/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
iq test
Fra : oberwelt
Vist : 565 gange
50 point
Dato : 11-09-05 17:25

syntes det er underligt at jeg der er 37 har en iq ifølge nationtesten på 129 mens en der er 7 år ældre vil have en iq på jeg tror det var 131 jeg så i skemat, selvom vi havde svaret rigtigt på nøjagtigt samme antal spørgsmål.

men det er måske noget med det samme som handicap i golf

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-05 17:30

Det handler om en slags facit-liste i hvilken man går ud fra at alle mister hjerneceller med alderen i et bestemt tempo. Dette er også korrekt selv om daglig træning KAN mindske haastigheden i hvilken cellerne nedbrydes. God træning af de tilbageværende celler kan også styrke deres funktion og evne til at samarbejde med de andre hjerneceller. Men alt andet lige har en person der er 7 år ældre end dig altså en højere IQ ved samme antal rigtige svar, idet du formodes at have flere aktive hjerneceller end ham. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-09-05 17:44

Har i svaret på hver enkelt spørgsmål lige hurtige ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 18:20

Nej, men nu tror jeg lige at den aldersfaktor i den IQ test, skal tages med et vist forbehold.

Normalt skelner man ikke så meget efter alder, men mellem voksen og barn.

Og jeg synes, at det er at gå temmelig meget til ydeligheder, når man begynder at lave statistikker over, hvor stor gennemsnitsintelligenskvotient folk der kører i bestemte bilmærker er i besiddelse af.

Det er der gået lidt for meget "Show" i på Testnationen, for sådan fubgerer det ikke IRL.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 18:29

Jamen prøvede du testen oberwelt, eller kiggede du kun i statistikken.

Men hvis man skal regne med den forklaring AJ kommer med, så må jeg godt nok have mange aktive hjerneceller når jeg sammenligner min score og min alder

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 19:05

dova -> Ja men du bruger jo dine hjerneceller hver dag, så selvom nogle af dem er døde er de andre vistnok i rimelig god form.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 19:33

Jaja, det gør jeg da, men sådan en test viser jo egentlig kun resultatet af en af intelligensens områder, nemlig den logiske intelligens; der mangler jo en vurdering af sproglig-, musikalsk-, kropslig-, personlig- og social intelligens, der er vist en mere som jeg ikke lige kan huske, som menes at have større betydning end en "logisk" test.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 19:38

Korrekt, men nu var det jo ikke disse andre intelligenser der var emnet. Så lad os holde os til at besvare spørgsmålet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 19:52

AGF vandt i dag!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 11-09-05 19:59

Er jeg den ENESTE der synes, at denne "Intelligensfest" var det rene lort - lige til at lukke op og skide i?

Det kan da ikke være rigtigt, at man skal gøre grin af samfundet minoriteter? - At frisører og parkeringsvagter er direkte dumme, er da noget underligt noget at konkludere, udfra en rådden test.

Jeg blev direkte forarget da jeg så det lorteprogram!

Typisk småfascistiske TV2! (OG JEG MENER IKKE BANDET!)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-05 21:20

Gu er frisører og parkeringsvagter dumme (specielt den sidste kategori), men de skal da ikke udstilles på den måde

Og nej du er ikke den eneste. Vi er mindst 2 LOOOL

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-09-05 21:26

epidedymittis > korekt for hvem kan gøre det det med en pcér som jeg gør selvom jeg måske ikke er den klogeste til at bruge kommaér og punktumer , og så kender jeg en der er 16 år som kan gøre en masse ved en scooter som jeg ikke har en klap forstand på , men han kan ikke det med pc okey så min mening er vi kan alle sammen noget og nogen er hurtiger end andre ja, dvs. nogen kan det og nogen kan det andet og tilfælles udretter de noget
alting høre sammen i sidste ende

men jeg kan da lave en test til dem inden for mit område ( mainframes ) hvor kloge tror i så de er ?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 11-09-05 21:57

Præcist.. Det er noget pis er det.. Jeg vil være forarget til den dag jeg dør!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 12:36

Nu sad jeg lige i aftes og så et sammendrag af den udsendelse, og jeg brød mig så heller ikke om den måde det var bygget op, med den opdeling af faggrupperne.

Tvivler også meget på, at det forholdsvis ringe udsnit af antal personer i studiet, er bæredygtigt nok til at sådan en statistik "holder vand".

Og så langt som f.eks. frisørernes gennemsnitlige IQ lå under hvad der anses for at være normalt begavet, det overraskede mig meget, og de eneste forklaringer er, at enten kan man ikke regne med de resultater overhovedet......og hvis man kan, burde det nok tages op til overvejelse om de midler frisørerne bruger i deres job, gør langt mere skade end antaget
(Jeg kender ingen frisører, så er ikke i stand til selv at vurdere sammenhængen

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : oberwelt

Dato : 12-09-05 19:22

Tak for svaret arne.jakobsen. Altid seriøst svar fra dig.

thumbs up.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 19:38

Citat
Men alt andet lige har en person der er 7 år ældre end dig altså en højere IQ ved samme antal rigtige svar, idet du formodes at have flere aktive hjerneceller end ham. Hilsen Arne

Seriøst svar.....ja måske, men det er bare ikke rigtigt, for dem der så uddannelsen eller ved lidt om vurdering og målning af IQ, vil vide, at der højt og tydeligt blev sagt på TV, af den Fagperson der havde beskæftiget sig med IQ-tests i 30 år, at IQen som regel bliver lavere jo ældre man bliver, og ikke som arne skriver, et udtryk for manglende hjerneceller, men fordi personens reaktions-og svarevne bliver langsommere med alderen.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 19:38

Tak skal du ha' oberwelt. Jeg kan da så lige tilføje at jeg IKKE sad og spildte min tid på at blive forarget som flere andre kommentatorer i denne tråd. Jeg havde nemlig hørt om programmet i forvejen og havde besluttet at det blot var et NYT TV-flip á la så mange andre af den mere hjernedøde slags. Jeg behøver ikke at deltage i den slags POP-TV-udsendelser for at vide om jeg er mere eller mindre klog. Hvis jeg nogensinde bliver i tvivl om det, har jeg jo Klamme Klumme til at fortælle mig hvor dum jeg er!

P.S.: At have en fjende er ikke så dårligt endda.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 13-09-05 18:16

Ræven og Rønnebærrene