/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Parabolkort til DR
Fra : jesper.s
Vist : 3096 gange
100 point
Dato : 11-09-05 07:45

Hej.

I.flg. DR's hjemmeside kan man få et gratis parabolkort til DR1 & DR2, men hvor kan jeg få et sådan, uden at skal købe til andre kanaler, eller skal have en af deres parabolmodtagere (Viasat, Canal Digital mv.). Det er til mit sommerhus, så jeg vil ikke købe dyre programmer, men vil gerne kunne se TV-avis mv. når jeg er der. Min parabolmodtager hedder "SATECH 3100 DC Conax model".

På forhånd Tak.

Skroeder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 08:18

Det er kanal Digitalog Viasat der udleverer dem (men de er meeeget langsomme)

Kommentar
Fra : spacemannn

Dato : 11-09-05 08:19

Du kan få et her http://www.canaldigital.dk/templates_CD/PackagePage.aspx?id=2421
men du slipper ikke for at betale kortafgift halvårligt 795kr

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 08:25

Vi har kontakt med kanal Digital, de sender os et kort, og dette er gratis

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 08:33

Begrundelsen for at kortet skulle være gratis, er fordi de i forvejen kan ses på alm. antenner, men ikke alle har

mulighed alligevel pga dårlige modtageforhold. Kanalerne er betalingsfri. Vi har fået dette bekræftet af kanal Digital, og

hvis dette ikke er rigtigt får de kortet lige i nakken igen. At kanal Digital og Viasat har kanalerne i derees pakker, er en

en aftale de har indgået med DR, for at deres "pakker" skulle blive mere attraktive.

Accepteret svar
Fra : Innocent

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-05 10:39

Jeg henvendte mig til Merlin, medbringende min kvittering for licens, og udfyldte en formular med anmodning om tilsendelse af et parabolkort. Det kom ret hurtigt.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 11-09-05 10:42

Glemte at sige GRATIS,- og atså KUN til DR.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 11-09-05 11:15

Tak for svaret Innocent.

Skroeder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 11:27

Ja, min erfaring siger, at et Canal Digital kort koster 550 om året i kortafgift, kun for at se DR2....sådan blev det efter man ikke kunne se TVDanmark mere fodi det nu kræver en digitalmodtager.

Viasat koster 7-800/år for et kort, men der får maqn så udover DR2 også TV3 og TV3+.

mvh dova

Kommentar
Fra : mipe9310

Dato : 29-11-05 21:53

Har forsøgt at få Canal Digital til at sende mig et kort - men de vil kun udlevere til "godkendte" satelitmodtagere, og vil have både model og serienummer.
Kan det være rigtigt - jeg har ikke en af deres såkaldte godkendte bokse??

Michael

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 30-11-05 08:12

Jeg har været udsat for det samme, så det er desværre rigtigt. De har højest sansyneligt lavet en aftale med nogle firmaer vedr. bokse, for at lave flere penge på os alm. mennesker der bare vil se TV, som vi betaler licens for i forvejen. Sådan er det tit med firmaer der bliver for store, så skaber de en slags monopol, selv om det ikke er lovligt!

:-ll

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 30-11-05 11:29

Problemet burde rejses i et af DR's forbrugerprogrammer, men de er vel ikke alt for interesserede i, at "feje for egen dør". Lad mig tilføje, at mange satboxe til modtagelse af "free TV" ikke er udstyret med indstiksåbning til kort, så disse udelukker sig selv for modtagelse af DR via kort. Der er stor prisforskel på boxe, uden eller med adgang til at benytte parabolkort.

Hilsen Innocent.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 30-11-05 11:44

Ja, du har ret i at man burde få det taget op i et forbrugerprogram. Har TV2 ikke sådan et? De vil sikkert gerne fortælle lidt om det. Jeg har satbox med indstiksåbning til kort.

Kommentar
Fra : mipe9310

Dato : 01-12-05 17:12

Jeg synes også at det lyder helt skørt - man betaler i forvejen ca. 2.200 i licens men kan ikke få et kort til sin parabolmodtager, således at man kan se det digitalt???? - Man skulle tror at Viasat og Canal Digital har "monopol" på modtagelse af satelitprogrammer i DK?