/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forslag til forret?
Fra : Satellit
Vist : 1303 gange
100 point
Dato : 11-09-05 12:45

Jeg skal holde fødselsdagsmiddag i morgen og inviterer mine gamle forældre over til en rigtig god middag. Vi bliver kun 4 ialt.
Menuen er delvis på plads, jeg mangler bare lige at bestemme mig for en forret og tænkte, at jeg måske kunne få nogle gode ideer her.
Hovedretten består af en italiensk opskrift på rød- eller søtunge med spinat og en fløde/parmesan sauce bagt i ovnen. Hertil en god salat og kartofler.
Desserten bliver en hjemmelavet cheesecake.
Min far er vegetar(men spiser dog fisk), så det skal ikke være en forret med kød. Ej heller fisk, synes jeg, da vi jo får fisk til hovedret. En delikat forret med grønsager og lidt skaldyr er jeg dog ikke helt lukket overfor.
Er der nogen der har et godt forslag?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 12:50

Nu skriver du godt nok, at det ikke må være noget med fisk, men denne opskrift bringer nu altid lykke, og er meget nem:

Cheasy cremefraiche 9% og lidt mayonnaise, rørt op med peber, salt, ca 2 fed hvidløg og dild, deri blandes tun og rejer, og lader det stå og trække, pyntes med citronskive/båd, serveres med enten flutes eller ristet brød

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 12:53
Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 12:55

Ja, - det lyder meget lækkert men en anelse for "hverdags præget". Vi skal have de mest udsøgte hvidvine og en af de fineste fisk, man kan købe, så det må meget gerne være rigtig delikat og raffineret.
Jeg er nok svær at tilfredsstille, da jeg er et rigtigt madøre og skrap til at kokkerere selv...

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 12:55

Sidstnævnte var til Nordsted1

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 13:00

Der var et par gode bud dér, dova.
Både kræmmerhusene og dén med rejer i tomat/hvidvinssaucen ser interessante ud....

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 11-09-05 13:06

REJECOCKTAIL:
Der anvendes: Til 4 personer

150 gram pillede rejer
150 gram friske asparges (alternativt asparges fra dåse)
ca. 1/4 Icebergsalathoved
1 bundt dild

Marinade af:

ca. 3 spsk. olie
ca. 1 spsk. citronsaft
1/2 tsk. revet løg
1/4 tsk. mild paprika
Salt og friskkværnet hvid peber
Dressing af:

50 – 75 gram mayonnaise
ca. 1 dl. ymer
1 – 2 spsk. koncentreret tomatpure
1/2 fed knust hvidløg
nogle dråber citronsaft
1/4 tsk. mild paprika
eventuelt 1 – 2 spsk. tør sherry
salt og peber
1 tsk. engelsk sauce
Fremgangsmåde:

1: Pil rejerne eller køb dem pillede. Hvis man anvender friske asparges skrælles de og skæres herefter i 3 cm. lange stykker. Kom dem i saltet vand i 5 – 8 minutter. Herefter hældes vandet fra og asparges sættes til afdrypning. Hvis der anvendes asparges fra dåse, sættes disse til afdrypning. Snit salaten meget fint. Skyl dild (tag lidt fra til pynt). Klip dilden fint.

2: Pisk ingredienserne til marinaden samme. Bland forsigtigt rejer, asparges og dild i marinaden.

3: Fordel grøn salat i portionsglas (rødvinsglas kan anvendes). Glasset skal være ca. ¼ fuld af salat. Fordel rejesalaten over. Pynt med kviste af frisk dild.

4: Dressing : Rør alle ingredienserne sammen. Smag dressingen godt til. Server til rejecocktailen sammen med flüte.

Tip: Skaldyrscocktail kan varieres med krabbekød, hummerkød, jomfruhummerhaler eller muslinger. I stedet for asparges kan optøede fine ærter og tynde skriver af rå champignoner blandes med skaldyrkødet

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 11-09-05 13:08

eller måske :

Blåmuslinger "a la marinera"

Mejillones a la marinera.
Så simpelt at det næsten gør ondt.

Du skal bruge:
1-2 kg. blåmuslinger, 2-3 fed hvidløg, lidt persille, 1 glas hvidvin og lidt olivenolie. En citron til servering.

Sådan gør du:
Vask muslingerne godt. Fjern skægget med en kniv. Kom dem i en gryde med lidt olivenolie, hakket hvidløg og persille. Sæt låg på og skru op for varmen, kom så hvidvin i, sæt låg på og ryst med den lukkede gryde ind imellem for at få så mange muslinger som muligt til at åbne sig. Efter et par minuter skulle de være færdige. Smid dem der ikke har åbnet sig væk. Til at spise dem, brug gerne selve skalen til at hente lidt af saucen og giv citronbåde til.

Server med brød og drik kold hvidvin eller rosé til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 13:12

Hvad med et par små kinesiske foråsruller.

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 11-09-05 13:12
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 13:18

der er flere forslag med rejer i dette link http://www.kandu.dk/dk/spg/73931

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 13:39

Arj altså Eyvind, forårsruller er da ikke ligefrem gourmet-mad!

Accepteret svar
Fra : nollerik

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-05 14:04

Her kan du også se en mulighed.

http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=30

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 14:30

Det ser rigtig godt ud, nollerik...
Lader lige tråden stå åben lidt endnu

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 11-09-05 14:49

Blinis m/kaviar er også en meget lækker spise: http://www.webline.dk/kogebog/opskrifter/74.html

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-05 17:56

Forslag til musligesuppe på den MEGET nemme måde. Netop afprøvet.

I føtex købte jeg en pose frossen blåmuslinger uden skal, og en lille potion rejer.

Hæld en halv faske hvidvin i en gryde med muslingerne og meget fint skåret løg, Kog det et par minutter, kom karry i og lidt salt eller boullion. Kom rejerne i kog det op og hæld en 1/4 l piskefølde i. Færdig.
Det tager 5 min. og smager himmelsk.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 18:54

Helt enig qfha, - det smager skønt, men jeg ved at min mor desværre hader muslinger! Hun synes det ligner små aborter!
Jeg takker for alle gode idéer, men tror jeg kaster mig ud i nolleriks link!

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 18:55

Tak for svaret nollerik.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 12-09-05 00:24

Lad mig vide om det var en success!!