det problem at et PVC-rør ikke er skidegodt til at overføre hverken kulde eller varme. I den slags systemer bruger man derfor altid kobberrør. De er dyrere i indkøb, men langt mere effektive. Du skal også kunne lodde dem sammen, men det er et HELT andet problem.
P.S.: Har du nogensinde set et køleskab eller en fryser der benyttede PVC-rør til køling? Nej vel. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 12-09-05 08:01

Tak for svaret erling_l.Vil finde noget andet til mit forehavende, Måske rustfast rør da kobberrør heller ikke er det bedste....