/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Orm?
Fra : Bragesvej
Vist : 945 gange
20 point
Dato : 11-09-05 17:40

Kan en kat der har orm smitte til en hund?? og omvent...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 17:47

Ja sagtens. De fleste orm er ret ligeglade med hvilket dyr de lever i. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-05 18:02

Ja, og det kan bestemt også smitte til mennesker!
mvh
qfha

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 18:03

(Som jo også er dyr)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-05 19:13

Nå,ja.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-09-05 20:28

Det kommer an på hvilken slags orm. Hjerte/lungeorm smitter ikke direkte fra hund til hund eller fra kat til hund eller omvendt. Der er brug for en mellemvært, som er en snegl. Katte kan også få hjerte/lungeorm hvis de kommer til at æde en snegl. Men selv om en hund æder lort fra en kat (eller en hund) med hjerte/lungeorm, så bliver hunden ikke syg.
Men andre indvoldsorm smitter mere direkte. Hvis en hund æder kattelort (som mange anser for at være en stor delikatesse), og katten har orm, så kan hunden blive smittet. --Katte er jo som regel lidt mere kræsne, så der er ikke så stor risiko for smitte den anden vej, altså fra hund til kat.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-09-05 09:46

har man mistanke om ens dyr har orm skal man kontakte sin dyrelæge med det samme da det kan gå ud over andre dyre egere

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-09-05 13:25

Orm smitter også gennem lopper, så en hund eller kat, der har lopper, har tit også orm. Katte hoster når de er befængt med orm. Den mest almindelige orm er spolorm. Har du hund og kat, og den ene har orm, så giv begge dyr en omgang mod orm. Gentag kuren efter 10 dage.

Kommentar
Fra : pbk1972

Dato : 13-09-05 18:14

Hej.Angående Fransk Hjerte-Lungeorm,kan jeg fortælle at jeg har en schæfer-tæve med denne orm.Min dyrelæge har fortalt at katte & mennesker ikke kan få hjerte-lunge orm,da det kun er hunde-familien den rammer(Hund-Ræv & Grævling) & snegle som mellemvært.Du kan gå ind på google & søge på Hjerteorm,der står meget bl.a. hvilken symptomer hunden har,afførings prøver,behandling & hvilken fremtid hunden har hvis det bliver/ikke bliver opdaget i tide.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-09-05 17:40

Kan man se dem i afføringen?

Kommentar
Fra : pbk1972

Dato : 14-09-05 19:32

Hej Bragesvej.Der findes jeg tror det er 3 alm.slags orm hos hunde,de kan ses i afføringen.Men Fransk Hjerte/Lungeorm kan ikke ses i afføringen,der skal du lave en afførings-prøve.Det vil sige at du skal samle afføringen op 1 gang om dagen i 3 dage,grunden til at det skal være 3 dage i træk er pga.at udskillelsen af larverne via afføring sker pulsativt d.v.s. at nogle dage er der ikke larver med via afføring.Afføringen putter du i en masse poser & lægger dem i køleskabet
da de ikke må udsættes for varme/frost,d.v.s. de skal være friske når de samles op.Håber du kan bruge dette svar.

Accepteret svar
Fra : phbk

Modtaget 20 point
Dato : 16-09-05 03:30

I larvestadiet er de 0.3 mm lange, og kan derfor kun ses i afføringen med et mikroskop.
Læs mere her:
http://www.netdyredoktor.dk/sw15987.asp
http://www.dahlgaardsdyreklinik.dk/sw13210.asp

Og nej, den kan IKKE smitte mennesker.
Citat
Spørgsmål:
Min hund ligger på landbohøjskolen og er ved at dø af hjerte-lungeorm.Mit store spørgsmål er så: Kan vores 1 1/2 årige barn være smittet ? og hvad med vores andre hunde ? Er det nok at give dem en almindelig ormekur ?

Svar:
Når du har hunden på Landbohøjskolen er den jo i gode hænder. Der er meget dygtige og kompetente folk der kan scanne hundens hjerte og lunger.

Børn kan ikke rammes af lungeorm. Andre hunde kan godt, men for at parasitten kan føres fra hund til hund, kræves en mellemvært. Er denne mellemvært ikke til stede kan smitten ikke foregå.

Ofte behandler man lungeorm med Panakur, der er et effektivt middel til behandling af orm hos hunde. I nogle tilfælde kan ormene give andre problemer i lunger og hjerte. Det vil dyrlægerne på Landbohøjskolen kunne afgøre

Fagdyrlæge Thomas Egelund

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/hund/hundesps10.html#orm

Så bare rolig. Dog skal hunden i behandling omgående, for at have størst mulig chance, i tilfælde af hjerte/lunge orm.
Som allerede sagt, kan en '3 på hinanden efterfølgende dage' afføringsprøve fortælle dette.
Som pbk1972 fortæller, er det vigtigt at sætte dem på køl, straks efter de er indsamlet.
Hvis afføringen har ligget et stykke tid, kan den ikke bruges.

Held og lykke, hvis din hund er smittet.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 16-09-05 09:08

Tak for svaret phbk.

Kommentar
Fra : phbk

Dato : 16-09-05 18:18

Helt i orden.
Takker for point.